Saturday, November 19, 2011

Keganasan dan pemikiran ganas


Cerita ini bermula seawal Februari lalu tetapi sudah akhir tahun barulah dibongkarkan dan dijadikan sensitif pula. Akhirnya Jason Neo, salah seorang ahli sayap Pemuda PAP terpaksa meletak jawatan (dalam maksud kata keluar parti) akibat tindakan yang dilakukannya sebelum masuk parti lagi. Beliau menghina agama Islam dengan meletakkan gambar sebuah bas taman asuhan kanak-kanak (Tadika) Islam yang dipenuhi dengan kanak-kanak. Gambar tersebut sahaja tiadalah masalahnya melainkan tulisan di bawah gambar tersebut yang seolah-olah dengan sinis menanyakan 'bas dipenuhi pelatih pengganas muda?' Beliau memuat naik gambar tersebut di dalam Facebooknya.

Penulis pun secara peribadi tidak mempunyai maklumat yang tepat bagaimana cerita pada berbulan-bulan yang lepas sebegini hanya sekarang terbongkar. Mungkin tidak siapa yang terperasan gambar sedemikian tetapi apabila salah seorang daripada sukarelawan yang memihak kepada parti pembangkang di sana mengetahuinya, terus disebarkan kepada orang ramai terutamanya kepada MP Melayu daripada PAP sendiri. Reaksi yang tegang pastilah dapat dirasai apabila kata-kata sinis daripada gambar tersebut jelas sekali meletakkan Islam bersamaan dengan keganasan (terrorism).

 Bukanlah kali pertama pemuka-pemuka PAP di Singapura menzahirkan ucapan yang memperkecil dan menghina orang Melayu Islam di sana. Pengasas Republik tersebut (tarafnya Bapa Kemerdekaan) LKY telah berkali-kali membuat sindiran sinis sehingga terkeluarnya frasa ' yang Islam perlu kurangka keIslaman mereka.' (Tuan Guru Sahibus Samahah Al-'Alamah Datuk Nik Aziz Nik Mat menyokong kata-kata LKY ini!) Hal sebegini menunjukkan betapa pemikiran pimpinan mereka telah terlebih dahulu meletakkan isu berkaitan Islam/Melayu sebagai masalah! Mereka telah cop awal-awal lagi Islam sebagai masalah mereka.

Golongan sebegini telah pun mengamalkan keganasan pemikiran apabila awal-awal lagi sudah melabel apa sahaja yang berkaitan Islam/Melayu ialah keganasan. Kopiah, songkok, tudung, purdah - kesemuanya pakaian yang dikaitkan dengan Islam menyebabkannya dilabel pakaian 'pengganas' atau mengancam demokrasi. Tetapi, mereka sememangnya selektif. Kalau wanita di biara yang menutup kepala, tidak pula dikatakan sebagai mengancam demokrasi.

Dan gambar yang baru dibongkarkan ini merupakan satu manifestasi diri yang sudah tersedia mempunyai pemikiran bahawa Islam ialah keganasan. Sama ada gambar tersebut dimuat naik sebelum jadi ahli parti ataupun tidak (Neo dikatakan menjadi ahli sayap Pemuda PAP pada bulan Jun 2011) bukanlah isu sebab yang jelasnya penyertaannya dalam PAP tidak mengubah pemikiran berkaitan Islam-terroris. Kalaulah benar ada perubahan tersebut, sudah tentu gambar sedemikian akan dipadamkan awal-awal lagi.

Mungkin beliau lupa. Mungkin beliau tak ingat tentang gambar yang dimuat naik itu. Tetapi gravitinya tetap sama. Kalaulah betul beliau tak ingat, maka perkara ini menjadi pengajaran bahawa kita perlulah mengambil sikap tanggung jawab atas apa yang kita luahkan dalam alam siber. Sekarang, internet bukan sahaja sebagai tempat mendapatkan maklumat, malah tempat meluah perasaan, tempat membuat fitnah dan tempat menayang gambar/video!

Untuk berlaku adil, kita tidak boleh menyimpulkan PAP anti-Islam, tetapi ternyata kewujudan pimpinan dikalangan mereka yang cenderung mempunyai pemikiran 'Islam sebagai masalah' perlu diambil perhatian. Episod yang terbaru ini membuktikan dogma keganasan = Islam masih tidak terhakis walau siapa pun pemimpin dunia. Dogma sebegini hadir apabila nama-nama Arab bagi sesuatu pertubuhan/negara sebagai 'paksi kejahatan.' Tatkala berlaku pembunuhan beramai-ramai di Norway (Oslo) tempoh hari, begitu cepat sekali media Barat menuduh pelakunya sebagai orang Islam atau yang 'berkaitan Islam.' Namun, apabila terbukti dengan jelas bahawa pelakunya pelampau Kristian atau lebih tepat anti-Islam, media tidak menggunakan istilah 'pelampau' lagi. Malah disifatkan pula pelaku itu menghadapi masalah mental.

Sudah terang lagi bersuluh, andai seorang penganut Islam melakukan pembunuhan beramai-ramai maka kelakuan itu ialah 'keganasan daripada Islam.' Tetapi kalau yang melakukannya bukan-Islam, atau ekstrimis agama lain - jadilah 'masalah mental sebagai punca sebenar.'

Bagi memenuhi ta'akulan mantik, Jason Neo bolehlah dikatakan mempunyai masalah mental, kerana dengan sewenang-wenangnya meluahkan pemikiran yang ganas dalam Facebook milik beliau. 

Artikel berkaitan

No comments: