Wednesday, November 9, 2011

Korban-mengorban siapa terkorban


Korban atau Al-Udhiyyah (disebut al-ud-hi-yah) merupakan satu ibadah sunat muakad bagi umat Islam dan seandainya seseorang itu bernazar, hukumnya jatuh kepada wajib pula. Falsafah korban ialah untuk sanggup memberikan apa sahaja ke jalan Allah walaupun sesuatu itu sangat-sangat kita sayangi. Asal-usul ibadah ini mestilah dikaitkan dengan peristiwa Nabi Ibrahim a.s yang menerima titah oleh Allah Taala untuk mengorbankan anaknya Ismail a.s dan baginda menerima seadanya perintah tersebut walaupun dengan hati yang berat. Namun, kerana sokongan yang diberikan oleh anaknya sendiri maka diteruskan juga akan perintah Allah itu dan tatkala anaknya hampir di sembelih, Allah menggantikan Ismail a.s dengan seekor kibas; justeru Ismail tidaklah secara fizikal atau literal dikorbankan melainkan digantikan dengan haiwan kibas itu.

Selain konotasi peribadatan, ibadah korban juga membawa kepada tuntutan perkongsian dan membantu mereka yang memerlukan apabila sebahagian besar hasil daging korban diagihkan kepada umat Islam lain. Bagi korban nazar, wajiblah kesemua bahagian daging korban penazar disedekahkan kepada orang lain. Malah, ada juga pendapat ulama yang menyatakan daging tersebut boleh diberikan kepada kalangan miskin yang bukan Islam.

Ibadah korban ialah ibadah ritual yang dilaksanakan oleh umat Islam sebagaimana ritual-ritual lain yang dilaksanakan di dalam Islam. Tegasnya, ibadah korban dibuat atas dasar perintah Allah dan bukannya disebabkan oleh yang lain. Sejarah keagamaan samawi membuktikan bahawa unsur pengorbanan itu telah wujud seawal zaman Adam dan Hawa iaitu apabila anak-anak Adam iaitu Habil dan Qabil diperintahkan oleh Allah untuk berkorban hasil kegiatan pertanian atau ternakan mereka. Pada masa sebelum kelahiran Nabi Muhammad SAW pun berlaku peristiwa korban apabila Abdul Muthalib bernazar untuk mengorbankan anak lelakinya Abdullah, akan tetapi Allah telah bertitah agar anaknya itu digantikan dengan seratus ekor unta. Jelas sekali dalam sejarah samawi, ibadah korban itu benar-benar wujud dan kehadiran Islam menzahirkannya dengan korban haiwan ternakan tertentu (seperti kambing, lembu dan unta).

Malah, agama-agama lain pun mempunyai ritual korban dengan cara mereka tersendiri sebagai satu cara mendekatkan diri kepada Tuhan. Disebabkan agama-agama lain diiktiraf kewujudannya oleh Perlembagaan Persekutuan, tiadalah sama sekali halangan untuk mengamalkan ritual korban menurut agama masing-masing. Jadi, apakah sebenarnya isu yang ditimbulkan oleh MCCBCHST? (satu akronim yang begitu panjang yang menghimpunkan Majlis Perundingan Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao). Amat menghairankan apabila mereka secara sekoyong-koyong mempertikai ibadah korban di kawasan 'terbuka.' Kalau tidak terbuka, di mana? Di kawasan tertutup? Berbumbung? Rumah penyembelihan sahaja? Sedangkan hendak melalukan penyembelihan di luar kawasan rumah penyembelihan sendiri memerlukan permit (nak buat korban, kena ada permit), jadi apakah isu sampai tidak boleh dilakukan di hadapan 'penduduk dan pelajar berbilang kaum' sedangkan korban itu tidak dilakukan di hadapan rumah orang, di sekolah jenis kebangsaan; di depan kuil, tokong atau gereja. Apakah sebenarnya yang cuba disampaikan oleh majlis pelbagai agama seperti ini?

Gejala mempertikaikan sesuatu yang sudah termaktub sebagai tuntutan keagamaan merupakan satu gejala yang kurang sihat dalam kehidupan beragama di Malaysia. Seolah-olah umat Islam telah menceroboh hak mereka yang bukan Islam dan melakukan kezaliman kepada mereka. Selama ini, umat Islam tidak pernah secara terbuka mempertikaikan ritual-ritual yang bukan Islam, maka apakah sebenarnya motif mereka ini mencetuskan pertikaian tersebut?

Pembaratan menyebabkan amalan sedemikian dipertikaikan. Tidaklah mengejutkan kalau pada Hari Raya Haji yang akan datang tiba-tiba ada pula tunjuk perasaan yang menuntut agar kelakuan penyembelihan binatang tidak dilakukan kerana yang demikian melanggar hak asasi manusia/binatang. Tidak syak lagi kebenaran pendapat oleh Mufti Perak Sahibus Samahah wal Fadhilah Tan Sri Dr Harussani Zakaria bahawa terdapat pihak tertentu yant cuba mengambil kesempatan mengutuk amalan korban dengan tujuan menghina (petikan rencana Razak Ghows, 'Kebiadapan pertikai ibadah korban cabar orang Melayu,' Berita Harian 9/9/11 m.s. 23).

Oleh yang demikian, pertikaian sedemikian menampakkan lagi unsur-unsur untuk menggugat pengiktirafan Islam sebagai agama rasmi negara. Ada semacam unsur 'mereka' melawan 'Islam' dan seandainya wujud sudut tertentu yang boleh dieksploitasi untuk dijadikan isu tuntutan, pastilah akan dilaksanakan sehingga kadang-kala pun, mendapat sokongan daripada golongan muslim sendiri. Andai kegiatan sebegini tidak dibendung, nescaya 'negara multi-budaya ideal' yang begitu lama didukung oleh Malaysia akan ranap sekelip masa. Kesemua pihak termasuklah pertubuhan politik perlulah memainkan peranan penting bagi menggemblen usaha menanamkan pemahaman segenap rakyat Malaysia beuntuk mencapai modus vivendi sekali gua dapat menjamin keharmonian negara. Ketepikanlah sentimen politik sebaliknya pupuklah semangat kesatuan di kalangan rakyat kerana merekalah pertubuhan yang paling popular dan dirai di kalangan persatuan-persatuan yang ada.

Malangnya, tatkala usaha kumpulan mereka ini sangat-sangat diperlukan, tatkala itulah juga agenda politik diutamakan. Cabaran utama negara kita kini sebenarnya adalah untuk merasionalkan kepelbagaian budaya sebagai satu sumber kekuatan dan bukannya kelemahan dan permasalahan.    

No comments: