Saturday, October 1, 2011

PAS WAJIB laksana hudud

 

Salah satu ciri-ciri pemimpin yang adil adalah melaksanakan perkara-perkara yang pernah dijanjikannya dahulu (kini dan selamanya). Pemimpin yang adil merupakan antara tujuh yang dinaungi Allah pada hari akhirat kelak[1]. Intisari hadis ini sering digunakan oleh penceramah-pencerama, ustaz-ustaz dan ulama-ulama dalam memperteguhkan tuntutan Islam terhadap kemimpinan yang adil.

PAS sebagai sebuah institusi politik tidak kurang pentingnya memahami intisari hadis tersebut. Menunaikan janji bukan sahaja untuk memelihara keadilan, malah turut serta mencakupi tuntutan amanah dalam kepimpinan umat Islam. Malah, sebagai entiti yang begitu dikaitkan dengan Islam, PAS sudah tentu lebih faham dan lebih tahu hal-hal berkaitan kepimpinan yang adil dan amanah.

Perjuangan dalam menegakkan undang-undang hudud bukanlah baru dikemukakan oleh PAS. Malah, pemimpin mereka terutamanya Mursyidul Am Tuan Guru Sahibus Samahah Al-Alamah Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan mudah dan senang melabel kerajaan pusat BN sebagai sekular. Begitu juga dengan Presiden PAS kini Tuan Guru Sahibul Fadhilah Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang pernah mengeluarkan amanat bahawa perjuangan menentang UMNO hukumnya fi-sabilillah dan kalau mati maka dikategorikan sebagai mati syahid[2]. Begitulah pemikiran PAS dalam mencorakkan minda masyarakat Islam bahawa pemerintahan BN kini merupakan pemerintahan yang tidak berlandaskan Islam. Seolah-olah hanya parti mereka sahajalah yang dikatakan 'hizb Allah' dan hanya parti mereka yang boleh menegakkan sistem perundangan Islam. Sebab itu tidak hairan ada pemimpin mereka yang mewajibkan pengundi muslim untuk menyokong mereka.

Malang sekali, dengan pengalaman, ilmu dan sumber yang sedia ada, PAS masih tidak menunaikan janji mereka untuk melaksanakn agenda hudud yang selama ini mereka perjuangkan. Mereka mempunyai majoriti besar dalam dua buah negeri, namun masih tidak kelihatan usaha mereka ke arah mengimplimentasikan hukum hudud. Ada suara-suara dikalangan mereka sendiri yang berkata, 'cakap senang, nak buat kita perlu lebih lagi.' Ada juga yang mengeluarkan pelbagai hujah dan pelbagai alasan, kaitkan soal kerajaan pusat masih dikuasai BN, ada yang berkata mengenai semangat setiakawan/solidariti dalam Pakatan Rakyat, ada yang bertegas tentang 'yang penting adalah roh perjuangan' dan sebagainya.

Soalnya sekarang, semasa berkempen (tak kiralah semasa pilihan raya atau ceramah) isu hudud itulah yang menjadi salah satu daripada isu yang dicanang dan yang dibangkitkan untuk dilaksanakan. Pemimpin mereka, ustaz-ustazah mereka begitu menitikberatkan soal hudud dan seandai kita tidak berhukum melainkan hukum Allah, maka kita dikatakan sebagai zalim, fasik dan kafir[3]. Hujah sedemikianlah yang sering digunakan dan sering dijadikan dalil mengapa hudud itu perlu dilaksanakan dan mengapa pengundi 'wajib' mengundi mereka. Jadi, apabila sudah menang, mengapakah ada perselisihan antara pemimpin mereka sama ada hendak laksanakan hudud atau perlu akur kepada semangat solidariti Pakatan Rakyat?

Kini, Kelantan telah lebih dua puluh tahun di bawah pemerintahan PAS. Tuan Guru Pok Nik telah menjadi antara MB paling lama memerintah sesebuah negeri[4]. Maknanya, sudah lebih dua puluh tahun sebuah parti yang mendasarkan hudud sebagai asas perjuangan mereka. Dengan tempoh yang begitu lama, apakah yang menghalang PAS untuk menegakkan hudud yang mereka beria-ia war-warkan? Mengapakah masih tidak dilaksanakan hudud yang begitu dijunjung oleh pemimpin-pemimpinnya sehingga sanggup mengatakan kalau sokong PAS, maka syurgalah balasannya?

Justeru, dengan keadaan PAS yang kini bukan sahaja berjaya di peringkat parlimen, malah mempunyai dua negeri di bawah pemerintahannya, maka tiada alasan lagi untuk PAS melaksanakan hudud. Kini, PAS wajib melaksanakan hudud kerana telah diberi mandat terutamanya di Kelantan dan Kedah, apatah lagi sudah dua puluh tahun pemerintahan PAS di Kelantan. Andai diambil contoh sumber kenabian, Rasulullah SAW berdakwah dan menegakkan sebuah negara Islam di Madinah dalam jangka masa sepuluh tahun. Itu dikira Nabi SAW bermula daripada dakwah menyeru penduduk Arab memasuki Islam terlebih dahulu, barulah usaha pembentukan sebuah pentadbiran Islam terlaksana. Namun di Kelantan misalnya, sudah tersedia wujud umat Islam majorti besar semasa pemerintahan PAS; maka tidak ada alasan langsung untuk tidak menegakkan hudud-Allah sebagaimana yang sering pemimpin mereka ceramahkan, tazkirah dan sebagainya.

Janganlah apabila sekutu mereka didakwa atas tuduhan liwat atau berbuat zina, maka penyokong mereka berteriak 'empat saksi' atau 'qazaf' yang menampakkan sangat yang mereka tidak faham hudud itu sendiri. Dan apabila ada kedengaran sekutu mereka tidak setuju langsung dengan hasrat PAS untuk melaksanakan hudud, lantas mereka menyalahkan UMNO pula yang menjadi dalang membangkitkan isu ini. Memanglah UMNO akan ambil kesempatan mencanang dan melaga-lagakan PAS dengan sekutunya DAP; macamlah PAS juga ambil kesempatan dalam setiap kelemahan dan kekurangan dasar UMNO dan BN. Namun, janganlah tukar topik pula hendak salahkan orang lain mengambil kesempatan terhadap keadaan, sebaliknya cubalah putuskan dan usahakan untuk menunaikan janji melaksanakan hudud sebagaimana yang dihebah-hebahkan selama ini.

Islam itu dilihat daripada niat, percakapan dan perbuatan. Kalau sekadar cakap sahaja, atau khutbah sahaja atau ceramah berapi-api sahaja tanpa tindakan, maka tiada maknanya. Kata orang putih, 'word is cheap.' Dahulu mungkin orang percaya apa yang dijanji dan dikatakan. Namun lama-kelamaan janji pasti ditagih. Janji tersebut merupakan amanah yang perlu ditunaikan. Harapan besar rakyat yang mengundi dek kerana terkesan dengan ceramah, janji dan kepastian yang parti yang mereka undi akan melaksanakan hukum Allah. Namun, sehingga kini hudud itu sekadar di mulut tok guru, ustaz-ustazah dan pemimpin sahaja. Perlaksanaannya tiada! Zero! Dan kini sudah dua puluh tahun menanti di Kelantan tetapi ceritanya masih sama. 'Akan laksana, akan laksana.' Soalnya bila?

Kesimpulannya, PAS wajib melaksanakan hudud kerana itulah yang mereka jadikan sebagai salah satu hujah mengapa umat Islam perlu menyokong mereka. Malah, PAS adalah satu-satunya entiti politik kini yang menggunakan nama 'Islam' dan mengeksploitasi sepenuhnya nama 'Islam' yang mereka ada untuk mengatakan segala tindakan, keputusan dan kelakuan mereka lebih Islamik berbanding parti lain. PAS mendakwa mereka pejuang unggul gagasan Islam tulen tidak berasaskan asabiyah; malah Mursyidul Am mereka tidak berbangga langsung menjadi seorang Melayu[5]. Oleh yang demikian, PAS kini tidak ada alasan langsung untuk tidak melaksanakan hudud. Wajib untuk PAS melaksanakan hudud lebih-lebih lagi di Kelantan dan Kedah kerana mereka telah diberi peluang untuk memerintah di sana.

Atau sebenarnya segala-galanya cuma cakap-cakap politik, yang digunakan untuk memancing undi bagi menunjukkan betapa Islamnya mereka berbanding yang lain....

Nota hujung


[1] Sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi SAW, Tujuh golongan manusia yang mendapat naungan Allah pada ketika tidak ada satu pun naungan selain daripada naungan-Nya: pemimpin yang adil, pemuda yang rajin beribadah kepada Allah, seseorang yang hatinya terpaut di masjid, dua orang saling mengasihi; berkumpul dan berpisah kerana Allah, seseorang yang diajak oleh wanita yang berkedudukan dan cantik tetapi dia kata: ‘Aku takut kepada Allah,’ dan (seterusnya) orang yang bersedekah lalu dirahsiakan sedekahnya sehinggakan tangan yang di sebelah kanan tidak tahu apa yang diinfakkan oleh yang disebelah kiri, dan orang yang berzikir pada kesunyian malam lalu menitiskan air matanya. (Hadis riwayat Muslim)

[2] Polemik ini walaupun ada dikalangan ahli PAS sendiri tidak mengakuinya, namun sememangnya terbukti wujud ucapan sedemikian. Rujukan contoh adalah daripada teks http://ms.wikipedia.org/wiki/Amanat_Haji_Hadi.

[3] Surah Al-Maidah: 5 ayat 44, 45 dan 47. Ayat-ayat inilah yang sangat-sangat selalu digunakan oleh pemimpin dan ahli PAS bagi berhujah atas kewajipan melaksanakan hukum Allah; dan caranya adalah dengan melaksanakan perundangan hudud. Namun, setelah ‘hilang’ tuntutan negara Islam, masih tidak diketahui bagaimanakah mereka hendak berhujah atas kehujahan yang dahulunya mereka begitu pertahankan.

[4] Selama lebih 20 tahun PAS memerintah Kelantan, selama itulah Tuan Guru Pok Nik menjadi MB Kelantan.

[5] Hal ini pernah dinyatakan oleh Tuan Guru Pok Nik sekitar 2010 dengan menyatakan bahawa beliau tidak berbangga menjadi seorang berbangsa Melayu datang secara ‘automatik.’ (rujuk http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0919&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_06.htm.). Pada beliau, yang penting adalah yang lebih takwa. Hujah beliau berasaskan Surah Al-Hujaraat: 49, ayat 13. Bagaimanapun, andai dilihat daripada pangkal ayat, Allah telah berfirman mengenai penciptaan manusia oleh-Nya daripada lelaki dan perempuan (Adam dan Hawa) dan daripadanya bangsa dan puak supaya berkenal-kenalan. Menurut satu tafsiran, Mujahid menyatakan yang dimaksudkan ‘berkenal-kenalan’ itu apabila seseorang berkatakan ‘wahai sekian anak sekian daripada puak sekian.’ Nyata di sini bahawa suku, puak dan bangsa sememangnya wujud dan menjaganya adalah penting bagi menjamin kelangsungan bangsa. Salah satu maqasid syar‘iyah adalah untuk menjaga keturunan dan peringkat atas kepada keturunan itu adalah bangsa. Walaupun jelas bahawa yang paling mulia disisi Allah SWT adalah yang paling bertakwa, bukan bermaksud bangsa dan kaum kerabat tidak perlu dijaga. Beberapa hadis Nabi SAW menyatakan bahawa sedekah yang terbaik adalah kepada ahli keluarganya (Hadis riwayat Muslim daripada Abu Hurairah r.a.) Tuntasnya, tidak dinafikan bahawa ketakwaan jualah yang membezakan seseorang itu dengan yang lain disisi Allah namun tidaklah bermaksud usaha menjaga bangsa, suku dan puak itu salah di sisi agama Islam selagi usaha tersebut tidak mendatangkan kezaliman kepada yang lain dan tidak melanggar syariat Islam.

No comments: