Saturday, September 14, 2013

Dr M bagi IC

 

Nampaknya aura Tun Dr Mahathir dalam perkembangan semasa oleh media tempatan tidak pernah surut meskipun telah lebih sepuluh tahun meninggalkan arena politik dan pentadbiran Malaysia. Dalam konteks terbaru, beliau telah dijadikan sebagai seorang saksi kepada Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi memahami isu pendatang asing di Sabah. Nama beliau telah dikaitkan dengan program pemberian kad pengenalan (IC) kepada pendatang asing yang tidak layak mendapatkannya di Sabah. Bagaimanapun, beliau menafikan yangbeliau terlibat dalam kes seumpamanya sambil mengakui tidak mengetahui sebarang program berkaitan yang dibuat atas namanya dalam rangka memberi IC kepada rakyat asing.

Isu berkaitan pendatang asing bukanlah sesuatu yang baru dalam masyarakat kita. Dalam satu kajian, Zawawi Ibrahim (2006, m.s 46-47) telah memetik dengan mengatakan bahawa penggunaan tenaga buruh asing dalam sektor perladangan di Malaysia sejak tahun 1970-an lagi. Kajian itu mendapati persepsi pemilik ladang yang cenderung menggaji pekerja Indonesia dikatakan lebih murah, rajin dan cekap kos jika dibandingkan dengan warga tempatan (Zawawi Ibrahim, 2006, passim 48-50) Justeru, kajian itu dapat menyimpulkan kewujudan mitos malas yang kembali melanda negara selepas tahun 70-an dan sehingga sekarang pun, mitos tersebut masih menghantui masyarakat negara kita.

Kesan terbesar kepada kebanjiran pendatang asing ialah isu berkaitan keselamatan dan peluang pekerjaan kerana kerana kedua-duanya ialah perkara asas dalam kehidupan manusia. Kita sudah lihat apabila media melaporkan beberapa sindiket jenayah daripada dadah, pelacuran, penipuan internet, pemalsuan dokumen dan yang terbaru kongsi gelap turut disertai oleh pendatang asing. Ada kejadian jenayah yang berlaku akibat perselisihan antara mereka sendiri; yang menyebabkan ketakutan kepada rakyat tempatan. Ada dikalangan mereka yang bertindak agresif kerana merasakan mereka memiliki wilayah mereka sendiri di sesuatu kawasan; sehingga bertindak sesuka hati dengan mengganggu ketenteraman awam dan menyebabkan kegusaran dikalangan kejiranan tersebut.

Begitu halnya dengan peluang perniagaan yang diberikan kepada pendatang asing sehinggakan mereka menguasai beberapa pusat-pusat perniagaan dan pasar-pasar di ibu kota. Mereka kini sudah memiliki perniagaan sampaikan pasar/bazar Ramadan tempoh hari pun turut dikuasai oleh mereka. Ditambah pula dengan perniagaan barangan keperluan mereka sendiri yang dilakukan dengan begitu terang, sampaikan papan tanda pun dilengkapi dengan tulisan bahasa asal negara mereka, menjadikan kawasan tersebut kini bertukar wajah sebagai 'Little Dhaka,' 'Little Yangoon' atau 'Nepal Street.'

Maka, seharusnya kedua-dua isu keselamatan dan pendapatan inilah yang dijadikan sebagai asas kepada sebarang tuntutan yang dibuat kepada pihak kerajaan kerana kedua-dua perkara ini ialah asas keperluan manusiawi. Kedua-dua perkara ini merupakan asas kepada kehidupan dan dengan kewarganegaraan, kedua-duanya boleh dicapai dengan cara sah dan dilengkapi dengan kemudahan yang disediakan untuk warga negara oleh pihak kerajaan. Jadi, seandainya taraf kewarganegaraan itu diberikan sewenag-wenangnya kepada orang asing, sudah tentulah hal yang demikian akan memberikan ancaman yang besar untuk warga negara asal yang terdiri daripada bangsa status quo di Malaysia seperti Melayu, Cina, India, Iban atau Kadazan-Dusun.

Daripada segi keselamatan, sekiranya pemberian kewarganegaraan itu dibuat sewenang-wenangnya, pastilah rakyat akan tertanya-tanya sejauh manakah warga negara yang baru ini selamat dan tidak mengancam nyawa warga negara yang sedia ada. Insiden jenayah yang dilakukan oleh warga asing juga membimbangkan, hatta ada pembantu rumah yang terlibat dalam kecurian dan mendatangkan kecederaan kepada bayi atau anak kecil di bawah jagaannya. Dalam Ops 6P yang dihidupkan semula oleh KDN baru-baru ini, turut mencatatkan beberapa orang warga asing yang ditahan sebagai ahli kongsi gelap tempatan. Pun begitu, bukanlah bermakna kesemua pekerja asing sama ada berdafar atau pun tidak itu ialah penjenayah.

Juga daripada segi peluang mencari rezeki, pemberian kewarganegaraan sewenang-wenangnya akan menambahkan lagi persaingan warga tempatan asal untuk berniaga, lantaran mereka telah terlebih dahulu menguasai satu-satu kawasan perniagaan di ibu kota. Bayangkan sekiranya masa kini pun mereka sudah menguasai jalan-jalan tertentu di Kuala Lumpur, apatah lagi seandainya mereka diberi hak kewarganegaraan pula. Barangkali mereka akan menjadi 'tokan besar' pula di kawasan-kawasan perniagaan yang utama. Maka seharusnya pihak berkuasa yang terlibat memantau aduan-aduan oleh peniaga tempatan yang mahukan pihak kerajaan bertindak agar membendung pemilikan perniagaan warga asing yang tidak sepatutnya berniaga ketika berada dalam negara ini.

Itu belum lagi masuk isu kebejatan sosial yang wujud disebabkan kemasukkan pelacur-pelacur daripada luar negara. Dikatakan bahawa industri pelacuran warga asing didominasi oleh pelayan-pelayan warga Vietnam dan China yang menyebabkan kita tertanya-tanya, sampai bilakah hal ini harus dibiarkan? Adakah dalam konteks sindiket pelacuran dan kegiatan berorientasikan seks ini, kerajaan dan masyarakat terpaksa tunduk kepada permintaan dan penawaran? Bukankah satu ketika dahulu kerajaan telah mengadaptasi sistem biometrik yang canggih yang khabarnya boleh menghalang sama sekali kemasukan bakal-bakal pelacur dan/atau pelaku jenayah sebelum mereka melepasi pintu imigresen lagi (dikatakan sebagai kerjasama dengan China). Kedengaran kerajaan telah mengadakan tindakan yang begitu sofistiksted namun mengapakah hasilnya masih belum mampu dituai?

Maka seharusnya isu-isu sebegini yang dijadikan sebagai tunjang kepada sebarang tuntutan untuk mengawal kemasukan pekerja asing, lebih-lebih lagi yang datang tanpa sebarang permit atau yang menyalahgunakan pas lawatan sosial. Mereka telah melakukan kesalahan yang berat kerana memperlekehkan undang-undang negara ini sedangkan kehadiran mereka disambut dengan pelbagai kemudahan yang disediakan sebagai pelancong mahupun pelajar, bagaimanapun telah disalahgunakan segala kemudahan tersebut. Kadang-kala kita pun hairan betapa mudahnya pintu kemasukan di negara ini menerima pelbagai warga asing, sedangkan betapa susahnya pula rakyat negara ini untuk memasuki nehara-negara tertentu di dunia ini.

Justeru, penafian bekas PM, Dr Mahathir yang menjadi saksi dalam Suruhanjaya Siasatan Diraja menuntut kepada siasatan yang mendalam tentang siapa yang bertanggung jawab dalam pemberian kad pengenalan secara sewenang-wenangnya terutamanya dalam kes ini di Sabah. Motif kepada pemberian kad pengenalan dengan begitu mudah perlu dikenalpasti kerana kelakuan tersebut memberikan dampak yang negatif kepada masyarakat awam warga negara.

Sungguh pun begitu, ada pihak-pihak tertentu yang lebih melihat isu pendatang diberi kad pengenalan ini daripada kaca mata politik menyebabkan perjuangan pihak-pihak tadi juga lebih mengutamakan kesudahan politik. Oleh sebab itu, isu pendatang tersebut dicanangkan oleh mereka sebagai betapa kerajaan telah memberi kad pengenalan kepada pendatang asing untuk hadir ke pilihan raya dan memangkah calon BN. Tak tahulah bagaimanakah golongan sebegini sangat yakin bahawa pihak pendatang yang diberikan kad pengenalan itu memang akan memangkah BN kerana tiada jaminan yang jelas mereka akan berbuat demikian. Ditambah pula dengan berita yang menggemparkan semasa PRU yang lepas iaitu seramai puluhan ribu warga Bangladesh dan/atau Nepal yang diimport masuk untuk membuang undi. Walaupun kedengaran tidak masuk akal dan masih belum mampu dibuktikan secara susbstansial, perkara tersebut telah didakyahkan dengan begitu berkesan sehinggakan ramai yang telah dan masih mempercayainya. Akhirnya, soal berkaitan pendatang asing diberikan kad pengenalan hanya sekadar berlegar tentang kelangsungan politik murahan sedangkan bahana yang lebih besar lagi boleh terjadi seandainya benar perkara ini berlaku.

Tuntasnya, soal memberikan hak kewarganegaraan kepada mereka yang tidak layak ialah satu pengkhianatan yang besar kepada warga negara asal kerana orang yang diberikan keistimewaan itu tidak cukup padan untuk menikmatinya. Pada satu sudut yang lain, mengekalkan pengkhianat dalam negara setelah mereka terus-menerus melakukan perkara yang tidak sepatutnya, dan mencemar taraf diri sebagai warga negara juga satu pengkhianatan kepada warga negara yang taat kepada negara. Maka seharusnya pihak berkuasa yang diberikan amanah untuk bertindak mengikut undang-undang yang sedia ada. Petualang sebenar bagi kes pemberian kewarganegaraan sewenang-wenangnya harus dicari dan dihukum, tanpa mengira di mana letaknya hierarki diri orang tersebut. Pada masa yang sama, warga negara yang tidak mensyukuri nikmat sebagai warga negara dan bertindak mencalarkan nama baik negara sepatutnya turut dikenakan tindakan kerana melakukan mereka sangat keji. Tidak ada pemimpin dalam dunia ini yang lebih rakus memburuk-burukkan nama negara semasa mereka berada di luar negara selain pemimpin politik di Malaysia. Malah, sudah ada dikalangan rakyat di negara ini yang sudah berani memburuk-burukkan simbol negara; sesuatu yang satu ketika dahulu tidak pernah dibuat oleh orang. Oleh yang demikian, sekiranya amaran pun tidak diendahkan sementelah tiada pula sebarang tindakan dikenakan, maka tinggal apalah lagi nilai seseorang itu sebagai warga negara?

Rujukan

Zawawi Ibrahim (2006) Return of The Lazy Natives: Explaining Malay/Immigrant Labour Transition in Terenggnu Plantation Society, dlm Riaz Hassan (ed), Local and Global: Social Transformation in Southeast Asia: Essays in Honour of Professor Syed Hussein Alatas, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, m.s. 45-69.

No comments: