Sunday, November 27, 2011

Hijrah: Yang diutamakan ialah ummah

 

Sekali lagi kita bertemu dengan tahun baru Hijrah dan diberikan sambutan peringkat negara. Perhimpunan dibuat, ceramah diberi dan anugerah dikurniakan. Beginilah sambutan Maal Hijrah saban tahun dan saban masa di Malaysia. Sama ada berkesan atau tidak sambutan sebegini, tidaklah dapat diketahui. Akan tetapi, sambutan Hijrah ini bolehlah dikatakan sebagai satu cara bagi mengenang kembali peristiwa hijrah Nabi SAW ke Madinah Al-Munawwarah bersama-sama sahabat baginda, Sayidina Abu Bakar As-Sidiq.

Satu-satunya lagu yang begitu diraikan dalam acara Hijrah ialah 'Maal Hijrah' yang antara kalimahnya:

Hijrah itu pengorbanan,

hijrah itu perjuangan,

hijrah itu persaudaraan,

hijrah membentuk perpaduan.

Malang sekali, kendatipun ungkapan pada lagu ini selalu diulang-ulang saban tahun baru Hijriyah, amalan berkenaannya sangat kurang sekali di peringkat pimpinan politik negara sama ada dalam mahupun luar negeri. Pemimpin sesama Islam berpecah kerana ideologi politik yang berbeza dan tidak sanggup untuk bekorban, berjuang, bersaudara mahupun berpadu tenaga untuk membentuk ukwah Islami yang begitu dituntut dalam agama itu sendiri. Kesemuanya kerana merasakan diri sendiri lebih benar berbanding yang lain. Mereka bertakbir membesarkan Allah bagi menunjukkan betapa pejuang mereka ke jalan Allah. Namun, yang ditentang itu ialah umat Islam sendiri! Yang diseru untuk diperangi ialah muslim yang sama bersyahadah Tiada Tuhan melainkan Allah!

Tampak bahawa sambutan Maal Hijrah yang saban hari dan saban tahun dirai kurang memberikan impak secara keseluruhan kepada kesatuan umat Islam itu sendiri. Tatkala tema kesatuan ummah menjadi salah satu daripada pendekatan mengenang peristiwa hijrah Nabi, jarang apa yang diperkatakan itu dizahirkan secara kesanggupan politik (political will). Krisis kepimpinan, pertembungan pendapat dan ketaksuban sokongan menyebabkan seperti tidak akan ada titik pertemuan antara satu pihak dengan pihak yang lain. Rakyat juga menjadi semakin resah kerana kekeliruan hala tuju sedangkan kedua-dua pihak pun kononnya berjuang untuk rakyat. Ada dikalangan mereka yang disogok dengan ideologi menentang sehinggakan apa sahaja yang dilakukan bagi meredakan keadaan dikatakan sebagai bertentangan dengan demokrasi.

Sedangkan umat Islam acap kali sambutan Maal Hijrah, diperingatkan dengan kisah pengorbanan yang dibuat oleh Nabi SAW dan para sahabat, diulangkan nuansa keberanian sahabat Nabi r.a bekorban diri semata-mata atas nama perjuangan ke jalan Allah, dikisahkan semula persaudaraan Muhajirin dan Ansar, suku Aus dan Khazraj. Adakah kisah-kisah ini hanya sekadar di bibir-bibir penceramah, pemimpin politik dan sekadar cerita atuk budak kepada budak sahaja? Apabila dibawa usul penyatuan antara ummah, macam-macam alasan pula yang dikemukakan yang rata-ratanya hanya bersifat polemik dan politik sahaja. Sedangkan kesatuan ummah itu lebih utama berbanding saling bermusuhan sesama umat Islam yang mengucap kesaksian yang sama.

Justeru, kejayaan umat Islam pada masa ini bergantung banyak kepada bagaimana mereka mengamalkan kesatuan ummah, satu tema yang saban hari diulang-ulangkan; namun resapannya ke dalam jiwa nurani pimpinan kita seperti tidak kelihatan. Dari itu, bedoalah sebanyak-banyaknya agar hati-hati umat Islam terutamanya daripada peringkat kepimpinannya disatukan kerana kita sangat menagih kesatuan umat Islam yang murni dan mahabbah. Sudah-sudahlah kita bertelagah sesama kita sedangkan yang memperoleh kelebihan tersebut ialah musuh-musuh yang sentiasa menanti pepecahan di antara umat Islam!

Artikel berkaitan

Hijrah: Signifikasi kesatuan ummah

No comments: