Tuesday, June 2, 2009

Individualistik atau mutualistik

Berita lewat malam di TV1 31/05/2009 berkaitan dengan peristiwa kemalangan dan samun di Bangsar menggamit hati penulis. Sudahlah mangsa parah dan tidak ada yang boleh membantunya, barangan mangsa turut dirompak oleh penjenayah oppurtunistik. Kemudian, isu ambulans lambat tiba juga dibangkitkan oleh saksi yang menyatakan bahawa mangsa masih hidup dan seandainya mangsa diberi rawatan, terdapat kebarangkalian mangsa masih boleh diselamatkan. Saksi memberitahu bahawa sudah beberapa hospital yang telah beliau hubungi, antara lain HU (PPUM), Assunta (PJ) dan GH (HKL). Namun jawapan yang diterima adalah menghampakan – Ambulan akan sampai; sehingga kelewatan 40 minit gamaknya...

Kemalangan yang sudah berlaku pasti tidak dapat kita elak lagi. Perkara dah berlaku. Namun, peristiwa orang yang dalam keadaan nazak dirompak merupakan satu peristiwa yang sangat-sangat menyedihkan. Kononnya datang nak beri bantuan, sebaliknya pula yang berlaku. Hal ini sangat-sangat mendukacitakan, menghibakan dan sungguh-sungguh mengaibkan kehidupan manusiawi. Sudahlah berpura-pura hendak buat baik, ditambah susah pula pada mangsa! Penjenayah sebegini adalah lebih binatang daripada binatang. Lebih hina dina daripada haiwan. Sememangnya kelakuan sebegini tidak boleh diterima sama sekali dalam norma kehidupan manusia normal. Apakah kelak andai mereka dalam keadaan nazak, mereka rela dirompak pula oleh orang lain?

Satu lagi perkara yang menarik perhatian penulis adalah betapa saksi mengatakan bahawa ambulan datang lambat – menyebabkan mangsa tidak dapat diberi rawatan kecemasan yang memungkinkan kematian mangsa. Nampaknya, dilemma berkaitan bantuan kecemasan di Malaysia mungkin sudah berlaku. Atau sebenarnya dilemma ini sudahpun melanda dunia membangun sebagaimana dunia maju.. Andai seseorang yang jatuh dari sebuah bangunan, apakah tindakan yang boleh kita lakukan sebagai saksi kalau mangsa kelihatan masih dalam keadaan nyawa-nyawa ikan? Penulis pun terfikir perkara yang sama...

Langkah yang paling munasabah dan paling logik adalah kita sendiri menghantar mangsa ke hospital/pusat perubatan kerana sudah pastilah masa juga diperlukan untuk menunggu ambulans. Namun, mengapakah tidak pula berlaku sedemikian? Ambulans masih perlu ditunggu juga oleh saksi-saksi sementara saksi-saksi kuat-kuat pun hanya mampu mengalihkan mangsa ke tempat yang lebih selamat. Tidak pula mereka mengangkat mangsa dan menghantar mangsa ke hospital? Atau memberi bantuan kecemasan kepada mangsa..?

Hal inilah yang ditanya oleh Ustaz Andy, rakan penulis yang berasal dari Acheh. "Kenapa tidak langsung sahaja di hantar ke rumah sakit? Kalau di sana (di Indonesia) kejadian begini, pantas sahaja di bawa ke rumah sakit...!" Betul juga persoalan tersebut. Adakah rakyat Malaysia sayangkan kusyen kereta mereka kerana tidak mahu dipenuhi darah mangsa? Atau sememangnya masyarakat kita lebih individualistik berbanding di Indonesia? Masyarakat kita hanya mampu menunggu sehingga ambulans datang baru hendak di bawa ke wad kecemasan?

Individualistik atau tidak itu bergantung pada perspektif. Yang nyata, terdapat juga risiko tertentu yang mungkin akan ditanggung oleh "the good Samaritan" seandainya mereka-mereka ini benar-benar berniat baik untuk membantu. Mengalihkan mangsa dengan keterlaluan mungkin akan menyebabkan perubahan struktur tulang tertentu (dislocation) yang mungkin pula mengakibatkan tulang patah – kalau berlaku di leher alamatnya itulah yang menjadi penyebab kematian! Tambahan pula, tidak semua kereta mampu untuk menempatkan seseorang yang dalam keadaan baring tegak di dalamnya – kalau kereta kancil, sudah pasti terlalu sempit untuk seseorang baring di tempat duduk belakang. Hal ini juga memungkinkan peralihan tadi; atau masalah-masalah lain pula yang akan timbul disebabkan situasi tersebut.

Oleh sebab itu, dalam keadaan tersebut sebab itulah "agaknya" masyarakat di Malaysia – terutamanya di bandar mungkin tidak membawa mangsa ke hospital – terutamanya mangsa yang memang parah, nazak, yang sudah tidak dapat bersuara. Hal ini disebabkan seandainya tersalah langkah, tersilap cara, si penolong pula yang boleh disabitkan sebagai penyebab kepada kematian mangsa. Sememangnya masyarakat yang lebih "maju" akan memikirkan keadaan tersebut. Saman- menyaman boleh berlaku walaupun seseorang itu berniat baik. Tambahan pula dengan drama bersiri seperti CSI, Bones, yang membawa penonton kepada satu perspektif untuk mengetahui sebab kematian (post-mortem, forensic science) maka seandainya sebab kematian itu adalah disebabkan oleh yang membantu, bukankah akan berlaku satu paradoks – si penolong itulah yang sebenarnya menyebabkan kematian!

Bayangkan seseorang budak umur kurang tujuh tahun tiba-tiba pengsan. Tidak bernafas. Dan dewasa lain datang membantu, membuat CPR. Kaedah yang digunakan adalah sebagaimana CPR biasa (dewasa). Seandainya budak itu mati juga, ada kemungkinan budak tersebut mati disebabkan sternum (tulang tengah bahagian rusuk) budak itu patah disebabkan tekanan kuat di bahagian toraks. Dalam hal ini, teknik yang salah mungkin akan menyebabkan maut kepada seseorang mangsa atas perbuatan si pembantu! Andai keluarga mangsa boleh menerima dengan hati yang terbuka, redha dengan pemergian anaknya, tidak mengapalah. Namun, seandainya keluarga mangsa merasakan sebaliknya, maka saman-menyaman boleh berlaku. Si penolong tadi boleh didakwa oleh keluarga.

Pendidikan kecemasan perlu diperkasakan. Hal ini bagi membolehkan bantuan kecemasan dan segera diberikan – seandainya diperlukan. Kita selalunya mengambil mudah hal-hal ini. Sehinggakan pernah berlaku kejadian di satu persidangan antara doktor-doktor perubatan, ada salah seorang doktor yang tumbang pengsan, tiada seorang pun peserta persidangan itu (yang semuanya adalah doktor, MD!) yang tahu melakukan CPR. Bunyi macam kelakar seram tetapi itulah yang pernah berlaku di Malaysia! Apabila berlaku kemalangan yang fatal, selagi boleh dibantu patut dibantu. Namun, mungkin kita juga akan berada dalam dilemma, bantu salah; salah bantu pun salah. Jadi yang terbaik, berilah pendidikan sebaiknya kepada orang ramai agar niat bantu tersebut dapat dizahirkan oleh semua orang – dan bukannya kita sekadar menjadi saksi yang hanya termenung melihat mangsa sama ada hidup atau mati.

No comments: