Saturday, October 8, 2011

Input: Belanjawan. Proses: Rang Undang-undang perbekalan. Output: Bajet. Outcome: Bajek?

 
Belanjawan 2012 telah pun dibentangkan di parlimen oleh YAB PM Najib merangkap Menteri Kewangan. Belanjawan kali ini boleh disifatkan sebagai belanjawan pilihan raya disebabkan begitu banyak insentif diberikan kepada rakyat. Pendidikan teras negara yang dahulunya diteriak oleh kerajaan sebagai 'percuma' kini bertambah percuma. Umur pesaraan wajib kakitangan awam telah ditingkatkan kepada 60 tahun, sesuatu yang begitu dituntut saban tahun oleh Cuepecs. Struktur gaji dan sistem saraan pun akan ditukarkan. Bantuan kepada keluarga yang berpendapatan kurang RM3000 juga diberikan. Budak sekolah pun mendapat bantuan RM100! Pelajar pra-U dan IPT pun mendapat baucer buku RM200! Begitu banyak sekali bantuan-bantuan yang dicadangkan oleh kerajaan!

Sekadar sampingan, apa yang penulis kelakar seram adalah betapa mudahnya pihak media melencongkan pengistilahan 'belanjawan' kepada 'bajet' hanya dalam sekelip mata. Sebelum perbentangan oleh PM, puaslah dicanang istilah belanjawan dan menyebabkan penulis berasa kagum; kembalinya istilah tersebut ke tempatnya. Namun, sejam sebelum perbentangan, istilah bajet kembali bermain di mulut pengacara program perbincangan belanjawan dan akhirnya selepas dua jam PM berucap panjang, di warta berita segala-galanya telah menjadi bajet. Dan hari ini (8/10/2011) akhbar membuat pusingan-U bagi menggunakan istilah bajet semula.

Untuk rekod, nama rasmi kepada belanjawan/bajet adalah rang undang-undang perbekalan. Sama ada rakyat tahu atau tidak, sebenarnya belanjawan merupakan satu undang-undang yang diluluskan oleh parlimen dan perlu kepada kelulusan ahli YB. Maka seandainya YB yang tidak menyokong lebih ramai berbanding yang menyokong semasa proses kelulusan, maka tak terbekalah Malaysia untuk satu tahun! Semakin besar nilai perbelanjaan kerajaan boleh menggambarkan betapa besarnya kerajaan itu atau semakin banyak yang perlu ditanggung oleh kerajaan berbanding dengan perolehan kerajaan.

Belanjawan biasanya akan menjadi defesit berbanding seimbang ataupun berlebihan kerana kos perbelanjaan yang sentiasa bertambah dan perolehan pula tidak semestinya meningkat. Oleh sebab itu, belanjawan sebenarnya lebih kepada unjuran perbelanjaan kerajaan dengan perolehan yang juga 'diunjurkan.' 'Duit' yang dikatakan dibelanja belum tentu terhasil daripada pendapatan yang diharapkan. Sebab itu, dalam kebanyakan belanjawan sama ada daripada pihak kerajaan atau 'belanjawan bayangan' daripada pihak pembangkang, tidak akan dibuat perincian seinci-incinya daripada manakah hasil kerajaan yang hendak diperbelanjakan itu.

Soalnya, mampukah kerajaan mencapai pendapatan yang dikatakan untuk dibelanjakan kepada rakyat itu? Kalau tidak, dari manakah datangnya duit itu untuk diberikan kepada rakyat?

Perkara sebegini merupakan cabaran kepada pihak pembuat dasar dan pelaksana kerana dengan suasana negara yang kadang-kala terlalu politikal, ramai yang kononnya 'ahli ekonomi' dan 'pakar kewangan' yang mengkritik kenapa bonos tak dibagi kepada pekerja, kenapa cukai dinaikkan, kenapa kerajaan cekik darah; lalu mereka akan bentangkan belanjawan mereka dengan memberikan 1001 harapan kepada rakyat manfaat yang akan mereka berikan andai mereka menjadi kerajaan.

Sedangkan semakin banyak kerajaan berbelanja, sebenarnya semakin banyak jugalah sumber yang perlu dihirup oleh kerajaan daripada bagi membolehkannya berbelanja! Lalu akan dipersoalkan kembali, berbaloikah nilai kerajaan berbelanja? Kita bukan bercakap tentang perbelanjaan keluarga Pak Abu atau duit poket anak Pak Kassim; kita bercakap soal negara! Kalau Pak Abu dan Pak Kassim boleh kerja sampingan (part-time) bagi cuba memenuhi perbelanjaan mereka, maka apakah ada 'kerja sampingan' yang perlu dibuat bagi kerajaan?

Sebab itulah di sebahagian negara, ada dikalangan rakyat mereka yang membuat tunjuk perasaan bagi meminta kerajaan mengurangkan perbelanjaan dan mengkaji 'projek-projek' besar yang melibatkan kerajaan kerana perbelanjaan tersebut bermaksud kerajaan akan menggunakan duit cukai rakyat. Berbeza dengan Malaysia yang mana gaji kakitangan awam yang lebih diperjuangkan sehingga soal bonus, soal kenaikan gaji dan elaun lebih diraikan. Sedangkan dalam ekonomi asas (economy 101), semakin banyak yang terpaksa dibelanjakan bermaksud semakin kurang cekap dan berkesan sesuatu sistem. Jadi, dengan kadar produktiviti yang ada pada masa sekarang ini, sesuaikah gaji yang dibayar oleh pembayar cukai dengan perkhidmatan yang dirasai oleh rakyat kebanyakan?

Suntikan semangat sektor swasta pada belanjawan kali ini jelas kurang memberangsangkan pada tahap pekerja. Masih belum ada cadangan yang konklusif di peringkat kerajaan bagi gaji minimun bagi membantu rakyat yang berpendapatan rendah dan sederhana melainkan bagi mereka yang bekerja sendiri, dan bantuan setengah ribu yang sebenarnya, sama ada pekerja awam mahu pun swasta pun boleh memintanya kelak. Namun perlu diakui bahawa belanjawan bukanlah satu-satunya tempat bagi membincangkan isu ini. Rangka yang lebih mantap perlulah diusulkan bagi menjamin kebajikan pekerja swasta yang daripada segala segi, lebih anjal, tinggi tekanan dan mencabar berbanding rakan mereka di sektor awam.

Sudah semestinya sebagai rakyat, kita mengharap bahawa belanjawan populis ini memberikan kesan positif kepada sara hidup kita dan dapat menampung sedikit sebanyak kesukaran yang dihadapi oleh golongan marhaen. Besar harapan rakyat bagi agensi pelaksana agar dapat benar-benar melaksanakan apa yang telah dirancang bagi membuahkan hasil yang diinginkan. Kepada penjawat kerajaan, selamat menikmati skim gaji yang baru dan diharapkan dengan insentif yang begitu mengujakan (seuja ulasan presiden kesatuan sekerja mereka) dapatlah mereka meningkatkan produktiviti mereka dan membuang sama sekali persepsi buruk ‘birokrasi’ yang sering melingkari sektor perkhidmatan mereka yang mencecah 2 juta orang pekerja. Lembaga Produktiviti Malaysia atau MAMPU, silalah kemukakan laporan produktiviti agar rakyat boleh menilai keberkesanan dan kecekapan sumber yang mereka sediakan kepada kerajaan (baca: cukai) digunakan bagi memudahcarakan segala kegiatan berkait kerajaan. Jadikan laporan tersebut tajuk utama akhbar (perlu kerjasama pihak media pulak!) supaya rakyat peka dan cuba faham daripada sekadar satu berita sampingan satu lajur daripada seluruh muka surat khabar yang biasanya diletakkan di bahagian dalam yang orang pun kadang-kala tak baca.

Dan bagi pihak kerajaan, terima kasih kerana memberikan satu cadangan perbelanjaan yang disifatkan begitu menyeluruh; walaupun ada pihak yang merasakan mungkin harapan mereka tidak tertunai. Cukai rokok & tembakau dan arak tidak dinaikkan; sudah tentu memberi satu booster kepada perokok tegar. Namun kita tidak tahu pada masa akan datang dan sudah semestinya perlaksanaan cukai penggunaan akan memberikan impak luas kepada bukan sahaja rokok dan arak, sebaliknya segala perkara yang berkaitan dengan ‘barangan’ dan ‘perkhidmatan.’ Semoga kerajaan berdaya saing dan mampu mengekalkan atau menambahbaik tahap ekonomi negara dengan sebaik mungkin dan mengelak daripada meminjam wang daripada negara lain dengan banyaknya sehingga boleh menyebabkan krisis hutang persis negara-negara Eropah pada masa kini.

Satu lagi, bagi pihak media dan kerajaan juga, nampak sangat yang usaha memartabatkan bahasa Melayu sekadar bertanam tebu di pinggir bibir kerana sudahnya, jadi ‘bajet’ juga akhirnya istilah timangan untuk ‘rang undang-undang perbekalan.’ Sudah-sudahlah. Janganlah munafik (hipokrit) hendak jadi pejuang bahasa, menuntut universiti menjadi pendorong pejuangan bahasa kalau kerajaan sendiri tidak mahu turut serta memperjuangkannya. Sebab itu wujud perkataan bajet, sebab kerajaan pun pengiakannya penggunannya. Tugas memartabatkan bahasa bukan sekadar di bahu rakyat, kerajaan dan media pun perlu turut serta melakukannya.

Dari itu, selamatlah berbelanja atau berbajet!

No comments: