Saturday, September 7, 2013

Duhai sasterawanku

 

Penulis pernah membaca novel tulisannya, membayangkan sebuah pantai yang berhadapan dengan sebuah pulau, maka tajuk dikulit bukunya itu pun 'Di Hadapan Pulau.' Konflik kemanusian buruk lantaran Perang Dunia ke-2 dipaparkan dalam novel terbabit sehinggakan klimaks ceritanya, ada watak (Namanya Kapten Hebat) yang terpaksa makan seekor monyet belaan (bernama Mokmeng) mentah-mentah mungkin disebabkan kelaparan.

Bukan karya ini sahaja yang sinonim dengan empunya badan ini. Novelnya yang berjudul Salina diangkat sebagai magnum opus karyanya dan drama pentas Lantai T. Pinkie turut menjadi karya yang dibincang dan dianalisis dalam bidang kesusasteraan. Sumbangan terbesar kelahiran Melaka ini dalam kesusasteraan Islam mungkin boleh ditonjolkan lewat Puisi Panjang Al-Amin.

Itu sekadar beberapa tajuk-tajuk penting yang menjadi batu tanda terhadap pencapaiannya. Tidak hairanlah beliau diangkat sebagai Sasterawan Negara (SN) sebagai gelaran tertinggi dan terulung yang diberikan kepada seorang sasterawan dalam negara ini. Bagaimanapun, penampilannya yang begitu 'zuhud' dengan membiarkan rambut panjangnya, misai dan janggutnya nak putih menjadi imej yang mudah diingati. Akan tetapi, tidak semegah gelarannya yang digandingkan dengan perkataan ‘Negara,’ kini beliau seumpama penyair jalanan yang menuntut itu dan ini dalam rangka membawa idealisme yang baru untuk ditanamkan dalam masyarakat Malaysia.

Itulah agaknya bendera negara pun dia nak tukar yang baru!

Bukanlah sesuatu yang asing bagi seorang sasterawan, apatah lagi yang diangkat sebagai Sasterawan Negara untuk berkarya dan memperlihatkan kecenderungannya kepada pihak pembangkang. Sebelum ini, SN Dato' Dr Shahnon Ahmad turut berkarya menonjolkan kecenderungannya kepada pembangkang, malah suatu ketika beliau sendiri merupakan ahli yang bergiat aktif dalam jawatankuasa pusat parti. Banyak karya-karyanya dan sasterawan lain yang turut memperlihatkan sisi tersirat yang cunderung kepada satira politik negara dan secara tidak langsung menyindir parti pemerintah seperti Shit, Naratif Ogonshoto dan Kawin Kawin.

Tak terkecuali SN Dato' A. Samad Said. Bermula daripada peristiwa perarakan Keranda Mac 2009 (diambil nama sempena kejadian Keranda 152 yang turut disertai dan dijadikan puisi oleh Allahyarham SN Dato' Usman Awang), arah kecenderungan A. Samad Said bolehlah dilihat memihak kepada para pembangkang. Apa yang dihairankan pula ialah, apabila dasar PPSMI dimansukhkan, tidak pula dibuat perarakkan keraian keranda PPSMI! Kemudian, daripada semasa ke semasa, A. Samad Said melibatkan diri secara aktif dalam politik sebagai penaja Bersih dan mungkin kini, penaja bendera baharu Malaysia.

Kalau di bawah kerajaan semasa ini pun beliau mendapat gelaran Sasterawan Negara, maunya kalau pihak yang disokongnya menang pilihan raya dapat gelaran ‘Mahasastera’ gamaknya.

Tidak salah sebenarnya sasterawan-sasterawan mengemukakan karya yang bersifat kritikal kepada kerajaan pemerintah. Malah, perkara ini memang merupakan corak penerimaan komuniti kesusasteraan yang lebih gemar karya-karya yang bersifat 'anti-establishment' dan kritikal. Jarang benarlah kalau karya itu dilihat sebagai mengipas punggung pemerintah akan diangkat sebagai karya sastera hebat (atau sebenarnya tak ada langsung).

Namun, untuk seseorang yang bergelar SN terlibat sama dalam agenda tukar bendera negara kepada yang baru dicipta (ada orang yang mengaku bahawa dialah yang mencipta bendera tersebut) ialah satu tindakan murahan dan mencacatkan sama sekali gelaran yang diterimanya. Tak hairanlah kalau pak menteri pun ada menyatakan bahawa kemungkinan beliau mengalami masalah kemurungan. Dah habis isu ke A. Samad Said sampaikan bendera negara pun beliau nak tukar? Perlukah tukar bendera untuk tukar sama sekali idealisme dalam memerintah negara? Mesti tukar benderakah barulah negara ini dikatakan Bersih? Adakah pembangkang yang menaungi tindak tanduknya akan melaksanakan agenda tukar bendera seandainya berjaya Tukar Kerajaan?

Nasib baiklah pembangkang di luar negara tidak berfikiran sebagaimana pembangkang Malaysia sebab kalau tidak, pening jugalah kepada otak kita hendak ingat bendera baru negara tersebut setelah mereka menang pilihan raya. Maunya Jepun ada bendera baharu semasa DPJ memerintah satu ketika dahulu, atau Indonesia mengeluarkan bendera baharu selepas regim Suharto, atau Thailand tampil dengan bendera baharu setiap kali ‘baju berlainan warna’ berjaya memerintah negara tersebut!

Dan seharusnya A Samad Said, yang begitu lantang mengutarakan persoalan krisis peperangan, kesukaran semasa zaman penjajahan dan kesan buruk keadaan huru-hara dek perang dalam karya-karyanya lebih mengetahui dan memahami hal tersebut. Bendera menunjukkan bangsa dan negara dan seandainya dengan mudah sahaja hendak ditukar-tukar hanya kerana ‘nampak macam bendera Amerika,’ maka apakah yang tinggal pada bangsa dan negara? Mungkin umum perlu diberitahu bahawa meskipun sekali pandang macam ada dengan bendera negara Uncle Sam itu, spesifikasinya cukup berbeza dan takrifan kepada segala simbol pada bendera itu turut berbeza.

Mungkin akhirnya A Samad Said tidak lagi di kenang sebagai sasterawan yang terus-menerus memperjuangkan genre sastera dalam masyarakat kita. Yalah, nak tulis pasal penjajahan Jepun je memanjang, siapa nak baca; sedangkan Jepun pun sudah mara ke hadapan untuk bangkit daripada Hiroshima dan Nagasaki. Sebaliknya, beliau mungkin mahu dikenang sebagai sasterawan yang terjun dalam bidang politik dan mungkin berjaya mengubah bendera Malaysia kepada bendera yang mirip Indonesia dan Singapura. Beliau mungkin mahu dikenang sebagai Pengerusi Bersih dan penyair jalanan yang ingin membersihkan politik Malaysia yang kotor – tak kira mana pihak pun..

Maka alangkah ruginya dunia sastera kita....

No comments: