Wednesday, April 17, 2013

Pencalonan telah dikemukakan

 

Antara tiga orang presiden parti komponen BN yang tidak bertanding atau enggan bertanding, dua daripadanya bolehlah dikatakan sebagai 'high profile' disebabkan graviti parti yang dipimpin oleh mereka di peringkat kebangsaan iaitu MCA dan Gerakan. Pengaruh MCA di dalam politik masyarakat Cina tanah air dan Gerakan yang banyak berpengaruh di Pulai Pinang.

Presiden parti komponen lain ialah Presiden SUPP iaitu 'MCA' versi Sarawak (dan cakupan mereka hanya di Bumi Kenyalang sahaja).

Kemudian, berita hari ini juga dilengkapkan lagi dengan calon-calon BN yang sudah diumumkan dan bakal berdepan dengan calon-calon pembangkang yang telah diumumkan. Antara pertandingan yang menarik ialah di Lembah Pantai apabila penyandang kerusi YB Nurul Izzah akan dicabar oleh Menteri Wilayah, Raja Dato' Nong Chik (lebih popular sebagai Dato' Raja Nong Chik. Walaupun Raja Nong Chik dikategorikan sebagai 'muka baru,' hakikatnya beliau bukanlah baru dalam arena politik dan eksekutif tanah air kerana beliau sudah pun menjadi seorang senator dan Menteri.

Di Pekan sendiri, PM Najib dijangka akan bertembung dengan dua orang pencabar, satu daripada PKR dan satu daripada 'Mahasiswa.' Penulis pun hairan apabila pengalaman penulis di bandar lama Pekan, kelihatan jelas dan nyata PAS lebih berpengaruh di situ berbanding parti lai. Mungkin Pakatan telah membuat pertimbangan lain; teserlahlah. Impian penulis untuk menyaksikan Hadi Awang vs Najib nampaknya tak kesampaian.

Di negeri penulis sendiri, impian melihat 'battle of the Titans' nampaknya semakin hampir pasti untuk berlaku disamping nama popular yang digugurkan. Mohamed Aziz, orang kuat Sri Gading tampak digugurkan. MB Ghani dinamakan sebagai calon BN mempertahankan Parlimen Gelang Patah daripada kemasukan 'unsur luar' Lim Kit Siang. Dan di kawasan parlimen tempat tinggal penulis sendiri, Nur Jazlan akan bertaruh dengan orang kuat PAS pusat Salahudin Ayub; yang turut dijangka akan mempertaruhkan nasibnya di DUN Nusajaya; pusat pentadbiran baru Kerajaan Johor.

Bercakap tentang pentadbiran, Husam Musa diramal akan menentang penyandang kerusi Putrajaya, Tengku Datuk Adnan (lebih popular digelar Datuk Tengku Adnan). Melihat kepada strategi yang diambil oleh PR dan dibandingkan dengan perangai mereka, bolehlah dikatakan langkah mereka adalah bersifat serampang dua mata. Jika mereka tidak mampu menumbangkan kerajaan BN pada PRU kali ini, tetapi mereka dapat mencuri kerusi-kerusi di pusat pentadbiran, mereka tetap akan boleh mengisytiharkan bahawa mereka telah 'menawan' Putrajaya atau dalam konteks Johor, Nusajaya!

Tapi, kena menang kerusi yang ditanding dululah sebelum membuat perisytiharan penyedap hati sebegitu....

Sudahnya, masa masih berbaki beberapa hari sebelum rakyat mengetahui dengan sebenar-benarnya siapa yang akan berlawan siapa. Parti politik sebenarnya masih boleh 'main wayang' dengan memproklamasikan calon lain tapi semasa penamaan calon, orang lain pula yang dinamakan sebagai calon.

Justeru, walaupun debaran kini sudah disurutkan dengan pengumuman calon saban hari, pokok pangkalnya, 20 April juga masa kita dapat pastikan siapa yang akan lawan siapa....

No comments: