Thursday, May 2, 2013

Kecoh-kecoh PRU

 

Dengan tempoh berkempen yang tersisa beberapa hari sudah ada cakap-cakap yang negatif bahawa akan berlaku perkara yang tidak elok menjelang hari mengundi kelak. Ada pihak yang dikatakan telah bersiap-sedia untuk melakukan huru-hara untuk mengganggu pengundi untuk keluar mengundi. Ada juga cakap-cakap yang parti sekian-sekian yang akan mengadakan tunjuk perasaan di Putrajaya seandainya parti mereka kalah pada PRU ke-13 nanti. Mereka ingin melakukan demikian kerana merasakan pilihan raya di negara ini masih tidak cukup 'bersih' lagi. Mungkin hal ini boleh dikaitkan dengan kekalahan parti yang mereka sokong.

Sedangkan hari mengundi pun belum lagi, sudah ada cakap-cakap begitu; yang menimbulkan persoalan adakah tindakan sebegitu sudah dirancang dirancang lama? Adakah parti politik yang bertanding pada PRU kali ini tidak bersedia menerima kekalahan yang akan berlaku kepada calonnya? Malah, terdapat gesaan agar mengubah kerajaan di jalanan seandainya tidak dapat mengubahnya di kotak undi! Sudah tentulah tidak langsung menurut lunas demokrasi kerana menggunakan jalanan untuk 'mengubah' kerajaan.

Penulis juga turut mendapat SMS yang menyatakan bahawa akan ada pihak tertentu yang akan cuba menghalang orang membuang undi pada hari mengundi, maka janganlah takut untuk mengundi bagi 'mengubah' sedia ada. Nada SMS tersebut seolah-olah ada pihak sedang berusaha untuk cuba menghalang orang membuang undi. Penulis pun tak tahu apakah faedahnya sama ada pihak kerajaan mahupun pembangkang untuk menghalang orang untuk mengundi kerana akhirnya, undi rakyat jualah yang mereka pinta sama ada untuk mengekalkan kerajaan atau pun untuk mengubah kerajaan. Melainkan pihak tersebut sudah mempunyai maklumat tertentu bahawa pengundi sasaran itu memang tidak akan menyokong parti mereka, baharulah tindakan menghalang pengundi untuk tidak mengundi; masuk akal.

Itu belum lagi cerita Nurul Izzah Anwar yang dikatakan telah menggunakan gambar seorang anggota tentera yang telah mengundi bagi menjadikannya isu bahawa dakwat kekal yang digunakan adalah tidak kekal. Nampaknya anggota tentera terbabit merasakan dirinya menjadi mangsa eksploitasi YB menunggu bagi Parlimen Lembah Pantai dan menegaskan beliau akan membuat laporan polis seandainya gambarnya terus dijadikan modal politik untuk mempertikaikan penggunaan dakwat kekal.

Di Putrajaya, sekurang-kurangnya dua orang penduduk membuat laporan polis apabila mereka didatangi kumpulan tertentu yang cuba untuk menghasut mereka untuk tidak mengundi dan/atau cuba untuk mencalitkan dakwat tertentu di jari mereka. Salah satu daripada pengadu dengan jelas dan nyata menyebut kumpulan tersebut mengenakan pakaian yang mempunyai lambang parti politik tanah air semasa melakukan gerak kerja terkutuk itu. Macam biasalah, parti tersebut boleh menafikan bahawa ahli mereka menggunakan taktik kotor semasa berkempen; tetapi kini terpalit sudah nama parti itu dengan taktik kotor tersebut.

Isu dakwat kekal dalam PRU ke-13 bukanlah isu yang baru apabila sudah ada akhbar terbitan pihak Pakatan yang mempersoalkan kekekalan dakwat tersebut. Mereka seolah- olah menghentam sama sekali penggunaan dakwat kekal kerana dakwat yang digunakan 'tidak cukup kekal.' Kononnya mereka yang telah dicalit dengan dakwat tersebut boleh dengan mudahnya mencuci dakwat itu pada hari pengundian awal dan akan bertindak sebagai pengundi berganda yang akan mengundi pada hari mengundi sebenar. Pada hemat penulis, hal ini sekali gus menuduh pegawai polis dan tentera sebagai ‘barua kerajaan’ kerana golongan inilah yang majoritinya akan melaksanakan pengundian awal dan akan dicalit dahulu dengan dakwat kekal.

Kita mesti ingat pihak manakah sebenarnya yang beria-ia inginkan penggunaan dakwat kekal. Masih segar dalam ingatan penulis bahawa pihak SPR sudah pun berhasrat menggunakan dakwat kekal pada PRU ke-12 bagi mengelak pengundian berganda, namun mendapat bantahan yang maha dahsyat daripada parti-parti politik tertentu. Natijahnya, dakwat kekal tidak digunakan pada 2008. Selepas itu, apabila SPR mencadangkan kaedah yang lebih canggih iaitu penggunaan biometrik untuk pengesahan pengundi, pihak yang sama juga beria-ia tidak mahu SPR melaksanakannya kerana kononnya akan mudah berlaku penipuan. Pihak penentang itu kini mengusulkan agar biometrik digantikan dengan DAKWAT KEKAL! Mereka berarak berkali-kali membawa isu yang sama (dan isu-isu yang lain) sehingga akhirnya, pihak SPR akur dengan kebanyakkan usul yang didesak oleh pihak tersebut.

Kini, penulis tidak terperanjat seandainya dakwat kekal dijadikan isu yang besar dalam PRU kali ini. Mulalah ada yang menuduh SPR itu dan SPR ini sehingga menyebabkan parti mereka kalah pada PRU ini. Pengundi hantu, eksploitasi undi, penipuan pengiraan; demikianlah antara mainan pihak tertentu bagi menidakkan kemenangan pihak lawan. Yang betul cuma seandainya parti mereka yang menang; yang sebegini tidak ada masalah dan bersih, Insya-Allah.

Kegiatan pihak tersebut menyerang kredibiliti badan berkecuali kerajaan memang sudah dijangka. Melainkan kemenangan memihak kepada mereka, SPR, polis dan tentera akan menjadi mangsa hentaman mereka sebagai asbab kepada kekalahan mereka dalam pilihan raya. Anehnya, mereka sendiri telah mengadakan kajian segini-segini dan mendakwa mendapat info penting daripada ‘Bukit Aman’ mengatakan bahawa mereka bakal menang, jadi mengapa perlu takut untuk bertanding secara bersih tanpa sebarang prasangka buruk kepada badan pelaksana pilihan raya.

Mereka yang berkata bersih perlulah membersihkan hati mereka terlebih dahulu sebelum membuat persepsi buruk kepada orang ramai kononnya SPR tak bersih. Maklumlah, sekiranya benar juga kaitan pihak-pihak ini dengan golongan kapitalis luar negara yang sentiasa inginkan pangkalan strategik di negara bumi bertuah ini dan mahukan boneka-boneka politik mentadbir-urus negara, maka pihak-pihak tersebut ialah pengkhianat yang maha besar kepada rakyat dalam negara ini.

Pascapenulisan: Khabarnya orang Yahudi pun mendoakan kejayaan pihak tertentu di negara ini! Apa nak takut, doa tomoi pun dah...

No comments: