Wednesday, September 15, 2010

Balik kampung dan balik bandar

Musim perayaan tiba lagi dan Aidil Fitri disambut meriah oleh kaum muslimin dan sambutan itu secara tradisinya dilangsungkan sehingga sebulan. Rasional kepada sambutan sebulan adalah kerana mereka berpuasa sebulan. Sama ada betul atau tidak pemikiran tersebut, terpulanglah pada masing-masing mentafsirkannya. Namun, tujuan sebenar sambutan perayaan adalah kerana meraikan Aidil Fitri merupakan satu ibadah; bukannya adat. Ada caranya, tatasusilanya dan sunnah-sunnahnya yang berkaitan; bukannya sekadar berlibur di hadapan televisyen menonton filem/telemovie yang sakan disiarkan oleh stesen televisyen.

Bagi penulis, sambutan tahun ini tidaklah semeriah dahulu; lantaran kematian ayahanda penulis, Zulkifly Idris pada bulan Ramadhan yang baru berlalu. Almarhum meninggal dunia di dalam tidur dan diisytiharkan doktor disebabkan oleh sindrom koronari akut (acute coronary syndrome). Almarhum pergi ke rahmatullah meninggalkan isteri dan dua orang anak (termasuk penulis). Semoga Allah Taala sentiasa merahmati roh Almarhum dan ditempatkan pada maqam-mahmudah sebagaimana orang-orang yang soleh.

Justeru, sempena hari perayaan kali ini, penulis sekeluarga pulang ke kampung di Pahang pada hari raya pertama. Perjalanan di Lebuh Raya Utara Selatan dimulai sejurus selesai menziarahi pusara ayahanda dan apa yang diramal menjadi kenyataan. Aliran trafik di lebuh raya tersebut begitu sesak sehingga purata kelajuan dari Plaza Tol Kulai ke Yong Peng sekitar 70 km/j. Tatkala tiba di Kuala Lumpur (untuk memasuki Lebuh Raya Karak), MRR2 tidak sebagaimana perangainya yang biasa; jalan raya begitu lengang.

Lain hal pula semasa balik dari kampung. Penulis ikut jalan Mersing-Kota Tinggi dan tatkala tiba di Kota Tinggi, polis trafik memaksa pemandu untuk membuat lencongan masuk ke dalam bandar Kota Tinggi itu sendiri. Apa rasionalnya mereka berbuat begitu hanya polis dan mereka yang terlibat dengan perancang jalan sahaja yang mengetahuinya. Kesannya, berlakulah satu kesesakan jalan raya yang maha dahsyat sehingga kenderaan penulis sekeluarga tersekat di Kota Tinggi lebih sejam.

Sudahlah tersekat kesesakan jalan raya, papan tanda jalan masuk ke jalan Kulai-Kota Tinggi pun tiada. Sudahnya, penulis terpaksa membuat pusingan U untuk kembali mengambil jalan tersebut untuk pulang ke rumah ke Kulai. Satu perjalanan pulang rumah yang sepatutnya mengambil masa empat jam telah mengambil masa enam jam. Begitulah gamaknya perjalanan pulang.

Masalah utama yang mungkin boleh dikaitkan dengan kejadian sedemikian adalah lambakan kereta sekaligus pada ketika itu. Penulis sekeluarga pulang dari kampung pada hari Ahad, jadi mungkin bagi orang yang tidak bercuti panjang dan akan kembali bekerja semula pada hari Isnin, sudah pasti akan bertolak pulang pada hari Ahad. Akan tetapi, lebih menambahkan "minyak di dalam api" adalah jalan tersebut terbabit dalam proses pembaikan yang menyebabkannya menjadi sempit. Hal inilah yang menyebabkan perjalanan yang sudah sedia perlahan dek kerana pertambahan kenderaan bertambah perlahan (atau terberhenti terus) dek keadaan jalan.

Sepanjang perjalanan, penulis tidak ketemu sebarang kemalangan yang menyebabkan kematian. Kelihatan khemah-khemah polis ada didirikan di sepanjang jalan yang penulis lalui; ada yang berpenghuni dan ada yang sekadar diletakkan kerusi dan meja sahaja. Mungkin anggota bertugas sedang menjalankan rondaan. Cuma apa yang boleh ditambah baik selain daripada menyediakan "jadual perjalanan" pulang adalah menyediakan jalan-jalan yang penting agar berada dalam keadaan baik semasa perayaan berlangsung. Kadang-kala, hanya sekadar satu kon pun orang boleh memperlahankan kenderaan. Seterusnya, hal tersebut boleh menyebabkan kenderaan lain pula berhenti secara mengejut seterusnya boleh mengakibatkan kemalangan juga.

Moga-moga jalan kita semakin baik hendaknya; bagi mengelak kelewatan melampau mahupun kemalangan melayang nyawa....

No comments: