Sunday, April 14, 2013

Karenah Sains & Matematik

 

‘If your want a job that uses what you have learn (in university), than be a lecturer’

Ong Hean Choi, Ex-Professor,

Faculty of Science, University of Malaya

Dalam kajian dan pelan tindakan pendidikan negara yang baru, sekali lagi mereka menyasarkan agar murid-murid di sekolah untuk menguasai Sains dan Matematik. Dasar ini bukanlah sekadar dipratktikkan baru-baru ini sebaliknya untuk sekian lamanya.

Pelajar yang cemerlang pada PMR, maka mereka boleh masuk dalam Sekolah Sains. Pelajar yang tak dapat ke Sekolah Sains, boleh mohon Maktab Rendah Sains. Mereka yang kekal di sekolah harian, tak dapat mana-mana, mereka dimasukkan ke dalam kelas Sains. Begitulah betapa istimewanya murid Sains kalau nak dibandingkan dengan yang lain.

Memanglah tak dapat nak disangkal, ada di sekolah harian biasa yang murid Sainsnya kurang berbanding yang Sastera. Namun, mereka yang belajar Sastera bukannya belajar 'sastera.' Tak ramai murid yang belajar Sastera dalam erti kata 'sastera.' (i.e ada yang ambil perdagangan, ekonomi, prinsip akaun...)

Ialah, kalau lihat istilah di universiti pun, nama ijazah sarjana mudanya sama ada 'sains' ataupun menganugerahkannya. Maksudnya tak kiralah seandainya kajian seseorang itu lebih berbentuk 'pengurusan' atau 'soal selidik' macam mana sekali pun, kalau fakultinya 'Sains' maka dapatlah calon yang lulus itu 'BSc.' Sebaliknya, seandainya kajian itu berbentuk 'futuristik,' hatta mungkin sampai masuk makmal, tapi fakultinya 'Sastera,' maka jadilah dia mendapat 'BA.'

Balik kepada persoalan budak nak ambil jurusan Sains dan Matematik, umumnya patut kena faham bukanlah yang dimaksudkan itu semasa SPM, budak itu mengambil matapelajaran 'sains' dan 'matematik.' Kalau jurusan Sains, dia tak ambil matapelajaran 'sains' pun, sebaliknya mengambil subjek Kimia, Fizik dan/atau Biologi. Macamlah juga pelajar aliran Agama, mereka tidak mengambil matapelajaran 'Pendidikan Islam' sebaliknya mengambil Al-Quran & As-Sunnah, Syariah Islamiyah dan Bahasa Arab.

Oleh hal yang demikian, subjek yang berkaitan Sains (Kimia, Fizik dan Biologi) itu akan dilebarkan lagi cakupannya dan sudah semestinya murid akan belajar lebih mendalam dalam subjek-subjek tersebut melebihi pelajar 'Sastera' yang belajar matapelajaran sains.

Apabila belajar pun lebih mendalam, peruntukan pun lebih besar. Itulah persoalan utama, mampukah kerajaan memenuhinya. Setiap subjek sains itu memerlukan makmal dan peralatan mereka tersendiri dan peralatan tersebut harganya bukan setakat seringgit dua. Tambahan pula dengan reagen dan larutan untuk eksperimen yang bukan sahaja mahal tapi berbahaya. Mampukah mereka menyediakannya untuk membolehkan pelajar merasa sendiri membuat eksperimen?

Selain itu, namanya pun 'uji kaji,' jadi walau seringkas mana pun eksperimen itu, ada yang jadi, ada yang tidak. Bagaimanakah masa yang singkat dapat dimanfaatkan oleh budak, kot kalau tersilap masuk 'asid hidroklorik' dalam balang 'asid fosforik;' sedangkan yang sepatutnya ialah sodium hidroksida; untuk menghasilkan tindak balas pembentukan 'garam' dan 'air.'

Hal yang sedemikian belum lagi masuk budak belajar jurusan Sains semasa SPM, akhirnya jadi peguam. Berapa ramai yang jurusan Sains yang akhirnya tidak bekerjaya sebagai seorang 'ahli sains?' Belum juga masuk orang yang belajar di universiti dalam jurusan sains dan teknikal yang akhirnya menjadi pegawai bank, pengawai pemasaran, guru, mahaguru MLM dan lain-lain jawatan yang tidak 'sains.'

Justeru, isu-isu sebegini boleh membangkitkan persoalan, berapa ramai sangatkah 'orang sains' yang diperlukan dan apakah kreteria 'sains' yang dimaksudkan oleh kerajaan? Mengapakah hala tuju 'Sains dan Matematik' ini begitu diberatkan dan apakah faedahnya kepada anak-anak kita pada sepuluh tahun akan datang? Ramai sangatkah saintis yang orang kerajaan hendakkan?

Mungkin ada yang berkata dengan sinis, isu kerjaya lain cerita, isu belajar lain cerita. Kita hendaklah melengkapkan diri dengan soft skill bagi kebolehpasaran diri kita. Pelajar-pelajar kita mesti diperkukuhkan dengan kemahiran insaniah bagi membolehkan mereka beradaptasi dengan sebarang kemungkinan dan keadaan dan kehendak pasaran kerja kelak. Era 'kerajaan menyediakan pekerjaan' sudah tamat sebaliknya lulusan itu sendiri perlu mencari kerja sendiri.

Pada hemat penulis, pemikiran dan jawapan tadi sebenarnya menjadi hujah kepada mempersoalkan keinginan kerajaan untuk membanyakkan budak belajar Sains dan Matematik, dan bukannya hujah untuk menyokong tindakan yang hendak dibuat oleh kerajaan itu. Kalaulah soft skill sangat penting untuk kebolehpasaran diri untuk bekerja, kenapa tidak wujudkan sahaja Ijazah Sarjana Muda Kemahiran Insaniah atau Bachelor Degree in Soft Skill di universiti awam tempatan?

Penulis bukannya hendak menentang seratus peratus cadangan yang mahukan lebih ramai murid mengambil jurusan Sains dan Matematik. Pada hemat penulis, rationale cadangan tersebut kena realistik. Budak kalau belajar macam mana hebat sekali pun, masuk makmal keluar makmal macam nak gila pun, akhirnya kerjanya tak masuk makmal, buat apa kerajaan pergi bazirkan duit untuk menyediakan makmal di sekolah atau universiti dengan banyak? Malah, sepanjang pengalaman penulis sendiri belajar dalam aliran Sains Tulen, penulis dapat rasakan bukan semua orang yang mengambil jurusan Sains akan tahan duduk di makmal membuat uji kaji dan akhirnya, apa yang jadi pun mereka tidak pedulikan. Mereka minat sains, tapi mereka tak minat duduk dalam makmal. Jadi, akhirnya mereka hilang minat terus pada sains.

Persoalan ini sebenarnya mengingatkan penulis kepada apa yang berlaku pada sekitar akhir 90'an dan awal milenium yang lalu apabila begitu ramai lepasan SPM yang mengambil jurusan IT/ICT sehinggakan terjadinya lambakan graduan dalam bidang tersebut. Hal ini terjadi apabila kerajaan pada ketika itu begitu menggalakkan orang mendalami IT dan menyebabkan ramai pelajar IT dihasilkan, namun pasaran kerja yang sebenar untuk IT tidaklah sebesar mana. Ramai graduan IT menganggur dan perlu berdikit mencari kerja lain yang mungkin tak setaraf ijazah yang ada. Ketika itu, Cyberjaya yang digembar-gemburkan menjadi lembah silikon Asia Tenggara pun tak siap seberapa. Kini, India telah mara bertapak-tapak dalam bidang ICT dan menjadi kuasa besar dalam bidang tersebut sehingga melahirkan jutawan; sementara Malaysia masih mencuba dan terus mencuba memanfaatkan 'pelan Cyberjaya' tadi. Mana silapnya? Soft skill?

Justeru, diharapkan dasar pendidikan Malaysia kali ini diharapkan benar-benar memanfaatkan murid-murid dan ibu bapa pada masa akan datang dan bukan sekadar menjadikan mereka sebagai 'tikus belanda' untuk segala eksperimen dasar kerajaan. Kajian menyeluruh sepatutnya telah dibuat dengan menganggarkan guna tenaga kerja bidang 'Sains dan Matematik' pada masa akan datang dan bekalan yang sedia ada pada masa kini. Hal ini penting bagi mengurangkan pembaziran dalam mencapai objektif dasar kerajaan tatkala hasil yang tercapai tidaklah seberapa.

Mungkin perlu diingatkan juga sebagaimana zaman 'kerajaan menyediakan pekerjaan telah pupus,' begitu halnya dengan zaman kerajaan tahu segala-galanya; turut telah berakhir. Apa yang diperlukan oleh rakyat sekarang adalah untuk memenuhi tahap keperluan mereka[i] dan kerajaan bertindak sebagai pemudah cara kepada rakyat. Ada ketikanya apa yang diperlukan oleh rakyat sama dengan apa yang disediakan oleh kerajaan. Adakalanya yang demikian tidak berlaku. Oleh sebab itu, sinergi antara apa yang disediakan oleh kerajaan dan apa yang diperlukan oleh rakyat hendaklah berasas; barulah sesuatu dasar itu memberi manfaat bukan sahaja kepada rakyat, malah kerajaan turut mendapat limpah kurnianya.

Sebagai satu cadangan, alangkah eloknya kerajaan turut memberatkan ibu segala disiplin ilmu iaitu mata pelajaran Sejarah.[ii] Hal ini dikatakan demikian kerana kerajaan sendiri berungut betapa menghargai tanah air dan patriotisme di kalangan rakyat semakin terhakis. Apakah lagi yang lebih mujarab melainkan sejarah? Pelajaran sejarah kini mendapat perhatian yang kurang berbanding subjek lain.

Mungkin ada yang mempersoalkan sejarah bukannya subjek yang mampu memberikan orang kerja pun, akan tetapi graviti subjek ini berbeza dengan subjek yang lain. Sejarah memberitahu kepada manusia apa yang telah terjadi pada masa dahulu dan mungkin boleh berlaku semula pada masa akan datang. Sejarah ialah ceritera realiti yang menunjukkan jatuh bangunnya tamadun bangsa dan pengetahuan yang demikian tidak kurang pentingnya dibandingkan sekadar hendak mengejar keuntungan duniawi.

Kita perlukan golongan profesional yang mempunyai jati diri yang tinggi. Kita perlukan peniaga, pengusaha yang tahu asal-usulnya. Kita juga inginkan anak muda bangsa kita faham tanggung jawab mereka bukan sekadar berlibur dengan apa yang telah tersedia ada. Justeru, di sinilah keperluannya pelajaran sejarah yang perkasa.

Akhir kalam, kerajaan kini menghadapi tekanan demi tekanan dalam membuat acuan untuk pendidikan anak bangsa. Apa yang pasti ialah penglibatan orang ramai turut memainkan peranan dalam pembinaan acuan ini supaya sistem pendidikan Malaysia kekal releven untuk masa akan datang. Tindakan kerajaan untuk 'memperkasakan' subjek Sains dan Matematik daripada satu segi merupakan satu manifestasi kehendak ibu bapa sendiri. Cuma, apa yang diharapkan ialah langkah tersebut berbaloi untuk anak murid yang mengambilnya kerana andai tidak, banyak yang perlu dibayar oleh kerajaan kita; dan anak-anak kita.

Nota hujung


[i] Maslow memperkenalkan apa yang dipanggil hierarki keperluan yang menteorikan bahawa keperluan tahap bawah hierarki perlulah dipenuhi terlebih dahulu sebelum meningkat ke tahap yang lebih tinggi.

[ii] Istilah ‘ibu segala ilmu’ ini dipinjam daripada apa yang diungkapkan oleh Prof. Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim yang menempelak salah seorang pegawai Persatuan Bola Sepak Malaysia yang menyindir beliau apabila berkata ‘Profesor ajar sejarah cuma tahu dan ajar sejarah sahaja...’ Ketika itu, akhbar Harian Metro menyiarkan isu berkait pergolakan FAM yang berlarutan sedangkan prestasi pasukan bola sepak negara dalam keadaan merosot.

No comments: