Thursday, September 9, 2010

9/11: Antara tidak mahu faham dan tak faham-faham

Tahun ini, genaplah sembilan tahun berlakunya tragedi 11 September iaitu hari yang memberi perubahan besar terhadap dunia khususnya berkait dengan keganasan dan Islam. Kebetulan pula, 11 September tahun ini jatuh pada hari-hari umat Islam menyambut Aidil Fitri. Apa yang menarik menjelang ulang tahun tersebut adalah adalah dua cadangan oleh dua gerakan keagaaman berbeza di Amerika Syarikat. Pertama adalah pembinaan sebuah pusat kebudayaan Islam berhampiran dengan tapak WTC (digelar "Ground Zero") dan yang kedua adalah cadangan sebuah gereja di Florida yang diketuai paderi Terry Jones untuk membakar Al-Quran sempena "memperingati 11 September.

Perkara pertama telah disensasikan oleh media barat seolah-olah pada tapak Ground Zero tersebut, masjid akan didirikan. Hal ini mengundang reaksi negatif daripada beberapa pihak seperti penduduk bandar New York dan keluarga mangsa kejadian tersebut. Seolah-olah, dari tapak runtuhan WTC itu, akan terbinalah sebuah masjid yang sudah tentu mengundang konotasi yang tidak menyenangkan iaitu seolah-olah setelah WTC diruntuh masjid pula terbina disitu. Lanjutan daripada itu, ramai dikalangan mereka yang berkait dengan kejadian tersebut memprotes cadangan tersebut walhal realitinya, pusat kebudayaan Islam tersebut dibina hanya berhampiran (bukan di) tapak Ground Zero itu. Pembinaan pusat kebudayaan di tanah persendirian itu telah mendapat sokongan (atau sekurang-kurangnya tidak dibantah) oleh Datuk Bandar dan Presiden Barack Obama. Lebih melucukan, dengan persetujuan dari Barack Obama tersebut, semakin ramai pula rakyat AS yang menyangka beliau seorang muslim. Sampai sebegitu sekali deduksi sebahagian dari masyarakat di AS!

Bagi perkara yang kedua pula, bolehlah kita rumuskan sebagai satu komuniti gereja yang agak terkeliru dengan cara mereka menyambut peringatan kejadian 9 September. Mereka hendak menzahirkan kemarahan mereka dengan membakar Al-Quran sedangkan kita pun tidak nampak apakah korelasi/regrasi antara bakar kitab suci dengan memperingati si mati. Hal ini mungkin berlaku kerana dalam diri mereka telah ditanam dengan sikap ego yang tinggi. Matlamat mereka sebenarnya bukan hendak memperingati si mati sebaliknya lebih kepada menzahirkan kemarahan kepada Islam sepenuhnya. Islamlah sebenarnya sasaran mereka (bukannya si mati) dan cara mereka memuaskan hati mereka adalah dengan membakar sesuatu yang dianggap suci bagi umat Islam. Mereka akan merasionalkan tindakan mereka dengan frasa your taboo is not our taboo (pantang larang anda bukan pantang larang kami). Kita pasti bahawa akan ada reaksi daripada umat Islam di seluruh dunia andai cadangan tersebut diteruskan. Adalah diharapkan juga, terutamanya bagi umat Islam Malaysia, dalam kita menyambut perayaan, janganlah kita pandang sepi kejadian sebegini walaupun bukan berlaku di negara kita.

Kedua-dua kejadian sempena 9/11 menunjukkan walaupun AS melaung-laungkan hak kebebasan beragama, mereka masih tidak dapat membendung aktiviti penghinaan agama oleh penganut agama lain. Akhbar tempatan hari ini pun (Berita Harian 9/09/2010) menyiarkan betapa pihak berkuasa di AS tidak dapat menghalang gereja dari membakar Al-Quran sehinggalah penganjur dan pengikutnya benar-benar membakar Al-Quran tersebut. Kita tidak boleh meramal bagaimanakah tindak balas umat Islam seandainya perkara tersebut benar-benar berlaku, namun begitulah keadaannya apabila langkah pencegahan tidak dapat dibuat. Di satu pihak pula, umat Islam sendiri perlulah menunjukkan teladan terbaik bagi membendung imej dan persepsi Islam adalah ganas. Kebanyakkan keganasan yang berlaku adalah disebabkan umat Islam tidak bersatu bagi menyelesaikan konflik dan asyik berperang sesama sendiri. Semoga peristiwa sebegini akan membuka mata dunia bahawa toleransi beragama adalah penting lebih-lebih lagi tatkala agama itu sendiri telah hanya dipraktikkan sebagai ritual tradisi semata-mata tanpa dihayati maksud, falsafah dan matlamat beragama itu sendiri.

Berilah reaksi yang matang.....

No comments: