Saturday, September 21, 2013

TPPA: Tipah jangan tertipu

 

Sesuatu yang harus diakui ialah kefahaman manusia terhadap sesuatu isu adalah berbeza dan keperluan penerangan tentang sesuatu perkara sangat penting untuk memastikan sesuatu perkara itu difahami dengan cara yang betul. Begitulah juga halnya dengan perkara besar yang akan melibatkan masa depan negara dan kedaulatan negara seperti Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA). Tidak kurang yang menetang perjanjian itu walaupun terdapat pakar ekonomi yang melihat ketidakmahuan atau ketidakakuran Malaysia untuk memeterainya sekadar meletakkan Malaysia di tahap lapuk.

Ringkasnya, TPPA ialah satu anjakan yang dibuat terhadap perjanjian sebelum ini yang dikenali sebagai TPESP (keanggotaan asal Singapura, Brunei, New Zealand dan Chile) yang bertujuan untuk menambahkan liberalisasi dalam pasaran dan ekonomi di kalangan negara Asia-Pasifik. Walaupun namanya 'trans-Pasifik,' isu 'transparensi' merupakan isu terbesar yang dihadapi oleh kaukus perjanjian ini kerana perbincangan tentangnya didakwa sebagai sangat penuh dengan kerahsiaan. Di kalangan penentang pasaran terbuka dan globalisasi, mereka mengibaratkan TPPA sebagai satu lagi klon FTA, namun lebih teruk lagi kerana melibatkan soal hak cipta dan paten.

Jujur penulis akui, apa yang betul-betul mencetuskan sifat ingin tahu penulis terhadap TPPA ialah persoalan ubat generik yang ditimbulkan semasa satu siaran berita yang membincangkan sebuah persidangan AIDS antarabangsa di Kuala Lumpur. Dikhabarkan bahawa kesan utama TPPA kepada industri perubatan dan kesihatan ialah pertambahan dalam tempoh penguatkuasaan hak cipta . Hal ini sekali gus mengakibatkan ubatan generik yang lebih murah tidak dapat dijual dan harga ditentukan oleh pengeluar ubat yang asal. Jadi, kos perubatan untuk penyakit kronik seperti AIDS/HIV berkemungkinan besar akan meningkat berbanding sewaktu ubat generik boleh dijual. Pengalaman penulis sendiri membeli ubat di farmasi, perbezaan harga ubat generik dengan ubat yang original ialah sekali ganda! Sudah tentulah capaian bagi perubatan penyakit kronik akan hanya tertumpu kepada mereka yang berwang sementara mereka yang kurang berkemampuan akan menanggung beban kewangan yang lebih besar.

Begitulah salah satu kesan yang amat besar kepada orang ramai apabila TPPA dimeterai. Mungkin syarikat multinasional berteraskan sains dan teknologi akan menikmati kelebihan dalam TPPA kerana mereka akan dapat menjana keuntungan dengan lebih lagi. Pegawai-pegawai penyelidik akan menikmati gaji yang lebih lumayan dan tambahan bonus lebih lama berbanding sebelum ini. Atau sebenarnya pegawai pemasaran akan menikmati pendapatan yang lebih banyak setelah banyak. Namun, bagi pengguna, mereka terpaksa membayar harga lebih tinggi untuk kadar lebih lama kerana berlaku perubahan struktur hak cipta dan paten yang mengakibatkan kekangan kewangan terhadap capaian produk. Mungkin ada yang sinis mengatakan supaya orang membayar apa yang digunakan, namun bukannya klausa sedia ada tidak memberikan keuntungan langsung kepada syarikat, namun mereka hendak lebih lagi supaya lebih untung lagi!

Beberapa komen kritikal tentang TPPA ialah berkaitan kedaulatan negara, hak-hak bersuara dan kesan kepada dasar-dasar penting negara seperti hak istimewa bumiputera. Dalam beberapa terbitan makalah internet yang mengkritik TPPA turut menuduh perjanjian itu dengan pemberian kuasa yang kepada syarikat besar dan pembunuhan karier peniaga-peniaga kecil dan sederhana selain mampu memberikan kesan kepada keselamatan negara.

Sesungguhnya, bukannya hanya NGO atau badan bertindak berkaitan ekonomi di Malaysia sahaja yang menggesa agar kerajaan tidak menandatangani perjanjian tersebut. Sebaliknya gesaan yang sama turut dibuat oleh rakyat-rakyat negara lain yang terlibat dengan TPPA termasuklah rakyat US sendiri. Gesaan-gesaan sebegini, walaupun sering dituduh sebagai pramatang, jelas membuktikan dengan persekitaran global yang tanpa batas itu sendiri memberikan ruang kepada orang ramai kepada capaian maklumat penting walaupun cuba dirahsiakan oleh negara terlibat. Pastilah satu perjanjian yang akan menjadikan dunia tanpa sempadan, namun proses perjanjian tersebut sendiri penuh dengan sempadan rahsia, akan menimbulkan syak-wasangka kepada orang ramai.

Jadi, berhati-hatilah pak-pak menteri dan pembesar-pembesar negara ini dalam memuktamadkan TPPA kerana akhirnya, kepentingan rakyat dan negara lebih dahulu perlu dipelihara berbanding perkara-perkara yang lain. Janganlah sehingga negara telah menjadi banana state baharulah orang besar kita nak bertepuk dahi....

No comments: