Thursday, September 2, 2010

Rezeki Ramadhan

Ramadhan tahun ini sudah masuk ke fasa terakhir iaitu sepuluh malam terakhir. Bagi kebanyakkan orang, pastilah persiapan perayaan akan menjadi agenda utama bagi menyambut kehadiran Aidil Fitri. Macam-macam hendak diuruskan. Dari baju baru, baju, langsir baru, perabot baru, duit petrol nak balik kampung, duit nak servis kenderaan dan sebagainya. Namun, sedar atau tidak, bulan Ramadhan kini bukan sahaja menjadi "madrasah" bagi menguji keimanan dan ketakwaan umat Islam, Ramadhan juga telah menjadi bulan "dibuka pintu rezeki seluas-luasnya." Dari kompleks membeli belah, hotel, Pasar Ramadhan dan Bazar Ramadhan – kesemuanya menyediakan 1001 peluang perniagaan bagi mereka yang mengintainya.

Malah, menurut seorang kenalan penulis pekerja profesional pun sanggup untuk terkejar-kejar selama sebulan bagi mengimarahkan ekonomi Ramadhan. Seorang peguam menurutnya, sanggup menambah beban kerja dua kali ganda semata-mata untuk turut serta menjadi tauke warung Pasar Ramadhan di Bangsar. Nyata sekali bahawa pulangan yang diberikan untuk perniagaan pada bulan Ramadhan berlipat kali ganda sehingga ada yang sanggup berhempas tenaga kerja tetap dan sampingan bagi mengejar peluang tersebut.

Ramadhan tahun ini, penulis sambutnya dengan serba sederhana di kediaman penulis di Johor. Sempat juga penulis merayau-rayau di satu dua buah Pasar Ramadhan di sekitar JB dan selain mencari juadah berbuka, kesempatan ini juga diambil bagi membandingkan harga juadah berbuka yang dijual di Pasar Ramadhan tersebut.

Nyata sekali bahawa disebalik momokan bahawa ekonomi negara sudah semakin pulih, harga makanan yang dijual tidak pula menampakkan penurunan harga. Malah, bagi kes JB misalnya, harga juadah berbuka puasa nyata sekali mengikut tempat Pasar Ramadhan tersebut bertapak. Di Bandar Baru Uda (BBU) misalnya, harga kuih-muih telah setara dengan harga di Pasar Ramadhan di Bangi atau TTDI di Kuala Lumpur. Harga jualan hampir ekslusif pada kadar lima untuk dua ringgit! Nasi lemak kosong dengan telur mata pun mencecah tiga ringgit. Harga murtabak pula mencecah tujuh ringgit sekeping. Nyata sekali bahawa kadar harga sedemikian telah mencapai taraf elit (atau mungkin sebenarnya overrated!). Akan tetapi, pembeli nampaknya galak membeli dengan harga mati tersebut. Tiada pula rungutan atau ketidakpuashatian terhadap penjual yang menjual makanan dengan harga yang tinggi. Mungkin redha Ramadhan pembeli meluap-luap dan menerima harga tersebut walaupun mungkin tidak masuk akal (sami'na wa ato'na). Tiada pula kedengaran pesatuan/kesatuan pengguna yang meminta pembeli untuk memboikot Pasar Ramadhan sebagaimana mereka menyeru pengguna untuk memboikot pembelian barang-barang tertentu atas alasan harga mahal.

Penulis berkesempatan juga menjegah Pasar Ramadhan di Taman Dahlia. Pasar Ramadhan di situ merupakan salah satu Pasar Ramadhan yang panjang dan mempunyai kepelbagaian makanan yang ketara. Harga di Pasar Ramadhan tersebut bolehlah dikatakan normal dengan harga kuih muih secara purata masih lagi tiga untuk seringgit. Malah, ada juga peniaga yang masih menjual pada kadar empat untuk seringgit. Tahun ini, ikan bakar bersambal merupakan menu yang paling banyak dijual di situ bersama-sama murtabak dan roti john. Kadar jualan murtabak misalnya sekitar dua ringgit hingga tiga ringgit sekeping. Harga nasi ambang pun masih sekitar tiga ringgit. Hal ini jelas berbeza dengan Pasar Ramadhan di BBU yang rata-rata menjual dengan harga elit.

Mungkinkah kerana faktor tempat dan penduduk menjadikan harga di satu Pasar Ramadhan itu berbeza antara satu sama lain? BBU mungkin didiami oleh golongan kelas menengah dan tinggi maka harga yang dicanangkan di tempat tersebut juga menjadi tinggi juga? Atau misalnya di kawasan Taman Dahlia yang rata-rata pembelinya dari kawasan taman perumahan pangsa (dulu dikenali dengan nama perumahan SEDC) maka harga yang dikenakan perlulah murah juga? Dari pengalaman penulis, nyata sekali teori tersebut benar.

Pengguna perlulah diingatkan bahawa hak mereka tidak pula boleh dicabuli hanya sekadar disebabkan jualan berlaku pada bulan Ramadhan. Bagi penguatkuasa pula, janganlah berlaku berat sebelah apabila hanya jenis peniaga tertentu sahaja yang hendak mereka periksa/kuatkuasa undang-undang sedangkan ada peniaga lain yang mungkin mendapat berlipat-kali ganda keuntungan. Kita begitu sibuk meminta peniaga runcit mendapatkan pelbagai lesen (walaupun kini masih percuma; lambat-laun pastilah berbayar) sedangkan bagi penjual yang menggunakan bahan tersebut (dimasak) dibenarkan pula menjual dengan harga sewenang-wenangnya. Sedangkan tepung harga kawalan, minyak masak harga kawalan, gula harga kawalan, ayam harga kawalan, minyak petrol pun harga kawalan.... maka mengapa pula julat harga di satu Pasar Ramadhan dengan Pasar Ramadhan lain perlu begitu besar?

Justeru, jangan tutup sebelah mata dan hanya buka sebelah mata bagi memilih kes-kes tertentu sahaja. Semua pun ingin merasa rezeki dan rahmat yang dilimpahkan pada bulan Ramadhan.....



No comments: