Wednesday, September 11, 2013

Mengenang 11 September

 

Hari ini, US akan menyambut Peringatan 11 Septembernya yang ke-12 dalam keadaan pentadbiran negara kuasa dunia itu sedang menimbang secara serius rancangan besar untuk menyerang Syria. Ketika sebahagian daripada rakyat mereka sedang memperingati keluarga atau sanak-saudara yang terkorban dan bencana yang dahsyat melanda Big Apple, pemimpin mereka sedang berkira-kira untuk melaburkan perbelanjaan yang barangkali mencecah bilion dolar demi menunjukkan dasar kepolisan negara tersebut untuk mengajar erti demokrasi kepada rakyat Syria pula. Setelah mereka mengajar demokrasi di Afghanistan dan Iraq yang mungkin menelan multi trilion dolar, hala tuju mereka kini kepada sebuah lagi negara di Asia Barat.

Serangan 11 September didasari oleh sikap pelakunya yang cukup benci terhadap Barat dan sekutu mereka. Bukanlah sesuatu yang rahsia apabila umat Islam sering dijadikan sebagai sasaran untuk sebarang pemantauan berkait keganasan seperti mana yang didedahkan oleh media massa antarabangsa. Anehnya, warga dunia seakan-akan merelakan kelakuan tersebut, mungkin atas dasar mereka telah diresapi dengan pemikiran bahawa memang umat Islam dan yang berada di Asia Baratlah yang sentiasa membuat angkara. Hal ini amat jelas sekali dilihat dalam konteks kempen-kempen US dan sekutunya terhadap lawan-lawan mereka yang disifatkan sebagai paksi kejahatan. Kita lihat dengan mudah sekali negara-negara seperti Afghanistan, Iraq dan terbaru Libya menerima serangan daripada mereka. Kebetulan pula nak dijadikan cerita, ketiga-tiga negara itu mempunyai sumber minyak dan mempunyai infrastruktur petroleum trans-negara.

Untuk menyerang Syria, mereka memerlukan masa yang lebih lama untuk mengumpulkan ‘intel’ dan menyabitkan sebab kepada serangan terhadap regim Ba’syar Al-Assad. Sehingga ke saat penulisan makalah ini, masih belum ada tindakan ofensif yang dilaksanakan oleh US dan sekutunya lantaran menunggu lampu hijau daripada pembuat-pembuat dasar di negara sendiri di peringkat Senat. Namun, persediaan untuk menyerang tetap ada dan kemungkinan peperangan yang maha dahsyat boleh berlaku bila-bila masa sahaja di negara yang berjiran dengan begitu banyak negara-negara Islam lain. Sekali lagi, senjata kimia dijadikan sebagai alasan kepada serangan terhadap Syria walaupun bukti yang diberikan dan ditonjolkan masih lagi dikatakan bersifat spekulatif. Adakah Obama akan mengulangi skrip yang sama oleh George W. Bush untuk mengembalikan demokrasi kepada rakyat Syria sebagaimana di Iraq?

Hal ini jauh berbeza jika dibandingkan dengan layanan yang diberikan kepada Korea Utara. Nampak sangat double standard US kerana sangat mengutamakan krisis di negara-negara teluk sebagai alatan untuk melancarkan perang ke atas kejahatan. Penulis pernah menulis tentang hal tersebut dan sehingga kini pun, acap kali US dikatakan sudah bersedia menyerang Korea Utara, mereka tetap tidak melaksanakannya walau sebesar mana pun ancaman dan cabaran yang dilemparkan oleh negara komunis tersebut. Maka kenapa hal sebegini boleh berlaku?

Satu hakikat yang pasti dan penting ialah kedudukan geografi negara terbabit yang sangat berhampiran dengan sekutu kuat US, iaitu Korea Selatan dan Jepun. Kedua-dua negara ini ialah rakan dagangan US yang sangat signifikan namun negara-negara terbabit dan Korea Utara tidaklah mempunyai sumber alam yang besar untuk dieksploitasi andaipun peperangan memihak kepada mereka. Peperangan di rantau Asia Timur hanya akan memberikan kesan negatif terhadap struktur makroekonomi US dan China. Hal ini sangat berbeza dengan negara-negara Arab yang pada hemat mereka masih keterbelakang, namun menyimpan khazanah yang boleh menentukan hidup mati penguasaan ekonomi negara terbabit terhadap dunia. Kita boleh saksikan betapa secara tiba-tiba sahaja US termasuk dalam negara pengeluar minyak dunia hanya kerana berjaya mendemokrasikan Iraq dan menyedut hasil mahsul bumi yang satu ketika menjadi pusat pentadbiran terpenting dalam dunia Islam.

Dan sekiranya gertakan dan ancaman menyerang Syria ini berakhir dengan tidak berlakunya serangan, hal ini sekadar menguatkan lagi pula teori bahawa beberapa buah negara di Timur Tengah sebenarnya bersekongkol dengan US dalam hal-hal tertentu. Namun mereka sengaja menampakkan bahawa mereka sedang bersengketa dengan US dan mencari pasal yang akhirnya membuatkan US menggertak untuk menyerang negara terbabit, tetapi tidak juga menyerang secara fizikal negara itu. Salah satu negara yang boleh dikategorikan dalam negara ini ialah Iran. Ancaman terhadap Iran hadir lebih dahulu dan lebih lama berbanding Libya, tetapi Libya mendapat habuan terlebih dahulu. Sesungguhnya, Iran dan Korea Utara mendapat gertakan yang berterusan dan bertali-arus acap kali dan acap masa, akan tetapi, sehingga kini pun, tiada sebiji peluru berpandu pun terlancar di kedua-dua negara ini. Mengapa?

Maka, pada masa yang sama mereka menunjukkan saling berantakan antara satu sama lain, saat yang sama juga regim Israel melaksanakan genosida besar-besaran terhadap rakyat Palestin dan melaksanakan agenda jahat membesarkan pengaruh mereka di tanah milik penduduk tempatan. Tumpuan media dunia akan beralih arah terhadap gertakan akan berlakunya Perang Dunia ke-3, tetapi pada masa yang sama, pembesaran wilayah Israel secara haram turut digerakkan dan liputan tentangnya sama ada sedikit ataupun tidak ada langsung! Hal ini bermaksud bahawa respon sebegini memanglah diharapkan agar membolehkan Israel meneruskan agenda kotor mereka untuk menguasai Timur Tengah sedangkan kelakuan mereka ini dikaburi dengan krisis besar US dan ‘lawannya’ di Asia Barat. Akhirnya, pemenang sebenar ialah sekutu terbesar US iaitu Israel!

Mengenang 11 September kali ini hendaklah kita ingat tentang polis dunia yang sentiasa mengawal hal ehwal negara orang ini sering mempunyai helah yang besar dalam merasionalkan tindakan mereka secara unilateral. Memang benar, begitu ramai mangsa yang mati akibat serangan ke atas WTC dan Pentagon, namun lebih banyak lagi darah bukan US yang mati angkara tindakan tentera US mengajar demokrasi kepada negara orang lain dalam peperangan US mempertahankan diri daripada kejahatan dunia, yang tidak pernah berlaku di tanah US sendiri. Mengenang 11 September ialah mengenang helah yang cukup licik sebuah negara yang begitu takutkan bayang-bayangnya sendiri yang sentiasa terjebak dalam permasalahan yang diciptanya sendiri. Mengenang 11 September memberikan kita pengajaran bahawa ada pihak yang lebih beruntung dengan setiap apa sahaja yang ditindak-tandukkan oleh US tanpa disedari oleh sesiapa pun bahawa mereka sedang mara untuk menguasai dunia.

No comments: