Wednesday, September 1, 2010

Wajah Sebenar Rakyat Malaysia menghadapi dilemma Malaysia-Indonesia

Umum mengetahui bahawa kali ini bukanlah kali pertama peristiwa penghinaan "segelintir" warga Indonesia di tanah air mereka terhadap Malaysia. Sejarah membuktikan bahawa sejak zaman pemerintahan Sukarno lagi, Indonesia mudah sekali mencetuskan bibit-bibit konfrantasi dengan Malaysia. Hatta, peristiwa Batik yang sebenarnya canangan pihak lain pun hendak diganyang Malaysia. Kes Manohara pun hendak dijadikan agenda "membuluh runcing" Malaysia. Begitulah sentimen antara Malaysia-Indonesia walaupun sesungguhnya, terdapat begitu ramai sekali rakyat Indonesia yang mencari rezeki di Malaysia.

Kali ini, Pejabat Kedutaan Malaysia telah dirusuh dan lemparan najis dibuat terhadap gerbang nama Kedutaan Malaysia. Bagi golongan ini, najis itu lebih suci dari Malaysia. Pemimpin mereka juga membangkitkan hal yang sama di dalam parlimen mereka tanpa mengira sama ada mereka penyokong kerajaan mahupun pembangkang. Hal ini berbeza di Malaysia apabila isu tersebut tidaklah sehingga menyebabkan ratusan rakyat keluar ke kedutaan Indonesia mengadakan bantahan. Tenang sekali rakyat Malaysia – tidaklah diketahui sama ada memang mereka tenang atau sebenarnya memang tidak kisah apa yang berlaku disekitarnya melainkan isu-isu perkauman sahaja yang hendak dibangkitkan. Sungguhpun kerajaan kedua-dua negara dari masa ke masa menegaskan bahawa hanya "segelintir" sahaja rakyat Indonesia yang berkonfrantasi, hakikat dalam banyak hal pun, rakyat di Malaysia dilihat lebih berdiam diri daripada membalas konfrantasi tersebut. Mungkin ada satu dua badan/organisasi yang membuat bantahan namun bantahan yang dibuat bukanlah hari-hari mahupun bersifat berlebih-lebihan sehingga memegang najis mahupun "ditanda dengan darah."

Kejadian-kejadian tersebut mengundang persoalan adakah benar masyarakat Malaysia lebih rasional atau sebenarnya mereka lebih pasif dalam menghadapi isu-isu selain perkauman? Adakah masyarakat kita benar-benar patriotik? Ataupun hanya sekadar memperjuang sesuatu atas dasar kepentingan golongan tertentu? Bukankah tatkala keadaan sebegini berlaku, apabila negara dihina sedemikian rupa, kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya mempunyai satu pandangan bersama, mengecam tindakan tidak bertamadun "segelintir" rakyat Indonesia itu. Bukankah inilah masanya kita menunjukkan bahawa kita dengan berbilang bangsa bersama-sama mengecam tindakan menghina nama baik negara kita yang telah disetarakan dengan najis? Namun, perkara tersebut tidak berlaku di Malaysia. Dalam banyak hal, hanya isu perkauman sahajalah yang akan mendorong orang ramai berarak, membawa sepanduk dan bendera dan melahirkan rasa amarah yang tidak terbendung... Itulah Malaysia.

Mungkin benar kita lebih rasional berbanding negara jiran kita. Memang pun Malaysia lebih rasional berbanding negara lain di rantau ini. Kerasionalan itulah yang membentuk rakyat Malaysia sebagaimana sekarang ini. Kadang-kala, kerasionalan kita pun telah pun melebihi tahap tidak rasional lagi. Tatkala negara lain mengutuk dan mencerca Malaysia, tidak kurang juga rakyat Malaysia sendiri yang mencerca dan menghina Malaysia di mata dunia. Mereka pula mencanang betapa kerajaan di Malaysia mengamalkan sistem kezaliman yang maha dahsyat sehingga melaksanakan dasar penghapusan etnik beramai-ramai persis apartheid. Ada yang sanggup ke negara-negara kuasa besar lain bagi mencanang keburukan Malaysia – mungkin dengan harapan Malaysia akan diceroboh bagaikan negara Iraq untuk tujuan "mengembalikan demokrasi yang telah mati."

Apa yang boleh dilihat disini adalah betapa kestabilan politik dan ekonomi negara sering kali dicemburui oleh negara lain. Kejayaan Malaysia menganjurkan kempen Melawat Malaysia misalnya sangat-sangat dikagumi oleh negara lain sehingga mereka pun turut melaksanakan hal yang sama. Keunikan budaya kita sememangnya layak digelar Truly Asia kerana kita masih memberikan kebebasan untuk kesemua bangsa mengamalkan budaya dan resam hidup masing-masing. Namun, hal demikian kadang-kala tidak dilihat sebagai kelebihan bagi sesetengah rakyat Malaysia. Ada yang dari hari ke hari cuba sahaja mencetuskan ketidaktentuan dan mengundang kemarahan orang lain dikalangan rakyat Malaysia. Ada sahaja modal perkauman yang hendak dibibitkan dalam masyarakat sehingga penyatuan rakyat yang seharusnya boleh dikekalkan semakin sukar untuk dipertahankan. Sebab itulah, dalam menghadapi isu hubungan antarabangsa puak-puak ini tidak pula menyatakan pendirian sama ada mereka menyokong kerajaan Malaysia ataupun lebih meredhai perbuatan negara seperti Indonesia.

Akhirnya, jadilah kita pak turut. Apa yang dikata orang terhadap kita, kita iakan sahaja. Malah, kita sokong dan tambah hujah lagi bagi pihak tersebut. Padahal, kita seharusnya membuka mata dan telinga kita agar lebih peka dan bersedia menghadapi cabaran dan rintangan atas nama globalisasi yang sedang menyambar kita. Tatkala entiti negara sudah tidak lagi kita pertahankan, maka apakah lagi yang kita hendak perjuangkan atas nama tanah air yang tercinta?


No comments: