Sunday, November 13, 2011

Kisah artis kita (dan wartawan mereka)

Kita cerita pasal artis kali ini sebab dunia hiburan dan artis bolehlah dikatakan sebagai penanda aras tahap kesosialan sesebuah masyarakat atau negara. Kegiatan sosial, penampilan, perangai dan cara berfesyen kini lebih menjadi tumpuan masyarakat berbanding dunia lain hatta dibandingkan dengan politik pun. Sebab itulah satu ketika dahulu Raihan mengambil inisiatif untuk membuat filem 'Syukur 21' (walaupun impaknya tidak seperti yang diharapkan) kerana percaya keberkesanan masej melalui medium hiburan seperti filem dan movie.

Melihat kepada perkembangan semasa, tidak hairanlah andai dunia artis menjadi rujukan kepada tahap permasalahan sosial negara kerana kalau sudah ada artis yang berkelakuan segini-segini sehingga boleh diketahui umum, tidak hairanlah kalau orang awam lain pun melakukan segini-segini juga. Mereka menonjolkan citra kehidupan 'aristokrat' sama ada mereka berduit ataupun tidak. Terutamanya bagi yang wanita pula, gambar mereka sama ada dirakam untuk tujuan terbitan rasmi mahupun dicuri rakam. Kadang-kala, gambar tak cukup kain atau pakai baju adik ini mendapat reaksi yang cukup negatif di kalangan masyarakat. Tetapi, gambar-gambar sedemikian tetap wujud saban hari dengan gaya yang mengiurkan; tangan terangkat, peha ditayang, punggung ditonggek.


Ditambah pula dengan artis ini bergambar depan botol arak, sudah semestinya artis tersebut berada dalam majlis arak. Artis dan parti liar merupakan sesuatu yang paradoks; sungguhpun bukan semua artis yang berparti dan berjoget di kelab malam tetapi kaitan artis dan kelab malam merupakan sesuatu yang tidak boleh dinafikan. Mungkin dek tekanan hidup hendak menjadi golongan elit dan sosialit, mereka pun mengeksesais sikap dan perangai yang menonjolkan kesosialitan mereka.


Artis-artis juga saban hari kahwin dan cerai. Yang kahwin lama dan stabil jarang dihebahkan sehari-harian berbanding kahwin-konflik-cerai. Orang kedua, ketiga dan keempat menjadi punca kepada penceraian tersebut dan hal-hal yang demikianlah yang menjadikan cerita artis itu lebih 'berjus.' Ditambah pula dengan poster menonggeng yang sudah semetinya menambahkan lagi impak terhadap terbitan media hiburan dengan pelbagai cerita dan cereka mengenai dunia artis, sama ada mereka membuka pekung artis atau artis itu sendiri membuka pekung sendiri. Keseronokan mengumpat pasal artis ialah semumpama makan nasi goreng USA!

Kita pun tidak tahu sama ada semasa sebarang sesi fotografi, artis itu dituntut untuk menggayakan lentik badan persis gimnas (kalau tidak, dikatakan sebagai tidak beretika) atau memang kehendak artis itu hendak melentikkan badannya. Wartawan pun sememangnya membuat provokasi untuk membolehkan maklumat-maklumat penting daripada artis tersebut. Terkeluarlah pula cerita dan ceriti.

Akan tetapi, kalau artis itu sudah berubah ke ‘jalan kebenaran’ (misalnya daripada menjadi seorang sosialit kepada yang bertudung, atau rockers kepada gaya ustaz) , lain pula ceritanya. Sekurang-kurang kurang gosip bekenaan keburukan itu dan ini pada satu tahap. Soalan-soalan yang dikemukakan pun sudah tidak sepanas dahulu, atau sekurang-kurangnya tidak ada soal nampak seksi ka, atau dengan perempuan simpanan ka. Pada masa yang sama artis-artis ini juga akan mendapat perhatian secara tidak langsung kerana pergaulan mereka juga diperhatikan; manalah tahu kopiah/ketayap atau tudung di kepala tidak sepadan dengan kelakuan mereka. Justeru bagi yang terkantoi sudah tentu terpaksa berapologia mengakui kesilapan dan cuba membetulkan keadaan. Juga, kepada yang berjaya menjaga adab sopannya akan secara beransur-ansur hilang seri gosip mengenainya. Maklumlah, sudah tiada benda hendak dicerita!


Apa yang pasti ialah betapa pengaruh dunia hiburan di dalam masyarakat dunia sampaikan rancangan keagamaan pun hendak dimodenkan persis rancangan realiti hiburan. Sama ada elok atau tidak keadaan begitu terpulanglah kepada tafsiran masing-masing, akan tetapi sebagaimana biasa, kesan dan kepopularan rancangan-rancangan Islami sedemikian mungkin tidak sehebat dan sebesar rancangan realiti hiburan. Lebih memeningkan ialah apabila budak-budak bawah umur pun sudah mempunyai rancangan masing-masing, anak muda remaja sudah menjadi superstar dan tidak perlulah fikirkan sangat tentang pelajaran sebab fulus sudah masyuk. Sama ada trend ini menjadi ikutan, hanya masa sahaja yang menetukannya.


Tatkala hiburan menjadi segala-galanya, hedonisme pun membiak-biak dan pada ketika itu, yang biasa akan menjadi tidak biasa dan tidak biasa menjadi biasa!




No comments: