Pinjaman
kerajaan, pinjaman koperasi dan skim pinjaman tertentu semuanya lebih memihak
kepada penjawat awam berbanding yang 'bukan-penjawat awam.' Begitu juga dengan
pencen yang dinikmati oleh penjawat awam selepas mereka bersara daripada
perkhidmatan.
Berbanding
perkhidmatan swasta yang selalunya dikaitkan dengan buat duit untuk diri
sendiri, keluarga, syarikat dan kerajaan. Keringat yang diperah tidak
semestinya berasaskan waktu standard 9-5 dan limpahan cuti yang merata-rata.
Ada yang bekerja pada Sabtu dan Ahad namun atas keadaan tertentu tidak pula
boleh dicaj gaji 'overtime' (persis
kategori 'pegawai' dalam sektor awam).
Walaupun
imej mereka yang selalu dicemburui penjawat awam ialah 'bonus berbulan-bulan,'
barangkali perlu diingat yang bukan semua syarikat menyediakan bonus tahunan
dan bukannya tiap-tiap tahun pun akan dapat 'bonus berbulan-bulan.'
Justeru,
perkara sebegini mengundang rasa tidak puas hati Setiausaha Publisiti Kebangsaan
Tony Pua yang menjanjikan andai DAP berjaya memenangi PRU, maka kerajaan mereka
akan mengurangkan sama sekali penjawat awam bagi meningkatkan kecekapan
perkhidmatan awam. Hal ini juga didorong oleh keperluan kerajaan menyediakan
insentif tambahan kepada mereka yang semestinya 'menambahkan kos kerajaan.'
Sekali
lagi, frasa 'we as the government tax
payer' akan dijadikan sebagai kata-kata merasionalkan tuntutan agar
kerajaan menambahkan kecekapan khidmat kerajaan kerana mereka sebenarnya
sebagai pemudah cara dan bukannya sebagai penguatkuasa semata-mata. Kakitangan
kerajaan dimanjakan dengan pelbagai insentif kerajaan yang tidak mungkin akan
dinikmati pekerja lain. Kalau pun kerajaan memberikan insentif umum seperti
bantuan khas RM500 kepada yang berpendapatan rendah, penjawat awang yang
berpendapatan rendah pun layak juga menerima insentif tersebut.
Akan
tetapi, ada juga dikalangan pemerhati yang menyarankan tindakan 'janji' DAP
melalui Tony Pua itu berbaur perkauman lantaran majoriti pekerja sektor awam
ialah orang Melayu dan Bumiputera. Misalnya Berita Harian (8/11/11, m.s. 4)
memetik Pengerusi Majlis Perundingan Melayu Malaysia Prof Datuk Dr Kamarudin
Kachar menyatakan tindakan DAP itu sebagai 'bermatlamatkan mengurangkan orang
Melayu dan Bumiputera dalam perkhidmatan awam.' Presiden NUTP, Hashim Adnan
pula menyatakan ketidakcukupan jumlah kakitangan awam khususnya guru sedangkan
jumlah murid yang memasuki alam persekolahan saban tahun bertambah.
Isu
berkaitan bilangan kakitangan awam di Malaysia sebenarnya lebih berbentuk
abstrak berbanding sesuatu yang tampak, jelas dan mudah difahami oleh segenap
masyarakat Malaysia. Hal ini mungkin disebabkan sebaran maklumat mengenainya
tidak meluas atau memang tiada kajian terperinci secara rasmi pun yang dibentangkan
untuk isu sebegini. Yang paling mudah untuk dikaitkan dengan isu sebegini ialah
Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kerana merekalah yang mengawal selia, mengurus
jawatan, penggajian, pencen dan pelbagai hal berkaitan penjawat awam sama ada
guru, tentera, polis, PAR atau pegawai-pegawainya.
Cuma
daripada satu segi, maklumat mengenai produktiviti penjawat awam merupakan
sesuatu yang kekal menjadi enigma kerana wujudkah sebenar-benarnya kajian yang
bersifat sedemikian? Selama ini, ramai yang sekadar memberikan pandangan
dogmatik yang masih belum dibuktikan secara konstruktif. Bagaimanakah kita
hendak menentukan sama ada produktif atau tidak untuk perkhidmatan awam? Sebab
hanya dengan cara begitu barulah kita boleh bercakap soal kecekapan dan
keberkesanan.
Merumitkan
lagi keadaan, kualiti perkhidmatan tidak semestinya berkait rapat dengan
produktiviti walaupun kedua-duanya sering diungkapkan bersama-sama. Maknanya,
kalau Pak Abu berpuas hati dengan perkhidmatan jabatan A, berbanding jabatan B,
belum tentu jabatan A itu lebih produktif berbanding jabatan B. Pak Abu cuma
suka jabatan A lebih, tapi jabatan A tak semesti menyumbang lebih kepada
kerajaan!
Oleh
sebab itu, apabila kita mengatakan hal-hal berkaitan 'efisyen' dan 'produktif,'
tidak dapat tidak kita perlu meletakkan parameter tertentu bagi membolehkan
pengukurannya. Barangkali perlu diingat bahawa kedua-dua istilah itu sebenarnya
sangat berkaitan dengan 'ekonomi' yang tidak dapat tidak, perlu menggunakan
nombor juga dalam bual bicaranya.
Maka,
apakah data-data itu sudah tersedia? Bagaimanakah kita hendak mengukur
produktiviti guru misalnya, atau pekerja kaunter Jabatan Tanah dan Galian?
Semua itu perlu dijelaskan terlebih dahulu sebelum kita membuat praanggapan
kakitangan kerajaan tidak produktif atau tidak cekap.
Tetapi
andai sudah wujud data-data tersebut, menjadi tanggungjawab kerajaan untuk
membuat hebahan kerana perkara tersebut merupakan kepentingan awam. Penerangan
perlu dibuat kepada rakyat tentang penjawatan, sasaran numerikal dan kecekapan
dan produktiviti kakitangan mereka. Hal ini demikian kerana penjawat awam
diberi kuasa tertentu yang dipelihara oleh undang-undang sehingga seandainya
'menghalang kerja penjawat awam' pun boleh dikira sebagai satu kesalahan. Jadi,
kalau sebegitulah hebatnya penetapan klausa tersebut dalam undang-undang, sudah
semestinya rakyat biasa pun mahu mengetahui sama ada penjawat awam benar-benar
melakukan tugas mereka dengan adil bagi memenuhi fungsi mereka sebagai 'pemudah
cara' rakyat Malaysia.
Kalau
setakat kata 'bandingkan dengan negara sekian-sekian, ada kakitangan awam
seramai sekian-sekian yang lagi ramai jumlahnya daripada kakitangan awam
Malaysia' tidak memadai. Bukan semua perkara yang negara sekian-sekian itu
perlu disamakan dengan Malaysia kerana struktur masyarakat yang berbeza,
keperluan yang berbeza, struktur pekerjaan juga berbeza dan struktur negara
yang juga berbeza.
Oleh
sebab itu, secara objektifnya janji Tony Pua dan DAP sebenarnya telah berjaya
membuka mata kepada pihak kerajaan supaya merasionalkan pengambilan kakitangan
awam, penjawatan dan hebahan berkenaan kecekapan dan produktiviti penjawat
awam. Sudah semestinya janji sedemikian ialah janji yang berbaur politik
tetapi, menjadi tanggungjawab kerajaan juga untuk menjawab kenapa jumlah
kakitangan awam adalah sebagaimana sekarang ini. Dan sudah semestinya dengan
istilah-istilah muluk seperti KPI, NKRA, NKEA, GTP, harus sekali mereka
menzahirkan 'kejayaan-kejayaan' mereka.
Malah,
kerajaan DAP Pulau Pinang pun perlulah kini mengurangkan kakitangan peringkat
negeri mereka selaras dengan idealisme untuk mengurangkan kakitangan awam bagi
memastikan kecekapan dan produktiviti perkhidmatan awam negeri tersebut
meningkat. Hal ini demikian kerana sekaranglah masanya bagi membuktikan
cadangan mereka bernas kerana terbukti apabila kakitangan dikurangkan,
kecekapan dan produktiviti meningkat. Barulah mereka boleh mengatakan yang
cadangan mereka untuk kepentingan awam dan bukannya berunsur politik
semata-mata.
Tambahan pula andai politiklah yang menjadi pemberat pengurangan kakitangan awam, pandangan sedemikian juga amat-amat kurang munasabah. Penulis secara peribadi bersahabat dengan penjawat awam, selalu berbual dengan mereka dan tidak menunjukkan pula tanda-tanda yang mereka lebih meyokong kerajaan BN/UMNO. Berapa ramai polis yang pernah berbual dengan penulis yang sebenarnya sering menzahirkan rasa tidak puas hati dan sinis dengan kerajaan sedangkan golongan inilah yang paling banyak dihentam oleh pembangkang terutamanya ketika berlakunya tunjuk perasaan.
Ada juga di kalangan kakitangan kerajaan yang secara terbuka mengisytiharkan mereka tidak menyokong BN pada PRU 2008 hanya kerana kerajaan tidak beri bonus. Ungkapan zaman Pak Lah yang lalu, 'cemerlang, gemilang, terbilang' sering diajuk dengan 'cemerlang gemilang temberang' oleh kakitangan awam sendiri. Ramai kakitangan kerajaan daripada kumpulan profesional lebih kritikal kepada pihak kerajaan berbanding menzahirkan sokongan tak berbelah bagi. Oleh sebab itu, apa yang hendak dirisaukan kerana sememangnya terbukti, penjawat kerajaanlah juga yang menyumbang kepada kemenangan monumental pembangkang tempoh hari!?
Tambahan pula andai politiklah yang menjadi pemberat pengurangan kakitangan awam, pandangan sedemikian juga amat-amat kurang munasabah. Penulis secara peribadi bersahabat dengan penjawat awam, selalu berbual dengan mereka dan tidak menunjukkan pula tanda-tanda yang mereka lebih meyokong kerajaan BN/UMNO. Berapa ramai polis yang pernah berbual dengan penulis yang sebenarnya sering menzahirkan rasa tidak puas hati dan sinis dengan kerajaan sedangkan golongan inilah yang paling banyak dihentam oleh pembangkang terutamanya ketika berlakunya tunjuk perasaan.
Ada juga di kalangan kakitangan kerajaan yang secara terbuka mengisytiharkan mereka tidak menyokong BN pada PRU 2008 hanya kerana kerajaan tidak beri bonus. Ungkapan zaman Pak Lah yang lalu, 'cemerlang, gemilang, terbilang' sering diajuk dengan 'cemerlang gemilang temberang' oleh kakitangan awam sendiri. Ramai kakitangan kerajaan daripada kumpulan profesional lebih kritikal kepada pihak kerajaan berbanding menzahirkan sokongan tak berbelah bagi. Oleh sebab itu, apa yang hendak dirisaukan kerana sememangnya terbukti, penjawat kerajaanlah juga yang menyumbang kepada kemenangan monumental pembangkang tempoh hari!?
Dari hal itu, DAP kini perlulah ‘walk the talk’ dan bukannya kekal dalam kepompong lama sekadar talk the talk!
1 comment:
Aku sokong kurangkan kakitangan awam
Post a Comment