Tuesday, November 22, 2011

Lemas dalam praemas (pra-emas)


Sekadar bersembang-sembang tentang bola sepak, maklumlah Malaysia berjaya mempertahankan pingat emas yang dimenanginya dalam Sukan SEA, yang diibaratkan sebagai 'ibu segala pingat emas.' Sindiran boleh dibuat oleh petugas media dan penyokong Malaysia di Jakarta/Palembang apabila Indonesia gagal memenangi pingat tersebut sedangkan selama ini, media dan rakyat republik itu jugalah yang dok mencanang habis untuk memalukan Malaysia di keramat Gelora Bung Karno. Rakyat di sana seolah-olah  telah merasakan aura pingat tersebut berada di tangan mereka selepas berjaya melayakkan diri ke perlawanan akhir. Segunung harapan diletakkan kepada pemain-pemain mereka yang kelihatan begitu yakin mengharungi kesemua perlawanan sebelum peringkat akhir; kecuali ketika tewas 0-1 di peringkat kumpulan kepada lawan yang sama mengecewakan mereka pada penentuan puncak (kerana ketika itu mereka tidak menurunkan skuad terbaik). Namun, penentuan penalti jelas sekali tidak memihak kepada Indonesia apabila sepakan terakhir kapten pasukan Malaysia bergolek masuk ke dalam gol meskipun telah berjaya ditampan terlebih dahulu oleh penjaga gol mereka.
Penyokong fanatik Indonesia terlalu menyayangi skuad mereka sehinggakan sesiapa sahaja bertemu Malaysia, rela disokong lawan pasukan itu semata-mata asalkan janganlah Malaysia yang memenanginya. Seolah-olah, kalau bukan Indonesialah yang berada di perlawanan akhir tempoh hari tetapi Malaysia layak, akan penuhlah stadium tersebut dengan sorakan untuk menyokong bukan-Malaysia. Begitulah adanya gelagat keramat stadium itu!

Akan tetapi, dengan tewasnya Indonesia semalam, adakah keramat Gelora Bung Karno telah hilang keramatnya?

Sebaliknya, sejarah dan statistik telah membuktikan sebaliknya apabila mitos keramat itu sendiri merupakan mitos yang palsu. Tiadalah keramatnya gelanggang tersebut melainkan dipenuhi dengan episod duka sahaja kepada bola sepak Indonesia.  Gelanggang yang dianggap begitu berkeramat itu sekadar cerita dongeng sahaja. Bukan semata-mata bersandarkan keputusan tersebut sahaja tetapi sebelum ini pun, Indonesia kecewa di stadium yang sama pada perlawanan akhir untuk temasya yang sama. Sebelum ini pada 32 tahun yang lepas, penyokong mereka didiamkan oleh gol Allahyarham Mokhtar Dahari untuk acara akhir bola sepak Sukan SEA. Ketika Indonesia menganjurkan temasya dwitahunan tersebut pada 1997, skuad mereka berjaya memasuki perlawanan akhir hanya untuk dikecewakan oleh Thailand menerusi sepakan penalti juga.

Oleh sebab itu, istilah keramat yang dikaitkan dengan gelanggang terbabit hanyalah sekadar mitos semata-mata. Tiada yang keramatnya stadium itu; malah penuh dengan titik kecewa. Bukannya pemain Indonesia tidak bagus. Tetapi mungkin kerana mereka begitu dimanjai oleh penyokong-penyokong mereka. Kemungkinan besar mereka sebenarnya terasa segala-galanya menyokong mereka. Mungkin itulah juga yang membawa kepada kekalahan skuad mereka di Piala AFF-Suzuki kerana apabila di Malaysia, mereka dikenakan 3-0 oleh pasukan negara. Nampak sangat yang mental pemain Indonesia begitu dibuai manja dengan sokongan besar rakyat mereka sampaikan kalau bermain di luar negara, mereka gagal menyerlah!

Berbanding Malaysia, kemenangan emas memperkuatkan lagi proklamasi bahawa negara ini merupakan kuasa besar bola sepak rantau Asia Tenggara. Mereka berhak diiktiraf begitu. Malah, sebenarnya bukanlah mengejutkan atau mustahil (seperti suasana yang dimainkan oleh media sukan) untuk Malaysia merangkul pingat emas kerana statistik membuktikan skuad negara berada di ‘top 3’ hampir setiap kali (melainkan di Thailand 2007) untuk Sukan SEA selepas pertandingan dijadikan sebagai pertandingan Bawah 23 (U-23) pada 2001. Tetapi, perjalanan skuad muda ini masih jauh. Malah, kalau skuad utama yang menjadi ukuran, kita masih ketinggalan setingkat daripada Thailand.

Mengapa Thailand?

Mudah sahaja alasannya. Hanya pasukan tersebut yang mampu memberikan saingan bererti dalam kelayakan Piala Dunia 2014. Pasukan Asia Tenggara lain yang layak? Kesemuanya seperti sedang menimba ilmu pengetahuan. Indonesia sebenarnya baru sahaja dimalukan oleh Iran 1-4 di Gelora Bung Karno (sekali lagi menidakkan kekeramatan stadium itu!) Singapura turut mengalami nasib yang serupa, tewas 0-4 di tempat sendiri kepada China sedangkan mereka bermain menentang pasukan yang hanya mempunyai sepuluh orang pemain. (Singapura ketinggalan 2-0 sebelum salah seorang pemain China dibuang padang; tetapi selepas itu China  menyumbat dua biji gol lagi!).

Sebab itulah penulis secara peribadi merasakan Thailandlah yang kini paling perkasa di peringkat Asia Tenggara kerana kejayaan mereka untuk setidak-tidaknya menunjukkan saingan dalam kelayakan Piala Dunia (dapatlah juga empat mata!). Walaupun mereka tersingkir awal dalam Piala AFF tahun lepas, mereka megah untuk bangkit memasuki kumpulan elit yang berjaya setidak-tidaknya berada di pusingan kelayakan piala berprestij dunia.

Perkara inilah yang harus dicemburui oleh pemain dan pengurusan pasukan Malaysia. Tetapi tidak mengapa, mereka boleh mara setapak demi setapak dan mampu melakukannya. Mungkin benar kata Datuk Rajagobal, mulakan dengan Piala Asia. Oleh yang demikian, diharapkan agar skuad negara tidaklah hanya gah sebagai pasukan terkuat serantau sahaja tetapi tidak mampu bersaing ke peringkat yang lebih tinggi lagi. Dan tugas kejurulatihan kini lebih berat lagi kerana mereka perlu menyesuaikan skuad emas Sukan SEA ini dengan pasukan utama negara dan pada masa yang sama juga, membentuk skuad baru yang mampu mencapai kejayaan hatrik untuk temasya akan datang. Kebijaksanaan mereka ditagih dalam menguruskan hal ini. Walaupun kedengaran terlalu bercita-cita besar (ambitious), sebenarnya mereka mampu melakukannya kerana seandainya Korea dan Jepun yang dahulunya setaraf dengan Malaysia dalam acara bola sepak, tetapi kini menjadi gergasi dunia, mengapa tidak Malaysia?

Tahniah kepada skuad U-23 negara kerana tidak lemas dalam ibu segala emas; sebaliknya mampu mendakapnya. Namun, gembira-gembira juga, tugas yang lebih besar menanti anda bagi membuktikan kejayaan itu bukan semata-mata mitos sahaja. Tugasan kelayakan Olimpik misalnya perlulah dilaksanakan sebaik-baiknya. Jadi buktikanlah kejaguhan anda bukan setakat di Nusantara!

No comments: