Wednesday, May 1, 2013

Hari pekerja

 

Setiap tahun pada hari pertama bulan Mei, Malaysia, Singapura dan negara-negara lain menyambut Hari Pekerja. Hari yang didedikasikan untuk semua insan yang begelar pekerja disambut dengan sehari cuti; mungkin untuk merenggangkan otot dan/atau berehat. Bagaimana pun, barangkali tidak ramai yang tahu bahawa yang dikatakan sebagai 'hari untuk pekerja' pada asalnya ialah 'hari buruh' bagi mengenang jerih payah golongan buruh bekerja untuk aristokrat; atau keadaan yang senada dengannya.

Kita sering diceriterakan betapa indahnya pekerja di luar negara yang mendapat manfaat yang begitu banyak berbanding di Malaysia. Masa bekerja lima hari seminggu tanpa mengira jenis pekerjaan merupakan sesuatu yang begitu ideal. Setiap jam dibayar dengan harga yang lebih. Walaupun tidak banyak cuti peristiwa sebagaimana Malaysia, mereka mudah sekali mendapat cuti untuk perkara lain seperti cuti bersalin, cuti anak sakit, cuti itu dan cuti ini. Kalau cuti bersalin, bapanya pun turut boleh bercuti. Kerja lebih tidak pernah ada dalam kamus pekerjaan mereka.

Bukan sahaja pekerja yang mendapat begitu banyak keistimewaan, yang menganggur pun mendapat manfaat kerana dibayar elaun tidak bekerja! Hebat! Duduk goyang kaki pun boleh dapat kerja hasil subsidi kerajaan. Sudah tentu hal sebegini akan menerbitkan rasa cemburu pekerja Malaysia kerana orang yang tak kerja pun dibayar gaji.

Jadi, kalau di negara luar jangan haraplah kalau nak ke pekan pada hujung minggu sebab pekerja perlu diberi hak untuk bercuti pada Sabtu dan Ahad. Semua tutup kedai. Dibayar gaji lebih pun tak pernah wujud dalam pemikiran mereka kerana hak tak boleh diganti dengan wang. Baik cuti daripada dibayar lebih. Lagi pun, pembayaran gaji lebih hanya menyebabkan ketidakcekapan dalam penggunaan sumber sedia ada. Apabila sumber tak cekap digunakan, hasil akan mengalami pembaziran dan hal yang sebegini akan menjadikan sesebuah firma itu mengalami kerugian.

Oleh hal yang demikian, pekerja di luar negara sentiasa kelihatan terpelihara kerana mereka mendapat apa yang mereka mahukan. Gaji yang padan untuk kerja sekian jam. Sudah tentulah kebajikan pekerja akan mampu terpelihara kerana polisi yang memihak kepada pekerja. Perkara inilah yang berlaku di negara-negara Eropah.

Akan tetapi, apabila mereka menghadapi krisis, pekerja jugalah yang menjadi galang-gantinya. Ramai dikalangan pekerja yang diberhentikan kerja lantaran untuk meningkatkan lagi kecekapan penghasilan. Maka, makin banyaklah juga duit kerajaan yang perlu digunakan untuk 'menggaji' penganggur-penganggur yang wujud. Elaun ini mesti diberikan bagi menghormati hak penganggur. Sudahnya, kerajaan terpaksa meminjam wang daripada luar untuk membayar penganggur dan pekerja kerajaan. Maka, apabila keadaan semakin memucak, kerajaan berhutang lebih banyak daripada yang mereka mampu bayar.

Satu ketika, negara seperti Sepanyol mempunyai kadar pengangguran sebanyak 20 peratus walaupun pasukan bola sepak mereka mempertahankan dua kali kejuaraan Euro. Greece hampir diisytiharkan bankrup. US telah meningkatkan siling hutangnya hanya kerana untuk membayar gaji pekerjanya. Kesemuanya bermula apabila pekerja mereka telah membuat keputusan yang salah sehingga menyebabkan kesan yang cukup besar kepada ekonomi negara. Namun, kita pun tak tahu sama ada mereka yang terlibat dikenakan sebarang tindakan atau masih kekal hidup senang lenang dengan kekayaan yang sedikit merosot atau mungkin bertambah!

Oleh hal yang demikian, dapatlah dikatakan disini pekerjalah yang mampu menjana ekonomi negara dan pekerja jugalah yang boleh meranapkan negara. Peranan pekerja bukan sekadar mendatangkan penghasilan kepada firma mahu pun kerajaan, malah merekalah jua yang menentukan hala tuju negara; terutamanya bagi yang bertaraf ketua eksekutif dan ketua pengarah. Mereka juga sebenarnya taraf pekerja dan mereka juga menikmati kelebihan sebagai pekerja dan perlu dipertanggungjawabkan sebagai seorang pekerja!

No comments: