·
'Lihat
sahaja kepada kematian dia... husnul khatimah!' (merujuk kepada Gaddafi).
·
Penulis
merenung hairan. Mungkin dek air muka yang memang nampak berubah, beliau
berkata lagi, 'kita kena fikirkan yang baik. Dosa pahala, syurga neraka itu
terserah kepada Allah!'
·
Begitulah
ucapan salah seorang jurujual kepada penulis dan pembantu penulis tatkala
beliau melihat dada akhbar hari ini berkaitan isu kematian Muammar Gaddafi yang
masih lagi menjadi tajuk muka hadapan. Sudah kecil sedikit perhatian diberikan
terhadapnya berbanding seluruh muka akhbar yang terpampang mengenainya dan
gambar mayatnya tempoh hari.
·
Namun
yang hendak diulas bukanlah tentang Gaddafi lagi; tetapi ulasan jurujual
kemudian daripada itu.
·
'Kita
kena ingat yang apa pun semuanya Allah yang berkuasa; apa yang berlaku semuanya
sudah pun diramalkan oleh Nabi sendiri,' lanjut bicaranya sudah persis ahli
tabligh yang bercerita tentang takdir Allah dan kehebatan Nabi. Nabi telah
meramalkan kejatuhan Gaddafi?
·
'Kan
Nabi dah berpesan yang umat Islam akan berpecah kepada lima puluh bahagian; ke
tujuh puluh puak, macam itulah, jadi memang Nabi memang sudah tahu yang umat
Islam akan berbalah sesama sendiri,' dengan merujuk mengapa umat Islam sendiri
menggulingkan seorang pemimpin yang ada sumbangannya kepada Islam.
·
'Tapi,
dia (Gaddafi) ada sumbangan kepada agama; macam di Indonesia sudah ada masjid
yang dia bina, yang dia biayai...,' kata pembantu penulis pula.
·
'Itulah,
memang dia ada sumbangan, tapi akhirnya digulingkan juga. Itu membuktikan
pepecahan antara umat Islam,' jawab jurujual tabligh itu.
·
'Lagi
pun, Gaddafi (pentadbirannya) sebenarnya bukannya berteraskan Islam, dia nampak
sahaja menegakkan Islam tetapi sebenarnya dia itu sosialis!' dakwanya lagi,
sambil menyambung, 'nampak sahaja dia bina masjid apa semua, tapi mana ada
menjalankan undang-undang Allah!'
·
Lalu
selepas itu terpacullah daripada mulutnya satu tuduhan yang begitu keras dan
lantang.
·
'Macam
Najib! Mana ada dia menegakkan Islam!' ujarnya dengan nada yang cukup tegas.
·
Perbincangan
awalnya sekadar kerana kerlingan mata jurujual itu ke muka hadapan akhbar
tentang Gaddafi kini telah berganjak ke dimensi baru yang membabitkan politik,
sejarah dan hukum-hakam Islam.
·
'Kalau
mereka tau siapa Mat Indera itu; dia itu keturunan wali. Termaktub dalam kitab
'sekian-sekian.' (penulis tidak dapat menangkap nama kitab tersebut namun
sepanjang perbualan ini, kitab yang dimaksudkan itu ialah kitab lama yang tidak
berbaris).
·
'Dia
orang (puak-puak Najib) segaja reka cerita bahawa Mat Indera itu komunis. Ada
logik ke seorang yang warak, yang berketurunan wali diperlakukan begitu,'
terang jurujual yang kini sudah bertransformasi kepada ahli sejarah pula sambil
menyifatkan Tok Janggut, Dato' Bahaman dan Mat Kilau dibunuh atau diburu kerana
mereka mahu kekalkan Islam dalam pemerintahan.
·
'Banyak
sebenarnya yang telah diubah oleh penjajah British dahulu sebab dia tak mahu
(pemerintahan sebenar) Islam diangkat di Malaysia,' katanya sambil menerangkan
betapa Hang Tuah juga merupakan seorang wali, nama Melaka telah disalahertikan
kepada nama sebatang pokok tempat Parameswara duduk berteduh tatkala melihat 'harimau'
kena tendang dek kancil. Sebaliknya nama tersebut berasal daripada perkataan
Arab 'Malaqah' yang bermaksud tempat pertembungan pedagang. Beliau terus
menafsirkan bahawa 'pedagangan rempah' yang digembar-gemburkan kesemuanya
merupakan 'penipuan' dan hal yang sama dilakukan oleh penterjemah karya Tun Sri
Lanang (yakni dalam Bahasa Inggeris) sambil menyifatkan kesemuanya (iaitu
penjajahan Portugis, Belanda dan Inggeris) adalah usaha pihak Barat (Kristian
dan/atau Yahudi) menyebarkan pengaruhnya agar Islam tidak dianuti atau
dipegangi lagi.
·
Pendek
kata, bukannya komoditi yang menjadi galang-ganti penjajahan Barat ke atas
Tanah Melayu dan Kepulauan Melayu melainkan agamalah sebenarnya komoditi itu.
·
Kemudian
diterangkan usaha pihak penjajah 'mencucuk' pemerintah Tanah Melayu ketika itu
yang begitu tamak dengan harta dan akhirnya sanggup menggadai Islam dan
prinsip-prinsipnya demi memperkenalkan prinsip-prinsip dan gaya hidup Barat di
sini.
·
'Sebab
itu kita hendaklah kembali kepada Quran dan Hadis,' kini beliau kembali
berperanan sebagai seorang pendakwah bebas.
·
'Masalahnya
pemerintah kita tidak mahu,' ujarnya merujuk kepada desakan pimpinan tertinggi
negara yang kini berlandaskan fahaman sosialis, tidak mahu menegakkan agama
Islam dan bertindak menuduh pondok-pondok pengajian Islam menghasilkan militan.
·
Sambil
itu beliau menyambung, 'sedangkan mana ada orang mengaji pondok ajar orang buat
jahat! Mana ada orang mengaji pondok ajar orang suruh mencuri ke merompak,'
ujarnya yang begitu tegas mempertahankan institusi pondok.
·
'Sebab
itu kita kena kembali kepada Islam, kembali laksanakan undang-undang Islam. Ini
tidak, takut buat undang-undang Islam. Undang-undang penjajah. Takut orang kena
potong tangan!' terang beliau yang kini menjadi ahli fiqh jenayah pula.
·
'Kita
kena laksanakan undang-undang Islam (hudud) supaya berkat kita di sisi Allah.
Jangan dok pertikaikan kalau orang tu salah kena potong tangan. Mana tahu
dengan perlaksanaan undang-undang ini terbuka hidayah. Allah memberkati kita
semua sebab melaksanakan hukum-Nya. Mana tau dengan perlaksanaan hukum Islam
(hudud) orang pun takut hendak mencuri, maka masa dia mencuri dia diberi
hidayah oleh Allah, terkenang kesalahan itu kena potong tangan, jadi tak
jadilah dia mencuri,' kata beliau yang kini pada tafsiran penulis telah
menjurus kepada perspektif roh Islami dan maqasid kepada perlaksanaan hudud -
Islam menjaga harta.
·
Sambil
itu beliau meluahkan rasa yakinnya bahawa andai negara ini melaksanakan hudud,
negara ini akan diberkati, akan dilindungi oleh Allah kerana manusia
melaksanakan hukum-Nya. Malangnya, disebabkan keengganan pemerintah Najib
sekarang (baca: BN) melaksanakannya menyebabkan umat Islam berpecah-belah dan
semakin lemah. Beliau perteguhkan lagi hujah beliau dengan, 'lihatlah Sumatera,
mana ada orang berjaya pecah-belahkan umat Islam di sana? Kerajaan Indonesia
sendiri tidak dapat menembusi (penguasaan) wilayah di sana. Itu buktinya Allah
memberkati mereka.
·
'Sebab
itu kalau laksanakan hukum Islam (hudud) tak akan berlaku kecurian sebab Allah
lindungi kita (dengan hidayah yang diberikan). Kita kena yakin. Lihat Tanah
Arab, bila bang sahaja orang semua pergi masjid untuk memuaikan solat. Biar
tinggal sahaja perniagaan mereka, gerai mereka (begitu sahaja tanpa ditutup).
Mana ada pak guard jaga? Itulah buktinya (hudud) berkesan!' sambil beliau
membandingkan Malaysia - mana boleh jadi seperti Arab! Siapa nak tinggal kedai
terbuka begitu sahaja tanpa dijaga. Kemudian beliau mengaitkan pula masyarakat
Islam di China yang ke masjid untuk Sembahyang Jumaat seawal sepuluh pagi,
sesuatu yang tidak diamalkan di Malaysia.
·
'Itu
sebabnya. Roh Islam(i) itu nampak di sana. Tengok sekarang kecurian banyak
berlaku,' ujarnya yang memperkukuhkan lagi mengapa hudud Allah itu patut
dilaksanakan di Malaysia sambil menyambung, 'bank kena rompak. Orang kena
rompak, sedangkan kalau bank tu, sudah ada pak guard dia sendiri. Itu pun kena
rompak!' jelas beliau sambil meluahkan kemungkinan pengawal keselamatan sendiri
yang berpakat merompak dengan bank.
·
'Itulah,
aku pernah dengar cerita,' kini beliau mengisahkan kembali apa yang pernah
didengarnya; samalah macam apa yang penulis sedang lakukan pada terbitan kali
ini.
·
'Ada
kecurian kat (dekat) bank, banyak duit kena curi. Siasat punya siasat pak guard
rupanya yang paling kuat dikaitkan (dengan kecurian itu),' bermulalah
pengkisahan beliau.
·
'Tapi
nak tahan tiada bukti jadi tak boleh buat apa-apalah,' lanjut beliau sambil
meneruskan, 'Lepas itu, apa lagi, dia (kesemua pencuri itu) gunalah sahaja duit
itu; banyak tu,' katanya.
·
'Tapi......,'
kata beliau sebelum mengeluarkan frasa-frasa yang penulis tidak sangka akan
beliau keluarkan sedangkan tadi beliau yang tadi dok bercerita tentang Islam,
tentang pengamalan Islam, yang bercerita tentang hudud Allah. Kata-kata
tersebut ialah:
·
'Kalau
ikutkan kitab sekian-sekian pun (kitab yang penulis tak hafal namanya tadi)
duit itu pun tak ada benda. Boleh guna sahaja (walaupun dicuri)!' ucap beliau
yang sekali lagi membuatkan kami berdua (penulis dan pembantu penulis)
tercengang.
·
'
Ialah, duit dalam bank, duit itu pun ada sumber yang haram, bercampur. Ada
daripada arak, ada daripada judi. Dia (duit itu) dah jatuh pada hukum syubhah.
Jadi, kalau guna pun bukannya ada apa-apa (tindakan yang boleh dikenakan) sebab
harta itu pun sebenarnya harta yang (tak sah) daripada perniagaan yang
bercampur juga. Jadi tak ada apa-apa kalau duit itu dicuri sebab atas dasar
syubhah (bukannya harta sah milik!),' sambil selepas itu beliau menegaskan pula
bahawa cukai pun sebenarnya kerajaan tak boleh kutip sebab zaman Nabi pun mana
ada cukai. Orang Islam memang tidak patut (iaitu dianggap zalim) kalau disuruh
bayar cukai kepada kerajaan kerana pada zaman Nabi, hanya orang bukan Islam
sahaja yang perlu membayar cukai kepada pemerintah Islam (iaitu Jizyah). Lalu
diakhirinya perbualan itu dengan penegasan supaya 'kembali semula kepada kitab
Allah dan Sunnah Rasul-Nya....'
·
Dua
Point yang terakhir itu, terpulanglah kepada pembaca menilai, menafsir dan
mengulaskannya....
·
Tetapi
sehingga kini, fikiran penulis masih 'ternganga......'
·
P/s:
Lupa pula penulis bertanya kalaulah yang dicuri atau dirompak itu bank
Islam/institusi kewangan Islam/Tabung Haji, apa pulak hukumnya!!!!!!!!!!
No comments:
Post a Comment