Tuesday, April 30, 2013

Kena main???

 

Perkembangan politik menjelang PRU ke-13 menunjukkan warna sebenar Pakatan. Dalam hal-hal berkaitan dengan agama Islam, tampak jelas perbezaan antara PAS dan DAP. PAS memproklamasikan untuk melaksanakan hudud sementara DAP masih dengan nada jelas nyata untuk perlaksanaan hukum sedemikian kerana menganggap Malaysia sebagai sebuah negara sekular.

Soal negara sekular atau pun tidak masih terbuka kepada perbahasan kerana termaktub di dalam Perlembagaan Negara bahawa Islam ialah agama bagi Persekutuan. Namun, Tuan Guru Sohibul-Al-Fadhilah Al-Ustaz Datuk Seri Hadi Awang pernah menafikan negara ini sebagai negara Islam berasaskan 'tasawwur' PAS. Justeru, apakah sebenarnya negara Islam menurut acuan PAS? Adakah hanya dengan melaksanakan hudud, sesebuah negara itu pantas dilabel sebagai Negara Islam?

Malangnya, perkara tersebut tidak mungkin akan berlaku selepas PRU ke-13 seandainya PAS hanya mengharapkan dirinya sahaja untuk melaksanakan hukum hudud. Hal ini dikatakan demikian kerana kerusi yang ditandingi oleh parti tersebut sekadar 32 peratus sahaja daripada jumlah kerusi yang ada di peringkat parlimen. Kini, dengan luahan demi luahan pemimpin DAP terhadap isu hudud memperlihatkan sisi wajah sebenar mereka yang antihudud. Apa yang menghairankan ialah mengapakah pimpinan tertinggi PAS yang masih terus-menerus 'membela' DAP bahawa orang-orang DAP 'semakin faham dengan Islam.'

Perkembangan mutakhir pula menaikkan nama Timbalan Pengerusi DAP Johor, Norman Fernandez yang menggesa agar pengundi di Johor supaya tidak menggundi PAS. Jujur penulis ingin nyatakan, penulis memang tidak tahu pun siapa Timbalan Pengerusi DAP. Namun, kenyataan beliau sudah semestinya mempopularkan dirinya sendiri dan akan mendapat respon yang cepat daripada kepimpinan tertinggi Pakatan.

Dan ramalan itu benar belaka.

Presiden PAS dan Setiausaha Agung DAP terus membuat kenyataan bahawa terdapat perbezaan lima peratus (5%) antara PAS dan DAP terutamanya berkaitan dengan Islam. PAS memperjuangkan hudud dan negara Islam dan DAP tidak bersetuju dengannya dan mengutamakan negara sekular berpelembagaan. Penulis nampak idea kedua-dua orang peneraju parti untuk meletakkan had 95 peratus sebagai 'threshold' yang menyamai kebanyakkan kajian statistik (pada aras keyakinan 95 peratus). Akan tetapi, adakah PAS meletakkan perjuangan sekadar lima peratus sahaja setelah presiden yang sama meletakkan hudud sebagai 0.0001 peratus sahaja daripada Islam. Dan kalau mengikut petua kebarangkalian, untuk mendapatkan kebarangkalian perlaksanaan hudud ala-PAS ialah 0.5(0.0001) = 0.00005 sahaja! Satu kebarangkalian menghampiri sifar!

Akhirnya, PAS sekali lagi terperangkap dengan permainan hudud yang mereka jadikan modal politik. Mereka terpaksa menipu pengikut-pengikut setia mereka demi mendapatkan undi untuk mengalahkan musuh mereka bernama BN. 'Ulama' mereka sanggup mengeluarkan fatwa bahawa baik makan babi daripada makan malam dengan PM Najib, lebih baik berkawan dengan syaitan berbandong bersahabat dengan orang UMNO dan pelbagai lagi kaedah mengambil 'mudharat lebih kecil (bersekongkol dengan DAP, pihak penolak Islam dan hudud, syaitan, babi) daripada mudharat lebih besar (UMNO, BN)'. Dan nampak sekali, kaedah yang mereka gunakan cocok dengan perangai mereka yang hanya menggunakan isu hudud untuk kepentingan mereka sendiri.

No comments: