Tuesday, November 29, 2011

Pengekalan BN

 

Ramai pemerhati politik dan ahli politik sendiri yang berpendapat bahawa Perhimpunan Agung UMNO yang berlangsung pada minggu ini ialah perhimpunan/persidangan yang terakhir sebelum PRU 13. Malah, 'tekad' tiga pemimpin sayap UMNO yang tampak mengakui bahawa PRU semakin hampir dan kini, Ketua Pemuda UMNO pun menyeru betapa transformasi merupakan 'mantera' penting untuk memancing undi rakyat. Malangnya, mantera sahaja bukanlah penentu kepada kejayaan sesebuah parti.

PM Najib kini bagaikan sedang menunjukkan peri pentingnya untuk mengekalkan BN sebagai pemerintah, seolah-olah dalam nada tersirat risaukan atau mempertikaikan, bolehkah BN kekal? Luahan Tun Dr. Mahathir melalui akhbar Mingguan Malaysia tempoh hari menunjukkan beliau nampaknya masih mempunyai nada kecewa terhadap UMNO seolah-olah usaha yang sedang dilakukan oleh parti tersebut masih tidak mencukupi. Padahal kita boleh lihat betapa sibuk dan bersengkang matanya PM Najib dalam melaksanakan usaha dan gerak kerja bagi menambat hati rakyat dan masyarakat antarabangsa; lepas ke sini, ke situ pula. Baru balik luar negara, sudah melawat kawasan, hadir perhimpunan ini dan itu. Mungkinkah tidak cukup?

Mungkinkah segala usaha yang diperah oleh PM Najib ini sebenarnya masih tidak mencukupi? Barangkali perlu diingat, PRU akan datang bukannya medan untuk memilih PM. PM di Malaysia ialah lantikan bukan secara langsung melalui PRU. Sebaliknya yang menjawat PM di Malaysia secara tradisi ialah ketua eksekutif sesebuah parti politik yang mempunyai majoriti tertinggi di dalam PRU. Dalam konteks BN, komponen UMNOlah yang mempunyai kerusi terbanyak, memberikan jawatan tersebut dipegang oleh presiden parti. Jadi, PRU hanya menentukan siapa PM selepas segala-galanya selesai dan bukannya kemenangan PM Najib di kerusinya di Pekan yang menjadikan beliau PM.

Oleh yang demikian, sepatutnya pemimpin dan calon parti turut serta dalam menjayakan persepsi rakyat terhadap parti tersebut. PM Najib mungkin telah melakukan segala-galanya atas kapasiti PM, begitu juga tangan kanannya TPM Tan Sri Muhyiddin. Namun bagaimanakah mereka yang di peringkat akar umbi? Di peringkat cawangan (ranting) dan bahagian (cabang)? Kita bukan bercerita rakyat di kawasan Kulaijaya misalnya hendak memangkah PM Najib ataupun Khalifah Agung Lim Guan Eng? (mungkin sepatutnya Anugerah Tuhan Datuk Seri Anwar Ibrahim). Kita bercerita tentang wakil parti DAP melawan wakil parti MCA di sana. Sebab itulah PRU sebegini lebih banyak faktor yang perlu diambil kira daripada partinya, parti naungannya, peribadi calonnya, prestasi calonnya dan lain-lain. Berbeza keadaan kalau hendak dibandingkan dengan pemilihan Presiden di US mahupun Indonesia. Yang dipilih ialah presiden; ketua kepada kerajaan. Presiden memilih kabinet atas budi bicaranya. Orang yang menganggotai kabinet meskipun mempunyai pengaruh daripada parti, tetapi bukannya daripada wakil rakyat. Maka yang dipilih oleh rakyat ialah regu presiden dan naib presiden.

Justeru, BN kalau hendak kekal, bukan kerja PM Najib sahaja; kesemuanya perlu bekerja. Usah hendak harapkan aura sokongan Najib kalau di kawasan sendiri tidak ada aura pemimpin seumpama itu. Berpijaklah di bumi yang nyata, bukan semua ceruk bandar dan kampung yang mampu menerima tempias kedatangan Najib atau Pak Din. Di situlah keperluan MB, ahli parlimen, ADUN, ketua bahagian dan ketua cawangan untuk menyinar dengan menunjukkan kematangan dan kebolehan mereka membantu rakyat yang memerlukan. Namun, adakah situasi sebegitu berlaku?

BN memerlukan lebih daripada magis Najib untuk terus berkekal releven kerana sogokan dan janji manis pembangkang kadang-kala lebih mengiurkan daripada usaha kerajaan yang telah dan akan dilaksanakan. Siapa tak mahu perkara yang serba murah dan mementingkan rakyat? Tetapi, tahap pencapaian daripada pihak sana nampaknya tidaklah berapa cemerlang sebagaimana yang diharapkan. Politik persepsi yang dimainkan oleh kedua-dua pihak tampak semakin menjadi-jadi sedangkan kedua-dua pihak pun sangat kurang bercakap mengenai rakyat yang sedang dalam keperluan.

Untuk BN kekal di puncak pemerintahan, pemimpin pertengahan mereka yang betul-betuk dahulukan rakyat, bukannya dahulukan kerabat!

No comments: