Monday, November 14, 2011

Pengkid bersalin di Lombok


Begitulah tajuk berita yang disiarkan di Harian Metro pada Isnin 14 November 2011. Menurut laporan tersebut, seorang perempuan yang baru berumur 17 tahun (tahapnya pelajar) telah pun melahirkan anak hasil perkahwinannya dengan seorang lelaki yang berasal daripada Lombok dan kini menetap di sana. Pada usia sedemikian, sewajarnya beliau sedang menduduki peperiksaan SPM pada tarikh tersebut namun kini, beliau sudah menjadi seorang isteri dan ibu kepada seorang anak.

Untuk rekod, bukanlah kali pertama kita dijaja dengan cerita berkenaan anak perempuan orang dilarikan oleh lelaki Lombok ke pulau tersebut dan seperti cerita 'Keldai Dadah,' isu dan permasalahan demikian mempunyai cakupan yang meluas lantaran perbincangan yang ekstensif mengenainya dan sering digembar-gemburkan oleh media massa. Soalnya, mengapakah keadaan sedemikian masih terus berlaku dan acap kali dilaporkan di dalam warta berita? Bukankah capaian maklumat sudah semakin canggih dan penyebarannya semakin menyeluruh, maka seharusnya rakyat sudah semakin peka dan berhati-hati dengan gejala yang berlaku.

Tetapi hal ini nampaknya tidak berlaku bagi kes perempuan lari ke Lombok. Masih ramai wanita yang menyerahkan diri mereka kepada lelaki Lombok, sanggup meninggalkan ibu bapa dan keluarga tanpa berfikir tentang kesan sosialnya, kesan keluarganya dan lain-lain. Apa yang hendak difikirkan kalau gelora cinta Lombok lebih penting berbanding yang lain!

Kemudian, setelah berbulan-bulan bermadu kasih di Lombok, menikmati keharuman sebagai pengantin baru, dan sudah beranak pinak, timbul pula isu duit tak cukup, penyakit kronik, kekurangan makanan dan pelbagai lagi. Digagahi juga diri menebalkan muka dengan kini, berloghat Lombok untuk menelefon ibu bapa meminta wang untuk memenuhi sara diri. Apa kes? Lalu merayu-rayu menangis barangkali ingin menzahirkan kekesalan dan kesakitan zahir dan batin kerana dalam kesempitan hidup di Lombok kerana suami yang tiada kerja dan diri sendiri duduk di rumah terkontang-kanting tiada tempat bergantung. Buat apa? Ada difikir perkara tersebut sebelum menguatkan kaki langkah ke Lombok demi secebis cinta?

Tidak!

Kini, Pergerakan Pemuda UMNO merupakan antara pergerakan yang aktif untuk membawa pulang semula gadis-gadis Lombok ini kembali. Pelbagai usaha dibuat dan sememangnya bukanlah mudah dan memerlukan begitu banyak wang dan masa untuk dilaburkan untuk tujuan itu. Tetapi digagahi juga mungkin atas dasar demi bangsa dan negara. Atau mungkin untuk melakukan tanggung jawab sosial, atau mungkin sebab memang sudah tiada yang lain yang boleh diminta pertolongan. Sama ada berbaloi atau tidak usaha-usaha ini biarlah masa dan Tuhan sahaja yang menentukannya kerana yang tampak kini hanya mereka sahaja yang beria-ia melakukan kerja mengembalikan anak gadis Malaysia yang lari ke Lombok.

Tetapi, timbul juga persoalan, sampai bila? Kita pun tidak tahu sama ada usaha sedemikian boleh diteruskan seandainya BN tumbang pada PRU 13. Mungkin Angkatan Muda Keadilan atau Dewan Pemuda PAS pada ketika itu perlu memainkan peranan kerana pada ketika itu, sejelepok dana kewangan menjadi milik mereka dan mungkin mereka akan perlu melakukan sesuatu untuk membawa kembali anak gadis kita yang berada di Lombok untuk pulang ke Malaysia. Lebih-lebih lagi PAS yang perlu sama sekali melaksanakan tuntutan dakwah kepada mereka ini (seperti peranan Muslimat PAS) agar dapat melaksanakan langkah intervensi bagi mencegah sebarang kegiatan subang yang menyebabkan golongan hawa begitu tertarik untuk bersama membina mahligai bahagia bersama lelaki yang tidak diketahui asal-usulnya.

Itu kerja politik. Namun, yang lebih penting ialah bagaimana pula peranan orang kuat wanita dalam hal ini? Agenda Lombok jarang dizahirkan oleh pimpinan wanita sebaliknya hanya kerap menjuruskan usaha untuk pengiktirafan wanita; sedangkan isu ini juga melibatkan wanita. Keldai dadah, pelacuran dan lari Lombok kesemuanya isu berkaitan wanita. Wanita Malaysia cair dek renungan mata Pak Hitam, sanggup berbuat apa sahaja demi memenuhi kehendak Pak Afrika. Sedangkan si hitam gelap warga Negro pun dapat menyangkut cinta hati wanita Malaysia, masakan pula jejaka Lombok yang gagah perkasa di luar namun pandai bermain kata-kata dan menzahir budi baik laksana lelaki ‘dunia’ yang terakhir!

Oleh sebab itu, usaha dalam mencegah kelibat warga Lombok melarikan perempuan Malaysia tidak boleh dilihat sebagai sesuatu yang kini sudah menjadi ‘kebiasaan’ kerana kebiasaan ini tidak sihat; malah menyebabkan kerugian yang besar kepada ‘sumber tenaga profesional wanita’ di Malaysia. Ada di kalangan yang lari ke sana merupakan pelajar yang mempunyai potensi besar, bijak laksana dan cerdik pandai. Tetapi, apabila terkena panahan asmara lelaki Lombok yang tidak bertanggung jawab, terus terlekat dengan jejaka tersebut lantas tidak dapat menggunakan akal fikiran yang cerdik pandai itu untuk menginsafi diri dan kesan kepada keluarga.

Atau kalau sudah tidak dapat berbuat apa-apa, apa salahnya Malaysia dan wilayah Lombok itu diwujudkan satu hubungan diplomatik istimewa lantaran begitu ramai wanita kita yang tertarik dengan lelaki sana. Tidak ada masalah! Orang Lombok pun dapat faedah, wanita Malaysia pun memperoleh calon suami yang diidamkan. Tak ada kerja di sana, balik sahaja Malaysia. Kita seterusnya boleh mengawal pengambilan warga asing untuk bekerja di Malaysia dengan memberikan keutamaan kepada warga Lombok untuk bekerja di Malaysia. Selesai masalah lari Lombok.

Mungkin ada yang sinis, apa pula peranan lelaki Malaysia? Mereka nampaknya tidak boleh menyaingi ‘kumpulan tidak profesional’ seperti orang Lombok! Nampak sangat tidak romantiknya lelaki di Malaysia. Apa susah. Kalau wanita boleh ke Lombok, lelaki bolehlah cari wanita yang lain! Yang sama fiil ketakromantikan lelaki di Malaysia. Itu baru keadilan. Itu baru kesaksamaan.

Pendek ceritanya, kalau usaha mengelak daripada wanita lari ke Lombok tidak berjaya dibuat kerana ini dan itu; tidak dapat sokongan ini dan itu, kita halalkan sahaja! Bukankah ini juga ‘hak asasi manusia’ dan ‘hak wanita!’ Sampai ke tahap sedemikian, tibalah ke tahap kepelbagaian jenis kaum di Malaysia, yang Melayu, yang Cina, yang India, yang Negro dan yang Lombok!      

No comments: