Sunday, September 1, 2013

Sejak bila penjenayah menggunakan SOP???

 

Apabila salah seorang timbalan menteri meluahkan rasa ketidakpuasan hatinya lantaran kes polis menyerbu dan menembak mati sekumpulan ahli kongsi gelap di Pulau Pinang, apa yang bermain di fikiran penulis ialah 'Wow, kini penjenayah pun mempunyai hak untuk diambil tindakan menurut SOP!' Soal timbalan menteri itu mewakili ras mana bukanlah satu isu kerana pak timbalan menteri dan orang ramai mesti faham dan tahu, bahawa jenayah tidak sama sekali mengenal warna kulit. Tiadalah perompak itu mempertimbangkan akan ras semasa dia hendak merompak. Tiadalah seseorang penyamun itu walaupun mereka Melayu akan mempertimbangkan 'hak istimewa orang Melayu' tatkala hendak melakukan samun.

Apa yang berlaku pada situasi sebegini bolehlah dikaitkan dengan kecenderungan ahli politik dan mereka yang berkepentingan untuk mempolitikkan sebarang tindakan oleh kerajaan demi meraih perhatian rakyat bahawa mereka ialah 'pejuang rakyat.' Kebetulan pula sesebuah 'pertubuhan' jenayah itu melibatkan satu kaum sahaja, lantas dijadikan sebagai isu besar dan berbaur perkauman seandainya pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap kumpulan tersebut. Sedangkan pada asalnya kegiatan jenayah tidak mengira bangsa apakah mangsa dan pemangsa dan tiada sebarang prosedur standard semasa si pelakunya melakukan kerja terkutuk itu. Jadi, mengapakah polis perlu melakukan operasi standard untuk berhadapan dengan situasi tak standard?

Polis kini mudah sahaja dikambing-hitamkan untuk sebarang kegiatan jenayah dan penjenayah. Sekiranya berlaku peningkatan jenayah, polis dituduh sebagai tidak cekap dan berkesan dalam menjalankan tanggung jawab dan 'makan gaji buta.' Apabila terdapat seorang dua anggota yang terlibat dalam jenayah, keluarlah pula skrip 'dah kalau polis pun yang jahat, macam mana pula dia orang nak tangkap penjahat!' Apabila penjahat terlepas, polis dituduh sebagai tak menjalankan tugas dengan baik. Apabila polis membuat sekatan jalan, terkeluarlah dialog, 'dah tak de kerja lain ke dia orang ni? Dia punya pasal dah tak pasal traffic jam berjam-jam. Tak ada otak ke?' Apabila penjenayah menembak mati polis, polis akan dituduh sebagai tidak efisyen dan ketinggalan zaman. Apabila polis terlibat dalam mempertahankan kedaulatan negara daripada pencerobohan, mereka berkata 'ini ialah sandiwara yang maha dahsyat, nampak sangat nak mengejar mileage politik!' Dan kini apabila polis membuat operasi terhadap penjenayah sehingga penjenayah tertangkap atau mati, polis pula dituduh tidak ikut prosedur operasi standard!

Oleh hal yang demikian, hanya masa sahaja yang menentukan sekiranya penjenayah tampil membuat tunjuk perasaan untuk menuntut hak untuk melakukan jenayah. Hal ini dikatakan demikian kerana sudah ada timbalan menteri yang mempersoalkan operasi standard yang diambil oleh polis, maka tidak hairan nanti kesemua tindak-tanduk polis akan dipersoalkan agar hak mendapatkan keadilan bagi pihak penjenayah. Ingat, seseorang tidak boleh dikatakan penjenayah selagi MAHKAMAH tidak menetapkan seseorang itu sebagai penjenayah dan sekiranya dia disabitkan sebagai penjenayah, dia masih berhak untuk merayu di mahkamah yang lebih tinggi terhadap pertuduhannya.

Akhirnya, kita sebenarnya boleh menilai hala tuju politik dalam negara ini untuk mewujudkan real politic ala-anarki. Kebenaran hanya dicapai sekiranya pihak tertentu sahaja yang mengiktirafnya. Mereka mahukan golongan mereka terpelihara walau apa cara sekali pun untuk menjamin pengaruh dan kelangsungan politik mereka. Politik 'asal boleh' ini membahayakan masyarakat kerana akhirnya ketenteraman tidak akan mampu ditegakkan. Biarkanlah isu keselamatan negara tidak dijadikan sebagai alat untuk mendapat kemasyhuran politik kerana soal keselamatan terlalu penting untuk dijadikan isu politik. Habiskanlah cerita politik sekadar dalam kisah-kisah parti, idealisme perjuangan, 'aku nak sangat jadi PM sebab kalau aku jadi PM maka selesai masalah dunia.'

Takkanlah apabila ada dikalangan kenalan baik kita, atau mungkin keluarga kita yang menjadi mangsa jenayah, maka perkara pertama yang kita akan bangkitkan ialah, 'adakah mereka melakukan jenayah mengikut SOP? Sebab kalau ikut SOP, maka kita tak boleh buat apa-apa?!?’

No comments: