Sunday, November 20, 2011

Seruan Tahrir bergema lagi?



Kita membincangkan isu antarabangsa sekali lagi yang satu ketika dahulu (dalam tahun ini juga) pernah membabitkan sekali pelajar-pelajar kita di sana. Peristiwa ini dikenali sebagai Revolusi Arab menentang kediktatoran. Setakat ini, Tunisia ialah satu-satunya negara yang berjaya mengadakan pilihan raya umum dalam membentuk sebuah kerajaan baru. Proses tersebut masih berterusan dan diharapkan mereka dapat membentuk sebuah kerajaan demokrasi idaman mereka dalam masa yang terdekat. Tetapi, melihat kepada Mesir, lain pula ceritanya. Pembanjiran rakyat di kawasan yang dikatakan sebagai ‘Dataran Tahrir’ kembali berlaku dan tidak dapat dipastikan sampai bilakah keadaan sebegini berterusan.

Ungkapan ‘meruntuhkan senang, membina semula lain pula ceritanya’ ialah satu ungkapan yang begitu cocok dalam keadaan sebegini. Dalam sebuah negara yang mempunyai bangsa yang sama (Bangsa Arab) tetapi kepelbagaian puak yang berbeza-beza dan mempunyai sedikit sahaja kepelbagaian agama (majoriti besarnya Islam), masih sukar untuk membentuk sebuah kerajaan selepas penggulingan kuasa. Bayangkan pula negara yang mempunyai kepelbagaian bangsa dan agama di Malaysia. Data awal Banci 2010 menunjukkan betapa Malaysia mempunyai pecahan Islam-Bukan Islam yang hanya sekitar 60-40 peratus berbanding komposisi di negara-negara Arab. Oleh yang demikian, andai faktor agama semata-mata yang menentukan keamanan, maka pastilah negara kita tidak akan menjadi aman!

Kini, bergantung sepenuhnya kepada rakyat Mesir sendiri untuk menentukan masa depan mereka kerana sehingga Hosni Mubarak terguling sekali pun, rakyat mereka masih menghadapi masalah politik kerana apa yang didakwa mereka sebagai intervensi ketenteraan dalam politik. Hal ini bukanlah asing dalam sesebuah negara kerana pernah dibuktikan daripada beberapa peristiwa yang pernah berlaku misalnya di Thailand, Myanmar (yang sehingga kini pun mempunyai pengaruh Junta) dan Indonesia (era Suharto; bukan secara 'rasmi' tetapi pengaruh tentera tetap jelas dalam pemerintahannya).

Dalam banyak keadaan, pemerintahan pascarevolusi sememangnya tidak stabil. Sejarah telah membuktikannya dengan jelas misalnya Revolusi Perancis apabila wujud 'Era Keganasan' yang berusia setahun namun menelan kematian puluhan ribu rakyat yang menjadi 'musuh revolusi.' Hala tuju kerajaan yang dibentuk oleh perevolusi mestilah jelas dengan pemimpin utama di kalangan perevolusi itu benar-benar mempunyai kalibernya tersendiri. Perkara sebeginilah yang perlu dipertonjolkan oleh perevolusi. Akan tetapi, bukanlah mudah untuk menonjolkan pemimpin tersebut kerana kadang-kala harapkan pagar, pagar makan padi!

Kebangkitan Tahrir menjadi salah satu inspirasi kepada pelbagai gerakan kebangkitan demokrasi rakyat di Malaysia, yang merasakan sistem demokrasi di sini dimanipulasi oleh kerajaan pemerintah. Tetapi, pada masa yang sama juga kebangkitan ini membuktikan bukanlah semudah yang disangka untuk menerbitkan sebuah 'negara baru.' Merujuk kepada kejatuhan Saddam bagi memperkenalkan demokrasi membuktikan bukan mudah untuk melaksanakan 'demokrasi' sebagaimana yang diidamkan. Akan tetapi, terlalu sedikit yang mengambil iktibar melaluinya.

Walaupun berbeza dengan Iraq dan Libya yang mendapat bantuan ketenteraan bagi 'memperkenalkan' demokrasi, sudah ada cakap-cakap yang usaha 'demokrasi' tersebut kesemuanya di dalangi Barat bagi memperkenalkan sistem demokrasi ala anarki bagi memenuhi kepentingan Barat. Sama ada kisah tersebuy betul ataupun tidak masih belum dapat dipastikan. Namun, kita pun tahu dalam setiap revolusi, perevolusi sebenarnya sangat mendambakan sokongan luar bagi mengiktitaf mereka seterusnya menjalinkan hubungan diplomatik dan ekonomi dengan mereka. Oleh sebab itu, boleh sahaja Barat yang tidak berperanan secara ketenteraan di negara-negara tertentu yang mengalami proses rampasan kuasa kekal memainkan peranan semasa dan selepas berlakunya kejatuhan tersebut. Lebih-lebih lagi, seandainya sumber-sumber yang wujud dalam sesebuah negara sangat bergantung kepada pihak luar untuk memproses dan memasarkannya. Dalam banyak keadaan, kerajaan tersebut masih terpaksa bergantung kepada pihak luar lebih-lebih lagi sekiranya ketiadaan teknologi dan kepakaran untuk menguruskannya.

Oleh yang demikian, apa yang lebih penting untuk kita insafi ialah betapa mudahnya untuk meruntuhkan sesebuah negara dengan keras namun memakan masa, tenaga dan barangkali nyawa untuk mendirikan semula sebuah negara yang baru dan merdeka. Tentangan daripada penyokong pimpinan asal tentulah wujud lebih-lebih lagi kejatuhan itu dibuat secara tergesa-gesa dan dibantu oleh orang luar yang berkepentingan. Justeru, tatkala ada dikalangan kita yang cukup teruja mengambil semangat daripada kejatuhan diktator-diktator Arab, seharusnya juga kita menyedari bahawa harga keamanan itu lebih mahal daripada kuasa politik. Melainkan kita bersedia menghadapi ketaktentuan berpanjangan, kerugian jutaan ringgit dan kemungkinan perang saudara, usaha menjatuhkan kerajaan bukanlah semudah dan seseronok yang disangka. Dari hal itu, bersediakah kita melihat keadaan-keadaan sedemikian semata-mata mahu mempertahankan yang kita lebih benar?

Kebenaran tidak sama sekali pernah berat sebelah!

Artikel berkaitan

No comments: