Tuesday, November 22, 2011

Sepuluh minit bersama jurujual

Terkini

Malaysia berjaya mempertahankan emas Sukan SEA di Jakarta/Palembang daripada Indonesia (1-1 aet, penalti 4-3).  Namun, wujud laporan yang menyebut terdapat kematian tatkala penyokong-penyokong berasak-asak hendak masuk ke dalam stadium keramat Gelora Bung Karno. Pastilah berita ini menyedihkan bukan sahaja bagi dunia sukan, malah daripada konteks kemanusiaan sendiri! 


Terbitan asal
'Tengoklah, apabila sukan telah menjadi maksiat!' kata jurujual tersebut kepada kami berdua. Penulis dan pembantu penulis tercengang, kisah apa pula yang beliau sedang ceritakan. Tentang aurat semasa bersukan ka, tentang sukan-sukan tertentu yang ganas ka atau apanya?

'Sukan apa?'

'Ni ha bola sepak,' kata si jurujual selamba. Mungkin kerana pemain bola sepak tidak memakai seluar ke paras lutut agaknya yang diperkatakan.

'Itulah, kalau abang jadi menteri sukan, boleh abang suruh tetapkan pakai seluar panjang untuk main. Barulah betul,' sakat pembantu penulis.

'Tak ada, itu satu hal. Tapi yang ni ha, bila main bola pun boleh cetuskan pergaduhan. Orang nak masuk stadium pun kena pakai Barracuda, penonton dok gaduh pasal bola. Berhimpit-himpit tak tentu pasal. Tak ke maksiat namanya!' nada beliau kini cukup tegas. Daripada sinar matanya kelihatan gaya seolah-olah begitu marah dengan apa yang sedang berlaku.

Dan kita pun boleh kaitkan apa yang beliau cakapkan itu ialah berkenaan perlawanan Malaysia-Indonesia bagi Sukan SEA 2011. Gelagat penonton di sana dikatakan begitu fanatik sehingga melampaui batas-batas dan norma manusia yang normal.

'Tapi itu mungkin sebab fanatikisme. Orang dah minat sangat dengan bola sepak sampai jadi macam itu,' penulis cuba berhujah. Bukan untuk mempertahankan siapa-siapa tapi cuba untuk menyelami hati rakyat di sana yang mungkin terlalu seronok dengan bola sepak (sana digelar sepak bola).

'Hmm fanatik apanya. Dah sama macam orang Eropah, dah sama macam orang Amerika Selatan, dah macam orang kafir,' aduh, kali ini beliau cuma memasukkan unsur-unsur kafir-muslim pula dalam perbincangan bola sepak.

'Engkau orang tengoklah, perangai orang fanatik di sana (Eropah dan Amerika Selatan), memang macam itu. Begaduh pasal bola, bertumbuk pasal bola. Tapi, bukannya hari-hari bertemu pun macam gitu. Tapi sini, sukan menyatukan rakyat? Mana ada? Pepecahan lagi adalah!' lagak ustaznya kembali kelihatan daripadanya. Lalu beliau menerangkan betapa fanatiknya penyokong bola sepak di Eropah dan Amerika Latin (tak perlulah disebut negara apa... ) sehinggakan di luar stadium bergaduh sesama sendiri, ada yang kena tikam, lagi teruk, sampai stadium runtuh!

'Semua ini menunjukkan yang mereka ini (yang fanatik) macam dah tak ada agama. Tak ada adab. Macam dah tak tau apa-apa lagi mana baik mana buruk,' kini beliau kedengaran seperti ahli falsafah akhlak.

'Kalau yang kat (dekat) sini, selalu lawan bola (sepak) mula pukul berapa? Ada ingat nak Maghrib ke Isyak?' soal beliau lagi yang kini kembali menjadi ahli agama.

'Kita kena ingat, cara begini ialah cara Yahudi nak jauhkan orang Islam daripada agama; sampaikan sesama sendiri pun boleh bergaduh cuma kerana bola (sepak)!' terangnya lagi, sambil menjelaskan berapa banyak tajaan-tajaan berkaitan bola sepak berasal daripada Yahudi dan unsur yang haram seperti arak dan judi. Lalu ditegaskan lagi yang Piala AFF itu dahulunya nama ‘Piala Tiger,’ dipersoal balik kepada kami berdua, ‘Siapa yang taja kalau tak kilang arak?’

Sambungnya pula, 'Jadi, bila (apabila) orang bergaduh pasal bola sepak sahaja, menunjukkan sukan sudah jadi pemecah belah, bukannya penyatu macam yang selalu oorang cakap. Malaysia yang tengok bola tu ramai yang Islam, Indonesia, 95 peratus orang Islam, bayangkanlah dosa dan maksiat yang dia orang sudah buat!' katanya lagi mengakhiri perbualan kami. Sebelum beliau berlalu pergi, sengaja penulis bertanya kepadanya agak-agaknya siapa yang menang emas untuk Sukan SEA kali ini.

'Siapa menang sama saja!'




No comments: