Friday, June 5, 2009

Krisis Kewangan 2007-20??: Perhatian kepada Subprima

Pendahuluan: Tumbangnya Gergasi Dunia

Lingkupnya General Motor, salah sebuah syarikat automotif terbesar dunia memperlihatkan kepada kita bahawa krisis kewangan/ekonomi tidak mengenal status syarikat itu kecil ataupun besar – semua disapunya. Penulis cuba untuk menulis perkara berkaitan subprima ini sejak September 2007 lagi, namun disebabkan pemahaman penulis yang masih samar, penulis merasakan adalah lebih baik untuk penulis mengaji dahulu isu ini sebelum cuba menerokainya dalam bentuk tulisan. Tatkala Julai 2007, tidak siapa yang menyangka syarikat kewangan seperti Lehman Brother boleh lingkup. Namun, pada Mei 2009, siapa pula yang boleh terfikir bahawa gergasi automotif seperti GM pun boleh lingkup!

Isu subprima adalah sekadar sebahagian penyebab kepada krisis kewangan sekarang ini. Ada penganalisis yang berpendapat bahawa isu ini adalah faktor utama kepada krisis ini, ada juga yang berpendapat bahawa isu ini adalah sebahagian sahaja faktor yang berkait dengan krisis kewangan ini. Bagaimanapun, daripada pemahaman penulis, hendak atau tidak, subprima merupakan penyebab kepada krisis kewangan global yang sedang berlaku – persoalan sama ada penyebab utama (main cause) atau penyebab sampingan (additional causes) itu terpulang kepada perspektif masing-masing.

Pada mulanya, Kerajaan Malaysia dengan bangganya mengisytiharkan bahawa Malaysia tidak akan sama sekali terjejas oleh sebab krisis subprima ini. Akan tetapi, keadaan sebaliknya berlaku apabila banyak juga kilang di Malaysia yang turut sekali gulung tikar dek kerana krisis kewangan ini. Sebenarnya, amat mudah untuk kita tentukan sama ada Malaysia akan terjejas atau tidak. Amerika Syarikat (AS) adalah rakan dagang terbesar Malaysia – mana mungkin kalau rakan dagang terjejas, satu lagi rakan dagang tak terjejas? Pendapatan kita yang sememangnya banyak bergantung kepada eksport menyebabkan walau apa sahaja iklim ekonomi dunia, Malaysia nak tak nak akan turut terjejas seandainya kesukaran berlaku kepada rakan dagang besar kita!

Apa sebab, apa kes?

Jadi, apa yang berlaku di AS yang menyebabkan kesan dahsyat yang berlaku pada masa sekarang ini? Ada pelbagai faktor yang menyebabkan kejadian ini berlaku. Sekadar menyebut beberapa; kebangkitan kuasa ekonomi baru iaitu negara China, peristiwa 11 September, serangan Amerika terhadap Afghanistan dan Iraq, fluktuasi harga minyak dan komoditi dunia, krisis makanan, peningkatan harga hartanah dan penurunan harga hartanah. Serangan 11 September menimbulkan pelbagai persoalan kepada pelabur-pelabur yang ingin melabur di pasaran Wall Street. Ada yang sangsi dan ada yang tidak keberatan untuk terus melabur. Namun, kesannya nyata adalah pelabur takut melabur. Dalam pada masa yang sama, peminjam takut juga meminjam.

Hal ini mendorong Simpanan Persekutuan AS untuk merendahkan kadar faedah mereka serendah 1 peratus. Ada yang berpendapat kadar faedah serendah inilah yang menyebabkan masalah berlaku. Namun pada asasnya kadar faedah serendah inilah yang mampu mengekalkan kelangsungan ekonomi AS pada ketika itu yang sememangnya sedang lemah (akibat rasa takut terhadap peristiwa 9/11). Oleh sebab itu, pengusaha-pengusaha bank juga dapat meminjam dari Simpanan Persekutuan juga dengan faedah yang rendah juga.

Dalam keadaan biasa, penjual hartanah akan menjual hartanah kepada pembeli, dengan menjadikan hartanah yang dibeli oleh pembeli sebagai cagaran kepada pinjaman bank. Masuk akal bukan? Begitulah yang berlaku di mana-mana termasuk Malaysia. Rumah yang dibeli oleh pembeli secara teknikalnya adalah milik bank sehingga kita menyelesaikan hutang pinjaman bank. Kita pada asalnya akan disuruh membayar bayaran pendahuluan (down payment) sebanyak beberapa peratus sebelum boleh berurusan membeli rumah. Dan pihak bank juga akan mengenakan pelbagai syarat tertentu bagi memberikan pinjaman kepada pembelian rumah tersebut; kadang kala dapat penuh, kadang kala tidak. Dan kita sebagai pemilik rumah juga mendapat faedahnya kerana secara teorinya harga hartanah akan sentiasa meningkat (real estate 101). Andai kita menjual hartanah kita, kita pasti akan mendapat keuntungan.

Semua berkehendakkan keuntungan

Dalam konteks krisis subprima AS, cagaran itu tadilah yang dijadikan sebagai "produk" oleh pihak penjual rumah untuk dijual kepada pihak bank pelaburan. Bank pelaburan, demi untuk membeli gadaian itu tadi telah membuat pinjaman pula daripada institusi lain (contohnya Simpanan Persekutuan). Seterusnya, bank akan mengumpulkan segala cagaran-cagaran tersebut dalam satu "bungkusan" dan akan meminta satu agensi untuk membahagikan cagaran-cagaran tersebut kepada beberapa kategori/gred yang tertentu. Ada yang gred baik iaitu selamat pulangan baik; gred sederhana iaitu selamat, pulangan lebih baik tetapi berisiko dan gred berisiko tinggi dan pulangan pun... diharapkan tinggi jugalah!

Kemudian, mereka pula akan menjual semula cagaran-cagaran yang telah digred ini kepada pelabur-pelabur lain; seperti syarikat kewangan yang lain atau pelabur asing lain dengan harga yang lebih tinggi bagi mengaut keuntungan. Sehingga ke tahap ini, seandainya pembeli rumah tidak mampu untuk membayar bayaran bulanan, rumah itu akan ditarik oleh pihak bank dan akan dilelong – bagi mengkayakan lagi pihak bank yang sudah sememangnya telah kaya. Setakat ini, urusan belian-pinjaman-cagaran ini digelar sebagai urusan prima. Keuntungan sebegini (yang digelar sebagai jual beli leverage) menyebabkan pihak bank dan pelabur merasakan bahawa mereka masih boleh mendapat lebih daripada apa yang telah disediakan.

Dasar prima kepada subprima

Oleh sebab itu, permintaan terhadap cagaran meningkat. Maka, bagi penjual pula, mereka juga terdesak untuk mendapatkan pembeli rumah yang baru kerana mereka juga akan mendapat manfaat daripada yuran, komisen etc. Oleh sebab itu, disebalik mencari pelanggan yang benar-benar layak untuk membeli rumah, meminjam wang dan sebagainya, mereka memperkenalkan pula syarat zero down payment, tanpa mengira sebarang sejarah pinjaman, tanpa itu dan ini – menyebabkan orang yang sepatutnya tidak boleh meminjam kini boleh meminjam untuk membeli rumah (dari satu segi, menambahkan risiko). Tambahan pula, disebabkan peristiwa 9/11 juga, pihak hartanah AS sangat-sangat takut akan kejatuhan harga hartanah kerana kemungkinan tidak ada pembeli; maka hal-hal sebeginilah yang menyebabkan mereka sanggup untuk membuat urusan yang digelar sebagai subprima – pemberian hutang kepada yang mereka tahu tidak mampu.

Sebagaimana biasa kitar di atas berlaku semula. Cagaran ===> Bank pelaburan ==> "bungkusan" cagaran ==> Pengredan ===> Penjualan kepada pihak ketiga dan sebagainya; demi untuk mengaut keuntungan. Namun, mungkin mereka tidak sedar/tidak tahu/ buat-buat tak sedar/buat-buat tak tahu bahawa pembeli mereka (yang sebetulnya tidak layak membeli rumah) tidak akan mampu membayar harga ansuran yang telah mereka tetapkan. Tambahan pula, kadar faedah yang makin meningkat menyebabkan pembeli rumah itu tadi tidak mampu untuk membayar harga rumah dan hartanah mereka akan dirampas. Pihak bank pun tidaklah berasa tertekan sangat pada mulanya. Namun, bayangkan seandainya berlaku beribu-ribu kes yang sama melanda satu institusi kewangan yang sama. Sudah pasti mereka tidak akan mendapat wang tunai untuk dijadikan modal pusingan kepada kegiatan perbankan mereka. Akhirnya, pihak bank tidak mendapat sebarang wang tunai sebaliknya hanya mempunyai hartanah yang kononnya mempunyai nilai masa hadapan (future value) yang tinggi.

Kesan kitaran

Pun begitu, dalam masa yang sama, siapakah pula yang boleh membeli rumah dalam harga yang terlalu tinggi? Masalah timbul apabila orang kebanyakan tidak lagi dapat/hendak membeli hartanah yang mereka tawarkan dan akhirnya daripada harga hartanah yang tinggi akan menjadi rendah. Pihak bank pelaburan sekali lagi dalam hal ini tidak mendapat sebarang faedah kerana mereka ketiadaan wang tunai bagi digunakan untuk kitaran perniagaan mereka. Kejatuhan harga juga akan menyebabkan nilai "bungkusan" cagaran mereka menjadi rendah dan tidak akan dapat menarik pelabur lain untuk membeli "bungkusan" tersebut! Bayangkan dengan ketiadaan wang masuk daripada pembeli rumah, kejatuhan harga rumah yang mereka "rampas semula," kejatuhan nilai "bungkusan" cagaran dan keengganan pembeli baru membeli rumah (atau sebenarnya tak siapa yang hendak membeli rumah) – segala-galanya berkait dengan isu subprima sahaja. Hal ini menyebabkan bank akan kehilangan modal kitaran, seterusnya menyebabkan mereka lumpuh – menyebabkan juga rakan niaga bank tadi pun turut serta lumpuh dek terkena kesan daripada keadaan semasa.

Oleh kerana itulah kes yang berlaku di AS memberi kesan kepada Britain dan Jepun; disebabkan mereka merupakan rakan niaga terbesar AS. Dan pastilah Malaysia yang selama inipun bergantung kepada pengeksportan produk ke AS turut akan terkena kesan. Kesemua inilah yang digelar oleh sebahagian penganalisis sebagai kesan kitaran (cyclic effect) atau kesan domino (domino effect). Dicampur dengan kesan-kesan lain seperti perang Iraq, krisis buatan AS sendiri, kemunculan kuasa ekonomi baru seperti China dan India, itu dan ini menyebabkan masalah yang dahulunya adalah masalah AS semata-mata kini merebak menjadi masalah dunia. Mungkin betul, isu subprima bukanlah satu-satunya penyebab (the cause) kepada masalah kewangan sekarang namun tidak dapat dinafikan bahawa isu ini telah menjadi satu penyebab (a cause) keadaan sekarang.


Penutup: Hala tuju dan cabaran

Pelbagai pandangan timbul tentang mengapakah krisis subprima ini berlaku. Ada yang berpendapat disebabkan 9/11, ada yang menyalahkan sistem pasaran terbuka/kapitalisme, ada yang menyalahkan penurunan kadar faedah Simpanan Persekutuan, tidak kurang ada yang menyalahkan ketamakan pihak-pihak berkepentingan (stakeholder) dalam kitaran tersebut. Namun, untuk memilih satu sahaja pesalah hal ini memang sukar. Dan selalunya, bagi umat Islam dan mereka yang beretika, pastilah sistem kapitalisme yang menjadi penyebab utama kepada masalah sekarang ini.

Pada pendapat penulis, memang benar bahawa sistem kapitalisme memberi kesan buruk; bukan sahaja tatkala kewujudan masalah kewangan global sebegini, tetapi kalaupun tidak ada masalah global pun, kapitalisme tetap mempunyai kesan buruk yang sangat-sangat dahsyat. Yang kaya semakin kaya, yang miskin semakin tertindas.

Namun, cabaran yang lebih besar daripada menyalahkan kapitasime semata-mata adalah untuk mewujudkan satu paradigma/weltenschauung/program/rangka kerja baru bagi menggantikan kapitalisme itu sendiri. Sejauh manakah bank-bank Islam kita berfungsi sebagai bank Islam? Bagaimanakah sistem kewangan Islam kita hendak dijadikan daripada sekadar subset kepada sistem kewangan kepada satu sistem kewangan yang menyeluruh? Sampai bilakah akan wujud dikotomi yang dikatakan sebagai "syariah compliance" dengan yang "non-syariah compliance?" Apabila kita hendak membuat perubahan, tidak dapat tidak perubahan menyeluruh perlu kita laksanakan. Walaupun metodologinya sama ada beransur-ansur atau peringkat mikro kepada makro, namun perubahan keseluruhan tetap perlu dibuat. Sama ada evolusi atau revolusi, rangka kerja tersebut perlu kita sediakan untuk dipraktikkan pada masa akan datang. Dan penulis yakin dan berharap agar kita benar-benar menuju ke arah itu.

Dalam pada masa yang sama, kita juga mendapati kebergantungan kepada rakan niaga asing semata-mata tidak dapat tidak pasti mengheret kita bersama di dalam kancah masalah mereka. Memang tidak dapat dinafikan bahawa kita mesti bergantung juga kepada orang lain untuk hidup, namun kita juga perlu memikirkan alternatif untuk berdiri dengan sendiri apabila keadaan kesukaran mendatang. Salah satu daripada pendapat penganalisis yang penulis sempat kutip adalah kita hendaklah memperkasakan kuasa beli rakyat pada keseluruhannya. Memang menyimpan merupakan amalan yang baik, namun kalau terlalu kedekut pun tidak memberi faedah yang banyak kepada negara.

Oleh sebab itu, tidak dapat tidak, taraf kehidupan rakyat Malaysia itu sendiri perlu ditingkatkan. Pengangguran perlu dibanteras sama sekali. Jurang pendapatan harus dikecilkan agar semua orang mampu. Kempen Belilah Barang Buatan Malaysia adalah langkah satu langkah permulaan yang baik. Kita perlu mengurangkan kebergantungan kepada sumber import; maka kita sendiri perlu mewujudkan sumber domestik. Ambil contoh daging – daging import lebih murah dari daging tempatan. Jadi, keperluan daging boleh kita penuhi dengan membanyakkan ternakan lembu, kambing untuk kegunaan domestik. Sudahlah karipap yang sebiji itupun sebenarnya bukan "buatan Malaysia" tulen – tepung gandum dari luar, kentang dari India/Indonesia, kari dari India, bawang dari India; inti daging pun dari India!

Oleh sebab itu, peningkatan kualiti hidup rakyat perlu diutamakan. Diharapkan cerdik pandai ekonomi dan kewangan kita akan dapat mewujudkan satu mekanisme yang terbaik bagi tujuan ini. Dan diharapkan agar kita akan benar-benar dapat bermandiri dengan segala cabaran ekonomi yang akan datang. Bersediakah kita pada ketika itu?

Nota hujung

Penulis mendapat banyak maklumat tentang isu subprima di dalam internet dan antara yang paling berguna dan paling mudah difahami adalah daripada satu video oleh Jonathan Jarvis yang disiarkan dalam laman web http://cashmoneylife.com/2008/09/29/economic-financial-crisis-2008-causes/ yang pada penulis sangat-sangat memudahkan pemahaman kita. Artikel di atas banyak mengambil idea daripada video tersebut. Selain itu, satu satira yang boleh dijumpai dalam You tube yang dilakonkan oleh John Bird & John Fortune yang mana kedua-duanya berbincang tentang apakah yang dimaksudkan dengan kesan subprima. Sebagaimana biasa, sumber Bahasa Melayu tentang isu sebegini adalah sangat-sangat terhad dan antara tujuan penulisan artikel ini adalah bagi menambahkan sumber tersebut.

3 comments:

mikoscruff said...

paan...nape kt uM dulu awk tak amek mass comm ek?huhu
sy rase awk tslh pilih kos la...
seriously...

-WADAH- said...

Sebab saya mmg suka blaja biohealth...
Nape awk rasa sy salah course & patutnya saya amik mass comm?

mikoscruff said...

sbb awk blh menulis artikel dgn baik...cm dh blh ade column sndiri kt paper...