Wednesday, September 8, 2010

Menginsafi bencana di tempat orang

Sekali lagi, dunia digemparkan dengan kematian ribuan manusia angkara bencana banjir yang melanda. Sesungguhnya, kejadian banjir di Pakistan sebenarnya memberikan satu amaran kepada kuasa besar dunia bahawa kemusnahan manusia tidaklah memerlukan senjata pemusnah besar-besaran (WMD) sebagaimana yang begitu ditakuti oleh Amerika Syarikat dan sekutunya. Tambahan pula, banjir yang berlaku di Pakistan bukanlah bencana pertama yang memberi kesan kepada kehidupan manusia sejagat pada tahun ini. Sebelum ini pun sudah ada bencana yang memberi kesan besar terhadap lanskap geografi dan ekonomi sesebuah negara seperti di Haiti.

Dari perspektif golongan agama dan seangkatan dengannya, bencana tersebut tidak dapat tidak berkait dengan balasan daripada Tuhan Yang Maha Kuasa ke atas umat manusia. Manusia di dunia ini di lihat sudah semakin tersasar dan kerap kali melakukan perkara-perkara yang dimurkai Tuhan. Manusia semakin hanyut dengan arus kemodenan sehingga melupakan batas-batas agama dan akhirnya, bencana melanda bagi menunjukkan murka Tuhan terhadap manusia.

Memang benar, manusia sudah semakin jauh tersasar dari suruhan Tuhan. Seandainya diluaskan lagi skop ini, suruhan Tuhan seperti tidak melakukan kerosakan ke atas muka bumi[1] merupakan antara suruhan yang begitu banyak dilanggar oleh manusia. Apabila pembangunan dibuat tanpa mengambil kira nilai alam sekitar, maka kronologi bencana akan muncul secara berturutan dan akhirnya, akan membentuk satu bencana besar. Mungkin bermula dari abnormaliti cuaca. Hujan pada waktu tidak harus hujan, atau salji tidak berhenti ketika yang sepatutnya berhenti. Impak cuaca yang panas juga menyebabkan pencairan air di kutub seterusnya mengakibatkan peningkatan aras lautan. Kesemua ini andai dilihat secara holistik akan menyumbang kepada bencana!

Tuhan juga menyuruh umat manusia untuk bersatu-padu dan tidak berpecah-belah[2]. Namun, suruhan ini juga merupakan satu suruhan yang amat sukar sekali dituruti oleh umat Islam. Mereka sering berpuak-puak dalam menegakkan agama yang satu. Ada yang berpecah kerana berbeza teologi - Sunni-Syiah, ada yang berpecah kerana tidak menghormati perbezaan mazhab – Syafie, Maliki, Hanbali, Hanafi, Salafi dll; ada juga kerana parti politik pun hendak berpecah-belah. Lalu wujudlah dusta-mendusta, satu masjid dua sembahyang Jumaat, doa membala sesama Islam dan lain-lain lagi agenda politik. Maka tidak hairanlah bala daripada Tuhan turun kerana memang ada yang minta bala dari Tuhan!

Tuhan juga menyeru manusia untuk tidak melakukan maksiat[3]. Maksiat akan membawa kepada keruntuhan peradaban dan akhlak insani. Malangnya, seruan inilah yang sentiasa hendak diingkari atas alasan hak asasi manusia. Lalu munculah hak berhomoseksual, hak seks bebas tanpa perkahwinan, hak menunggang motor berbahaya, hak bermonopoli perniagaan, hak kapitalisme – kesemua hak-hak yang terbit kerana ingin memenuhi nafsu mereka. Malangnya, manusia tidak pula sedar yang "hak-hak" sebegini yang diperjuangkan sebenarnya telah lari dari fitrah manusiawi. Fitrah manusia yang pada asalnya mendambakan kebaikan diisi dengan pemikiran anti-fitrah yang menjijikkan. Akhirnya, Tuhan menunjukkan kekuasaannya dengan menurunkan bencana, bak kaum-kaum terdahulu bagi memberi ingatan kepada mereka yang hanya memerhati....

Teori bencana disebabkan oleh kemurkaan Tuhan tidak harus sama sekali dipandang sepi, walaupun kadang-kala dipandang sinis sesetengah orang. Hatta ahli akademik dan orang terpelajar pun kadang-kala cuba merasionalkan kejadian bencana kononnya tanpa divine intervention. Apa yang penting bagi mereka yang menjadi pemerhati, yang tidak turut merasa secara terus kesukaran (plight) yang dialami oleh mangsa bencana adalah untuk menginsafi betapa kerdilnya manusia di muka bumi ini. Sebolehnya, bagi sesiapa yang mampu membantu, maka bantulah seadanya. Juga kita hendaklah insafi sama ada kita sudah bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan bencana sebagaimana yang mereka rasai. Kata orang beringat sebelum kena, sediakan payung sebelum hujan. Selain langkah-langkah pencegahan, apakah kita sudah bersedia mengahadapi sebarang kemungkinan bencana besar?

Ya Allah, lindungi kami dari sebarang bala' bencana dan wabak penyakit....

______________________________

Nota hujung

1. Sebagai contoh Surah Al-Baqarah ayat 11

2. Surah Ali Imran ayat 103,

3. Sebagai contoh Surah Al-An'am ayat 120

No comments: