Korban
atau Al-Udhiyyah (disebut al-ud-hi-yah) merupakan satu ibadah sunat muakad bagi
umat Islam dan seandainya seseorang itu bernazar, hukumnya jatuh kepada wajib
pula. Falsafah korban ialah untuk sanggup memberikan apa sahaja ke jalan Allah
walaupun sesuatu itu sangat-sangat kita sayangi. Asal-usul ibadah ini mestilah
dikaitkan dengan peristiwa Nabi Ibrahim a.s yang menerima titah oleh Allah
Taala untuk mengorbankan anaknya Ismail a.s dan baginda menerima seadanya perintah
tersebut walaupun dengan hati yang berat. Namun, kerana sokongan yang diberikan
oleh anaknya sendiri maka diteruskan juga akan perintah Allah itu dan tatkala
anaknya hampir di sembelih, Allah menggantikan Ismail a.s dengan seekor kibas;
justeru Ismail tidaklah secara fizikal atau literal dikorbankan melainkan
digantikan dengan haiwan kibas itu.
Selain
konotasi peribadatan, ibadah korban juga membawa kepada tuntutan perkongsian
dan membantu mereka yang memerlukan apabila sebahagian besar hasil daging korban
diagihkan kepada umat Islam lain. Bagi korban nazar, wajiblah kesemua bahagian daging korban penazar disedekahkan kepada orang lain. Malah, ada juga pendapat ulama yang
menyatakan daging tersebut boleh diberikan kepada kalangan miskin yang bukan
Islam.
Ibadah
korban ialah ibadah ritual yang dilaksanakan oleh umat Islam sebagaimana
ritual-ritual lain yang dilaksanakan di dalam Islam. Tegasnya, ibadah korban
dibuat atas dasar perintah Allah dan bukannya disebabkan oleh yang lain.
Sejarah keagamaan samawi membuktikan bahawa unsur pengorbanan itu telah wujud
seawal zaman Adam dan Hawa iaitu apabila anak-anak Adam iaitu Habil dan Qabil
diperintahkan oleh Allah untuk berkorban hasil kegiatan pertanian atau ternakan
mereka. Pada masa sebelum kelahiran Nabi Muhammad SAW pun berlaku peristiwa
korban apabila Abdul Muthalib bernazar untuk mengorbankan anak lelakinya
Abdullah, akan tetapi Allah telah bertitah agar anaknya itu digantikan dengan
seratus ekor unta. Jelas sekali dalam sejarah samawi, ibadah korban itu
benar-benar wujud dan kehadiran Islam menzahirkannya dengan korban haiwan
ternakan tertentu (seperti kambing, lembu dan unta).
Malah,
agama-agama lain pun mempunyai ritual korban dengan cara mereka tersendiri
sebagai satu cara mendekatkan diri kepada Tuhan. Disebabkan agama-agama lain
diiktiraf kewujudannya oleh Perlembagaan Persekutuan, tiadalah sama sekali
halangan untuk mengamalkan ritual korban menurut agama masing-masing. Jadi,
apakah sebenarnya isu yang ditimbulkan oleh MCCBCHST? (satu akronim yang begitu
panjang yang menghimpunkan Majlis Perundingan Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan
Tao). Amat menghairankan apabila mereka secara sekoyong-koyong mempertikai
ibadah korban di kawasan 'terbuka.' Kalau tidak terbuka, di mana? Di kawasan
tertutup? Berbumbung? Rumah penyembelihan sahaja? Sedangkan hendak melalukan
penyembelihan di luar kawasan rumah penyembelihan sendiri memerlukan permit
(nak buat korban, kena ada permit), jadi apakah isu sampai tidak boleh
dilakukan di hadapan 'penduduk dan pelajar berbilang kaum' sedangkan korban itu
tidak dilakukan di hadapan rumah orang, di sekolah jenis kebangsaan; di depan
kuil, tokong atau gereja. Apakah sebenarnya yang cuba disampaikan oleh majlis
pelbagai agama seperti ini?
Gejala
mempertikaikan sesuatu yang sudah termaktub sebagai tuntutan keagamaan
merupakan satu gejala yang kurang sihat dalam kehidupan beragama di Malaysia.
Seolah-olah umat Islam telah menceroboh hak mereka yang bukan Islam dan
melakukan kezaliman kepada mereka. Selama ini, umat Islam tidak pernah secara
terbuka mempertikaikan ritual-ritual yang bukan Islam, maka apakah sebenarnya
motif mereka ini mencetuskan pertikaian tersebut?
Pembaratan
menyebabkan amalan sedemikian dipertikaikan. Tidaklah mengejutkan kalau pada
Hari Raya Haji yang akan datang tiba-tiba ada pula tunjuk perasaan yang
menuntut agar kelakuan penyembelihan binatang tidak dilakukan kerana yang demikian
melanggar hak asasi manusia/binatang. Tidak syak lagi kebenaran pendapat oleh
Mufti Perak Sahibus Samahah wal Fadhilah Tan Sri Dr Harussani Zakaria bahawa
terdapat pihak tertentu yant cuba mengambil kesempatan mengutuk amalan korban
dengan tujuan menghina (petikan rencana Razak Ghows, 'Kebiadapan pertikai
ibadah korban cabar orang Melayu,' Berita
Harian 9/9/11 m.s. 23).
Oleh
yang demikian, pertikaian sedemikian menampakkan lagi unsur-unsur untuk
menggugat pengiktirafan Islam sebagai agama rasmi negara. Ada semacam unsur
'mereka' melawan 'Islam' dan seandainya wujud sudut tertentu yang boleh
dieksploitasi untuk dijadikan isu tuntutan, pastilah akan dilaksanakan sehingga kadang-kala pun, mendapat
sokongan daripada golongan muslim sendiri. Andai kegiatan sebegini tidak dibendung,
nescaya 'negara multi-budaya ideal' yang begitu lama didukung oleh Malaysia
akan ranap sekelip masa. Kesemua pihak termasuklah pertubuhan politik perlulah
memainkan peranan penting bagi menggemblen usaha menanamkan pemahaman segenap rakyat
Malaysia beuntuk mencapai modus vivendi
sekali gua dapat menjamin keharmonian negara. Ketepikanlah sentimen politik
sebaliknya pupuklah semangat kesatuan di kalangan rakyat kerana merekalah
pertubuhan yang paling popular dan dirai di kalangan persatuan-persatuan yang
ada.
Malangnya,
tatkala usaha kumpulan mereka ini sangat-sangat diperlukan, tatkala itulah juga
agenda politik diutamakan. Cabaran utama negara kita kini sebenarnya adalah
untuk merasionalkan kepelbagaian budaya sebagai satu sumber kekuatan dan bukannya
kelemahan dan permasalahan.
No comments:
Post a Comment