Monday, June 15, 2009

Statistik bombastik

"Apa maksud P value ni?" tanya penulis kepada salah seorang rakan penulis. Beliau membuat kajian tentang aktiviti antimikrob di dalam sireh.

"Maksudnya nilai tu significant," jawabnya ringkas.

"Apa yang significant?" penulis bertanya lagi.

"Oh, maksudnya ujian ini significant la. Ujian ini significant secara statistik."

"Ujian ini significant secara statistik?" penulis melanjutkan soalan. Penulis sebetulnya tidak faham apa yang singnificantnya P value itu terhadap ujian yang beliau jalankan.

"Haah, maksudnya ujian ini significant berbanding dengan control," jawabnya dengan yakin.

Begitulah antara jawapan yang penulis peroleh apabila bertanya kepada rakan penulis yang membuat kajian bioaktiviti di dalam ekstrak tumbuhan. Perkataan significant merupakan antara perkataan yang popular apabila menerangkan hasil kajian mereka yang mereka katakan dilakukan "secara statistik" itu. Ujian apa yang significant, penulis tak tahu. Namun, pada penulis, kita sebetulnya harus tahu apa yang kita buat sebelum melabel sesuatu itu significant atau tidak.

Hal inilah yang mendorong penulis tidak membuat ujian statistik yang canggih-canggih semasa membuat projek tahun akhir di UM dahulu. Penulis guna peratus dan graf bar; cukup. Sebab pada ketika itu, penulis berpendapat keputusan penulis yang lebih perlu dititikberatkan adalah sama ada ekstrak kunyit mempunyai aktiviti antioksidan atau tidak. Period. Tak ada kaedah significant atau tidak. Lagipun, hendak buat ujian statistik apa kalau ekstrak kunyit TIDAK mempunyai aktiviti antioksidan? Sebab itu penulis tumpu kepada bagaimana hendak membuat ujian-ujian bioassay bagi aktiviti antioksidan. Dapatkan bacaan absorban dari spektrofotometer. Tolak itu dan ini, jadikan peratus. Cukup.

Ada juga rakan penulis yang membuat ujian t – puaslah beliau hendak menerangkan "significant" tersebut kepada penilai. Tetapi, nak buat macam mana? Penyelia yang suruh buat ujian statistik, jadi, kena buatlah juga! Bila beliau tanya penyelia, apa yang kena buat? Penyelia jawab, "Eh, awakkan dah belajar?! Buat sahajalah yang patut!"

Ujian statistik menjadikan sesuatu kajian itu gah. Seakan-akan ada satu nilai tambah sekiranya ujian statistik disertakan bersama-sama dengan kajian bioaktiviti yang dilakukan oleh pelajar. Soalnya bukan ujian statistik itu gah atau tidak – yang lebih penting ujian tersebut sesuai atau tidak. Lepas itu, pelajar tersebut FAHAM atau tidak dengan ujian statistik yang beliau laksanakan? Kalau tidak, buat apa buat?

Sebab itu, selepas penulis mengambil master penulis yang banyak bergelumang dengan statistik, penulis semakin sedar – banyak yang penulis tak tahu pasal statistik ini. Namun, dapat tahu itu dan ini juga memberikan penulis kefahaman yang lebih tentang bila nak guna ujian itu dan ini. Bukan semua boleh taram buat ujian t sahaja!!! Bukan semua main belasah buat ANOVA saja.... Kalau nilai P itu 0.00 – significant ke tidak? Kalau significant, apa yang significantnya???? Bukannya main belasah sahaja cakap significant tak significant!!!!! How random is random?????

Itupun, ditambah lagi dengan kemudahan perisian komputer, lebih mudahlah orang untuk membuat ujian statistik. Kalau tidak, nak mengira pakai kalkulator, alamatnya banyak yang salah tekan nombor berbanding dari salah jalan kira/kerja!

Ada organisasi yang beria-ia hendakkan laporan mereka dibuat secara statistik dengan menggunakan perisian seperti SPSS, tapi dalam laporan itu cuma hendak mod, min, median. Kalau setakat nak yang itu, tak payah SPSS pun tak apa! Hendak diikutkan, Excel sebenarnya sudah mampu membuat pelbagai ujian statistik – jadi kenapa nak menyusahkan diri hendakkan SPSS juga? Sebabnya, SPSS lebih "gah" daripada Excel agaknya....

Penulis kira trend-trend sebegini seharusnya diambil perhatian. Jangan sebabkan hendak gah, nak gempak, cara interpretasi keputusan menjadi salah. Sebab itu kita kena tanya kepada mereka yang faham. Penulis banyak tak faham tentang statistik, jadi kena tanya orang yang faham. Tak ada pun, baca sampai faham.

Jadi, kepada sahabat-sahabat penulis yang membuat penyelidikan, kalau nak buat ujian statistik tu, kenalah faham apa yang hendak dibuat. Kalau penyelia yang suruh buat, tanya beliau betul-betul apa yang beliau nak. Kalau beliau pun macam tak faham, kena belajar dari yang faham... Dan kalau dah tak faham-faham – JANGAN BUAT!


 


 

No comments: