Thursday, September 16, 2010

Kisah politik orang kampung

Sebuah pekan kecil di negeri Pahang pernah menjadi "kawasan hitam" pada zaman pemberontakan komunis. Penulis mempunyai seorang mak saudara yang tinggal di kawasan tersebut. Rumah kayu beratap zink; modal sebuah rumah kampung tradisional. Masjid di pekan tersebut kini telah berubah dari sebuah masjid kayu yang usang kepada sebuah masjid batu yang begitu cantik.

Penulis pernah bersolat Jumaat di masjid tersebut dan khutbahnya sememangnya cukup-cukup mengujakan. Khatibnya begitu lantang menghentam kerajaan pemerintah yang dituduhnya kafir dan tidak mahu menegakkan Islam di Malaysia. Khatib tersebut juga menyeru jemaah sekalian menyokong parti Islam dan teguh setia bersama-sama pejuang-pejuang mereka kerana menentang kerajaan yang kafir itu samalah dengan berjihad fisbilillah; maka matinya adalah mati syahid!

Menurut sepupu penulis memanglah pekan tersebut banyak didiami oleh saudara-mara seorang pemimpin besar parti dari PR dan merekalah yang mencorak masyarakat di kawasan tersebut. Dikatakan majoriti penduduknya mempunyai sikap sangat-sangat membenci kerajaan BN; apa sahaja yang berkait dengan kerajaan bagi mereka salah/haram/kufur/bidaah belaka. Tiada yang baik langsung kerajaan tersebut.

Dahulu, tatkala parti mereka tidak bersekongkol dengan sebuah lagi parti ultra sekular, mereka menghina-dina pemerintah kononnya berkawan dengan kafir musyrikin yang halal darahnya. Mungkin kenyataan tersebut bukan pendirian pemimpin tertinggi mereka namun hakikatnya, memang penyokong mereka yang mengeluarkan cercaan kafir kepada penyokong dan pemimpin kerajaan. Seyugia kita mendengar sokong sekian masuk syurga; sokong sekian tak masuk syurga. Memang kenyataan sedemikian diikrarkan penyokong parti tersebut siap dengan dalil aqli dan naqli sekali. Hal inilah hakikat yang perlu mereka dan pemimpin mereka sedari walaupun saban kali, pemimpin mereka menafikan perkara tersebut dan mendakwa bahawa kerajaan BN suka menambah-nambah cerita.

Akan tetapi, pada kala ini parti Islam ini bersekongkol dengan parti yang memang tidak akan sama sekali menerima Islam sebagai perundangan, agama rasmi apatah lagi hukum hudud, nada mereka telah bertukar. Pada pendapat mereka, lebih baik mereka turut serta dalam pakatan yang sekular atas alasan yang sekular ini tidak tahu dan tidak faham tentang Islam sedangkan bagi BN, parti utama mereka tahu tentang Islam, menganut agama Islam tetapi enggan menerima Islam sebagai perundangan. Mereka merasakan bahawa adalah lebih awla bekerjasama dengan parti yang memang tidak akan sama sekali menerima Islam (langkah mayat Karpal dulu...) daripada bekerjasama dengan umat Islam sendiri. Begitulah adanya...!

Kembali kita kepada cerita masjid tadi; kini masjid tersebut tersergam indah. Bukan main cantik lagi masjid tersebut. Penulis ada memberikan komen tentang betapa cantik dan lawanya masjid tersebut kepada sepupu penulis. Tanya beliau secara sinis, "ada kau tengok tulisan papan tanda di luar masjid tu?"

"Tak perasan pula," jawab penulis.

"Dia tulis lebih kurang, 'projek ini disumbangkan oleh orang-orang kampung' ," jawabnya selamba. Menurut beliau lagi, kalau kerajaan negeri beri sumbangan pun bukannya mereka akan berubah hati hendak menerima sumbangan kerajaan negeri. Jadi, biar sahaja mereka sahaja yang mengutip dana sendiri untuk membina semula masjid tersebut.

"Yang kita musykilkan, ada saja orang cina yang menyumbang besar untuk buat masjid itu. Bila kita tanya, 'bolehkah bina masjid guna duit sumbangan bukan Islam?' Dia jawab, 'eh boleh! Sebab orang itu nak mintak Tok Guru mendoakan dia jadi hukum dia boleh!' " sambung sepupu penulis lagi.

Penulis pun musykil hukum tersebut tetapi itulah kata penyokong sebuah parti Islam.

Begitulah hendaknya politik orang kampung. Jangan diminta sumbangan orang Islam sendiri sebab orang Islam tersebut "tak nak terima hukum Islam" Rela diterima sumbangan orang bukan Islam yang memang "Tidak akan sama sekali menerima Islam."



No comments: