Thursday, June 25, 2009

Ke arah mewujudkan farmakopoeia herba tempatan

Farmakopoeia – begitulah istilah yang digunakan bagi mentakrifkan satu himpunan cara kerja untuk penyediaan bahan-bahan ubatan. Sejarah kewujudannya adalah begitu lama sekali; sejak zaman Greek, ketamaduanan China kuno, ketamadunan Islam dan hingga sekarang. Farmakopoeia menjadi satu bahan rujukan penting bagi persediaan ubatan sama ada menggunakan persediaan herba, haiwan, unsur-unsur, campuran atau sebarang bahan yang boleh dijadikan ubat atau penawar.

Usaha ke arah mewujudkan satu himpunan maklumat penting tentang herba tempatan perlu dibuat. Hal ini bukan sahaja berguna untuk para penyelidik di institusi pengajian dan penyelidikan, edisi yang kurang teknikal tetapi berautoriti juga dapat diterbitkan. Edisi tersebut boleh dijadikan rujukan oleh orang awam tentang khasiat, penggunaan dan sebarang amaran yang perlu diberi perhatian oleh pengguna awam apabila menggunakan ubatan herba.

Sebagaimana yang pernah ditekankan sebelum ini (dalam artikel-artikel yang lepas) Malaysia kaya dengan tumbuhan yang mempunyai potensi untuk dijadikan sebagai ubat. Bagaimanapun, hanya beberapa spesies sahaja yang dikomersialkan sebagai "berubat" dan dapat meningkatkan vitaliti seperti tongkat ali dan kacip fatimah. Memang benar, kesihatan seksual penting dalam kehidupan manusia, akan tetapi, fakta membuktikan bahawa lebih ramai yang mati kerana sakit jantung, strok, kanser, darah tinggi dan kencing manis berbanding mati pucuk. Tambahan pula, penyakit sebaran kelamin seperti AIDS pun masih tidak dijumpai lagi ubatnya. (Fakta terbaru mengatakan bahawa sebaran secara seksual untuk HIV/AIDS sudah mengatasi sebaran melalui jarum; sesuatu yang perlu semua renung-renungkan...) Dan situasi terkini, penyakit binatang pun sudah berjangkit ke kita!

Oleh sebab itu, penulis sangat-sangat berharap agar satu monograf yang sederhana dapat dihimpun dan diterbitkan untuk tujuan mengkaji potensi tumbuhan herba tempatan dalam menangani pelbagai penyakit degeneratif. Ambillah dalam sepuluh tumbuhan sahaja; yang mudah dijumpai di semak samun, di belakang rumah, atau menjalar di pasu bunga – yang mudah diperoleh dan mudah dicapai. Misalnya hempedu bumi/akar cerita (Andrographis paniculata), dukung anak (Phyllanthus niruri), keremak (Alternanthera sessilis), galak kucing/kucing galak??? (Acalypha indica) dan pegaga (Centella aciatica). Tumbuhan sebegini kadang kala dikategorikan rumpai – namun, pastilah Tuhan ciptakan sesuatu itu bukan sia-sia... bukan? (Lagi lima tumbuhan boleh cadangkan.....)

Bagi edisi monograf yang teknikal, ujian saringan fitokimia perlu dilakukan untuk menentukan kandungan sebatian kimia yang ada di dalam tumbuhan tersebut. Ujian-ujian seperti BSLA (Brine Shrimp Lethality Assay) perlu dilakukan untuk mengesan nilai LC50 untuk sebatian. Adalah dicadangkan supaya ekstrak yang digunakan adalah ekstrak ethanol dan air kerana kedua-dua ekstrak ini boleh dimanfaatkan oleh orang kebanyakan. Orang kebanyakan boleh menjadikan "tincture" herba mahupun teh herba dengan menggunakan minuman beralkohol dan dekoksi herba menjadi seakan-akan teh (atau rebusan ubat).

Bagaimanapun, bagi mengoptimumkan potent tumbuhan sebagai ubat, ekstrak cara lain harus juga dibuat bagi mendapatkan sama ada kandungan minyak meruap dan sebatian sekunder yang lain. Laporan fitokimia seperti TLC, HPLC, GCMS, NMR perlu dibuat (kalau ada duit nak buat, kalau tak, TLC sahajalah jawabnya...) Bioassay in vitro sebaiknya dilakukan. Gunakanlah bioassay in vitro yang mudah (kalau setakat antioksidan pakai DPPH sudahlah...) yang boleh dijadikan sebagai kajian pendahuluan untuk kajian akan datang yang lebih ekstensif

Penemuan seperti kesan sampingan perlu dilaporkan. Seandainya terdapat sebatian yang mimik kepada aktiviti dadah atau memberi kesan kepada aktiviti dadah, ia perlu dilaporkan juga. Hal ini akan menjadi sebagai langkah pencegahan supaya pengguna tidak tersalah guna atau overdose. Sebagai contoh pada kes ini, hawthorn yang meningkatkan kesan digoxin. Oleh sebab itu, seandainya seseorang itu mengambil hawthorn, dia tidak sepatutnya mengambil digoxin bersama untuk mengubati penyakit jantungnya.

Setelah edisi teknikal ini diwujudkan, barulah edisi yang kurang teknikal boleh diterbitkan. Edisi ini berbentuk lebih mudah, kurang istilah-istilah pelik (macam TLC, HPLC, BSLA, siapa nak baca benda-benda pelik tu...), mungkin boleh memasukkan langkah penanaman, cara menjadikan tumbuhan tersebut sebagai persediaan ubat ringkas dan paling penting, amaran-amaran tertentu bagi mengelakkan interaksi persediaan herba dengan ubatan klinikal. Hal ini membolehkan orang awam mendapat sedikit manfaat daripada kajian yang telah dibuat di institusi penyelidikan. Orang ramai pun boleh buat duit seandainya ada syarikat yang hendak mengkomersialkan. Akhirnya, siapa sangka rumpai pun boleh buat duit.

Bagaimanapun, kesemua ini menuntut kajian mendalam tentang prosedur untuk perlaksanaan langkah-langkah yang telah dibincangkan. Sudah pastilah, apabila tiba kepada peringkat komersialisasi, isu bioetika pula yang akan menjajat dalam ruang perbincangan. Kalaulah satu tumbuhan itu dijumpai mempunyai potensi mengubati selesema binatang yang menyerang manusia, pastilah ada syarikat dari yang kecil hingga ke multibilion dollar yang akan mengambil kesempatan pula untuk tujuan paten dan sebagainya. Bersediakah kita melihat rumput rumpai belakang rumah dipatenkan dan tidak boleh ditanam pula?

Bagaimana pula dengan isu bahan ubatan di dalam pokok pula? Adalah pokok tersebut akan dimasukkan pula sebagai tumbuhan racun dalam Akta Kawalan Dadah? Perkara tersebut perlu diambil kira juga. Sebarang tumbuhan yang mempunyai potensi racun berbahaya perlu dikenalpasti dan dilaporkan. Bagaimanapun, perkara tersebut pastilah akan menyebabkan sekali lagi orang ramai tidak boleh menanam pokok tersebut pula... tak pasal-pasal.

Begitulah adanya. Walaupun kelihatan pelbagai perkara yang perlu diambil kira dalam membangunkan satu monograf akademik dan umum, namun penulis kira usaha tersebut seharusnya difikirkan dan dilaksanakan. Hal ini bagi menjamin pendemokrasian kesihatan dapat dijadikan kenyataan. Maksudnya frasa "kesihatan untuk semua" itu benar-benar dapat dijadikan realiti. Isu tentang adakah keperluan perubatan itu hak untuk semua sering dibangkitkan di negara barat. Hanya mereka yang berduit dan berinsurans sahaja yang layak mendapat keperluan perubatan. Maka, usaha sebegini pastilah akan memberi harapan kepada orang awam untuk mendapat alternatif kepada perubatan konvensional. Akan tetapi, nyawa tidak boleh dikompromi dengan amalan buruk "doktor kendiri." Dari itu, kewujudan satu sistem perubatan yang holistik adalah didambakan.

Moga-moga usaha itu dapat dicapai....

No comments: