Saturday, November 12, 2011

Dua tokoh: Sisi yang jarang diperkatakan (Hamka dan Za‘ba)

 

Apabila kita menyebut nama Hamka, sudah tentu selayaknya kita kaitkan beliau sebagai seorang ulama yang begitu mendalam ilmu agamanya, sebagai tokoh pejuang Islam dengan mata pena dan tutur kata serta penyusun tafsir Al-Quran dalam Bahasa Melayu yang sehingga kini pun tiada tolok bandingannya. Hamka mempunyai pelbagai karya daripada pelajaran tauhid, tasauf, soal-jawab fiqh, tafsir dan sejarah Islam. Suka diingatkan bahawa Tafsir Al-Azharnya merupakan karya magnum opusnya yang meletakkan beliau sebagai penanda aras kepada penulisan tafsir besar di alam Melayu. Malah, bingkisan Sejarah Umat Islamnya juga menjadi penanda aras kepada penulisan sejarah Islam yang bermula daripada perspektif seawal ketamadunan dunia Arab pra-Islam sehinggalah kehadiran Islam di Asia Tenggara.

Dan apabila kita menyebut nama Za‘ba, sudah tentu selayaknya kita kaitkan beliu dengan dunia persuratan dan bahasa. Za‘ba merupakan penyumbang terbesar dalam penulisan Melayu daripada tatabahasanya sehinggalah bidang kesusasateraan. Sama ada orang suka atau tidak memperkatakannya, beliau ialah salah seorang penggubal piagam UMNO pada ketika awal kewujudan parti tersebut untuk menentang Malayan Union. Usahanya dalam penterjemahan, mengarang rencana dan menjalankan usaha memartabatkan bahasa. Tidak syak lagi Za‘ba sebagai seorang yang memperjuangkan kelangsungan Bahasa Melayu dan Nahu Bahasa Melayu yang seterusnya membawa kepada gelaran Pendita kepada beliau lantaran usahanya dalam memartabatkan Bahasa Melayu di Malaysia.

Akan tetapi, untuk kedua-dua orang pengkarya dan pengarang yang ulung tadi, terdapat sisi lain yang jarang-jarang diperkatakan mengenai mereka sama ada kerana masyarakat tidak peka terhadap sisi tersebut; jarangnya ‘jasa-jasa’ kedua-duanya dibincangkan dalam konteks yang berbeza ataupun sebenarnya disebabkan pengaruh besar mereka dalam bidang yang utama menenggelamkan sama sekali usaha mereka dalam bidang yang satu lagi yang turut mendatangkan kesan yang bererti dan berguna dalam masyarakat di Malaysia dan dunia Melayu. Apa yang dimaksudkan ialah Hamka sebagai seorang sasterawan dan Za‘ba sebagai seorang ilmuan/pemikir Islam. Sisi-sisi yang sebegini jarang sekali diketengahkan kepada masyarakat umum sedangkan mereka berdua meninggalkan buah tangan yang cukup bermakna dalam bidang yang satu lagi!

Hamka mula berkarya dalam bidang kesusasteraan atau novel keIslaman bermula lewat tahun 1920-an seperti si Sabariyah kemudian diikuti dengan sedekad yang produktif dalam karya cerita berunsur Islam seperti Di Bawah Lindungan Kaabah (1936), Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck (1938), Di Dalam Lembah Kehidupan (1939), Tuan Direktur (1939), Keadilan Ilahi (1939) dan Merantau ke Deli (1940). Selepas peristiwa Proklamasi Kemerdekaan Indonesia, beliau mengarang pula autobiografi seperti Kenangan-kenangan Hidup (1950), Ayahku (1950) dan Empat Bulan di Amerika (1953). Barangkali, ada di kalangan nama-nama karyanya yang disebut tadi yang sudah tidak diterbitkan lagi, ataupun sudah tiada di pasaran. Namun, dengan usaha Pustaka Dini di Malaysia telah membolehkan sebahagian karya-karya novelnya diketengahkan semula, mungkin memandangkan peluang dan ruang pada masa kini tatkala novel-novel yang berteraskan Islami (atau lebih tepat, novel cinta saduran keIslaman) mendapat sambutan di pasaran lewat penembusan karya Habibur Rahman El-Shirazi di Malaysia.

Begitu juga perspektif karya-karya pemikiran KeIslaman yang dibawa oleh Pendeta Za‘ba yang memberikan input-input yang begitu kritikal terhadap orang Melayu-Islam di Malaysia. Karyanya Falsafah Takdir (1932) merupakan antara karya awal beliau berbentuk naskah buku yang mengkritik secara ilmiah dan Islamiyah akan perangai orang Islam pada ketika itu sehingga menimbulkan gempar yang luar biasa yang membawa kepada pengharaman buku tersebut di Perak. Nyata dalam karyanya ini, beliau mengaplikasikan teknik penterjemahan dan disadurkan dengan penerangan tambahan bagi membolehkan terjemahan tersebut lebih terperinci dan lebih baik untuk pembaca menghayatinya berbanding karya asal. Kemudian munculah pula Asuhan Budi (1958) dan Perangai Bergantung kepada Diri Sendiri (sekitar 1962) yang dikatakan sebagai sambungan kepada Falsafah Takdir. Kedua-dua naskah Falsafah Takdir dan Perangai Begantung kepada Diri Sendiri yang nipis namun padat dengan ilmu-ilmu keIslaman terutamanya dalam bidang akhlak dan ‘Rukun Iman Qada’ dan Qadar’ telah dicetak semula oleh DBP masing-masing pada 1982. Suka disebutkan disini antara karya lain Za‘ba dalam bidang Islam yang diterbitkan oleh DBP ialah Mencapai Ketinggian Dunia Akhirat (1989) dan Mencapai Keluhuran Budi (1989).

Jelas sekali usaha-usaha terkini daripada pihak tertentu untuk menerbitkan sekali lagi karya-karya kedua-dua orang tokoh sarjana Islam amat-amatlah didambakan. Pustaka Dini misalnya telah menerbitkan edisi baru judul-judul seperti Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck, Tuan Direktur, Kenangan-kenangan Hidup, Merantau ke Deli dan lain-lain (sekadar menyebut beberapa judul yang penulis perasan dan ingat di jual di pasaran) merupakan usaha yang sangat baik dan murni bagi memperkenalkan sisi lain Buya Hamka. Karya-karya sebegini barangkali boleh dibandingkan dengan penulisan kesusateraan Islam moden di Malaysia seperti Imam oleh Abdullah Hussein dan karya-karya Shahnon Ahmad. Sama ada kritikan dan kajian kesusasteraan di sini mengambil kira sumbangan Hamka masihlah belum dapat dipastikan kewujudannya namun apabila ada penyelidik yang mengeluarkan ayat-ayat seumpana ‘novel-novel tulisan Hamka tidak boleh dipandang sepi dalam bidang kesusteraan,’seolah-olah telah pun menunjukkan kurangnya perhatian dan penghargaan terhadap usaha Almarhum di dalam bidang sastera.

Bagi Pendita Za‘ba, usaha ke arah memperkenalkan pemikiran Islamnya semakin tampak; namun ditambah pula dengan pelbagai kekangan yang melanda DBP sendiri yang memungkinkan usaha tersebut tidak boleh disandarkan kepada badan tersebut semata-mata. Kendatipun, berbanding Hamka yang berasal daripada Indonesia (meskipun tidak dinafikan sama sekali karya dan tulisan beliau merentas negara terutamanya Malaysia dan Singapura), Za‘ba merupakan penulis Melayu Malaysia dan tidak ada sebarang alasan sebenarnya untuk tidak mengetengahkan, membincangkan dan menghebahkan idea-idea berbentuk Islami kepada rakyat di Malaysia khususnya orang Melayu. Justeru apabila berbincang tentang dilema Melayu, pemikiran Melayu dan peribadi Melayu, wajar sekali tulisan Za‘ba dijadikan sebagai rujukan bagi mengetengahkan idea-idea kritikannya yang mendahului zaman dan sampai sekarang pun masih lagi menjadi bual pertikaian sesama umat Melayu Islam.

Pendek kata, selain daripada kedua-dua nama besar ini menggunakan huruf pertama nama mereka untuk menjadi identiti mereka (HAMKA –Haji Abdul Malik Karim Amrullah; Za‘ba – Zainal Abidin bin Ahmad) dan kedua-duanya diberikan gelaran yang muluk-muluk iaitu Prof Dr. Hamka dan Pendita Za‘ba, kedua-duanya mempunyai sumbangan besar dalam fikrah Islami dengan acuan tempatan iaitu dunia Melayu. Sepanjang pembacaan penulis, belum ketemu lagi titik pertemuan yang seorang itu memetik yang seorang lagi namun bukanlah bermakna idealisme kedua-duanya tiada persamaan langsung. Pembaharuan, pemurnian dan kemajuan pemikiran merupakan tema-tema yang wujud dalam penulisan kedua-dua orang tokoh ini. Cuma daripada satu seginya, sumbangan mereka berdua dalam penulisan berkaitan Islam tidak boleh sama sekali dibiarkan tanpa sebarang usaha untuk diperkenalkan dan disebarkan barang yang baik daripada mereka berdua.

No comments: