Wednesday, June 17, 2009

Dari hal pati manggis

Satu kelebihan berada di rumah (i.e. tak kerja atau tak belajar) adalah masa yang boleh digunakan untuk menonton TV, lebih-lebih lagi talkshow waktu pagi. Kadang –kala informasi yang dibincangkan atau dibawa adalah sangat menarik, tidak kurang juga ada yang sekadar untuk memasarkan barangan syarikat tertentu. Namun, kita kena lihat sudut yang baik bagi satu-satu perkara. Untuk itu, memang puaslah penulis menukar-nukar siaran TV waktu pagi bagi menonton perbincangan yang memuaskan hati penulis – dari TV1 (SPM), TV3 (MHI) dan NTV7 (The Breakfast Show) – siaran-siaran TV yang mempunyai rancangan bual bicara pagi pada hari biasa.

Salah satu perbincangan yang menarik perhatian adalah pada siaran The Breakfast Show baru-baru ini yang membawa satu produk "manggis" yang dijadikan sebagai "pati manggis." Walaupun mod perbincangan ketika itu berbentuk pemasaran produk, apa yang menarik perhatian penulis adalah betapa pemasar/syarikat yang kononnya memasarkan produk pati manggis itu adalah syarikat luar negara – wakilnya yang hadir ke rancangan tersebut juga adalah orang putih! Manggis(Garcinia mangostana) yang sebetulnya adalah tumbuhan tropika yang begitu banyak ditanam di Malaysia dijadikan produk kesihatan oleh sebuah syarikat luar negara? Hebat betul buah manggis! Dan salah satu claim yang dibuat oleh mereka adalah pati manggis sebagai satu agen antipenuaan – yang secara terang-terangan adalah BENAR!

Untuk rekod, di kawasan Johor Bahru/Kulai, harga sekilo manggis boleh mencecah RM 3.00-RM4.00. Ada yang mendakwa manggis mereka berasal dari Muar, ada yang kata dari Pahang, tidak kurang juga ada yang begitu bebesar hati untuk mengaku bahawa manggis mereka dari Thailand. Namun, tidak sebagaimana belambaknya durian pada musim durian (kadang kala sampai ke tahap bayar RM 10, makanlah sepuas mana atau sebiji seringgit!!!!) harga manggis boleh dikatakan masih stabil untuk satu hasil pertanian. Setakat ini, harga tipikal adalah sekitar tiga kilo sepuluh ringgit.

Jadi, agak-agaknya, berapakah pula harga pati manggis yang dikatakan dicampur dengan kulit manggis itu? RM30 sebotol? RM 50 sebotol? RM100 sebotol? Lebih-lebih lagi, unsur "antipenuaan" yang pastinya memukau golongan-golongan yang begitu mengambil berat terhadap kesihatan dan kecantikan mereka dengan harapan bahawa mereka akan dapat melambatkan penuaan dengan pengambilan jus manggis ini. Penulis secara peribadi bersetuju dengan dakwaan antipenuaan tersebut – kulit buah manggis yang berwarna keunguan – menunjukkan ia mempunyai kandungan fitokimia(phytochemical)yang tinggi terutamanya unsur flavonoid yang berpotensi menjadi antioksidan (dalam bahasa biasanya – antipenuaan). Tapi kalau sampai nak beli pati manggis – hal ini merupakan sesuatu yang berbeza.

Sebagaimana yang pernah penulis utarakan dalam tulisan penulis sebelum ini (di bawah label kesihatan), industri kesihatan merupakan satu industri yang semakin berkembang. Andai seseorang itu pandai mencari peluang, maka setiap peluang akan membuka ruang. If there is a will, there is a way. Oleh itu, tidak salah sebenarnya orang putih menjadikan manggis sebagai pati manggis. Mereka yang sudah berusaha sampai ke situ dahulu. Maka, bilakah pula anak tempatan akan mewujudkan pati rambutan, pati ciku, pati langsat pula? Atau kita akan terus ketinggalan dek kecanggihan teknologi sehinggakan durian D24 pun diimport dari Thailand?!?! Itu yang sampai jual sebiji seringgit!!!

Selain itu, penyelidikan dan pembangunan hasil tempatan perlu diperkasakan. Penulis pernah pergi ke sebuah pameran bioteknologi yang mana antara peserta pameran tersebut yang memasarkan produk herba dari India. Produk herba ini dipercayai digunakan dalam perubatan Ayurveda dan/atau Unani Tibb. Aneh, sampai ke India kita hendak mencari produk herba sedangkan rumput-rampai belakang rumah pun masih kita tidak kaji potensinya untuk dijadikan ubatan herba?!

Penyelidikan ubatan herba terutamanya yang murah dan mudah diperoleh perlu dipergiat. Hal ini disebabkan keadaan persekitaran kita yang semakin tidak sihat – dengan jerebu, asap kenderaan dan pelbagai "radikal bebas" yang mampu menyerang badan. Kita pun sudah banyak makan makanan segera dan juga menyiram buah-buahan dan sayur mayur kita dengan racun serangga. Belum lagi dicampur dengan keduri-kendara jamuan makan yang pelbagai yang perlu kita hadiri pada kala hujung minggu atau di tempat kerja!Penyakit binatang pun sudah menyerang manusia. (selesema babi dsb..) Sudahlah penyakit bawaan binatang (seperti denggi, malaria, Chikugunya) pun, kita masih teraba-raba untuk mencari penyelesaiannya!

Oleh sebab itu, adalah sangat bermanfaat seandainya kita mengkaji potensi tumbuhan mudah diperoleh agar kita boleh manfaatkannya dengan menjadikannya sebagai teh, atau dibuat "ulam" dan sebagainya. Bagi yang ada duit, bolehlah membelinya dalam bentuk kapsul namun bagi yang tidak, boleh juga dimanfaatkan tumbuhan mudah diperolehi itu. Semua orang boleh dapat manfaat yang sama. Oleh sebab itu, kita boleh kurangkan kos ubatan dan kos rawatan.

Kesemua ini dengan harapan, tidak perlulah kita tunggu sampai orang putih sekali lagi datang ke siaran TV dan memasarkan produk mereka yang mana tumbuhan tersebut secara terang lagi bersuluh diperoleh dari negara kita dan dikatakan bahawa pati sekian sekian ini dapat merawat penyakit sekian-sekian. Dan penyelidik-penyelidik dan agen pemasaran kita tidak perlulah sampai ke India atau Vietnam, atau China untuk mencari ubatan herba untuk dipasarkan di Malaysia sedangkan banyak sekali tumbuhan herba di Malaysia yang kita sendiri tidak kaji potensinya untuk dijadikan ubat. Dan kita pula tak perlulah banyak sangat berfikir tentang wang ringgit apabila kita dan/atau orang tersayang memerlukan kos perubatan... Alternatif ada, apa salahnya kita gunakan?

Nota kaki

Menarik juga kita buat satu kajian lingusitik tentang etimologi perkataan manggis. Manggosteen – manggisteen – manggis ???

No comments: