Tuesday, June 30, 2009

Dari hal Kerajaan Perpaduan

Kerajaan perpaduan. Kerjasama. Muzakarah. Muqabbalah. Terdapat pelbagai frasa-frasa politik yang digunakan bagi menjelaskan satu usaha kerjasama antara Umno dan Pas berlaku. Walaupun dari semasa dan semasa usaha tersebut dilihat gagal, cubaan membawanya semula sentiasa dilakukan; tidak kiralah dari pihak Pas mahupun Umno yang mencetuskannya. Begitulah Umno dan Pas; walaupun kelihatan mereka seperti anjing dan kucing – sering bercakaran antara satu sama lain, namun mereka sebenarnya wujud dari akar yang sama.

Ada pengulas yang memberikan pandangan yang positif terhadap usaha "kerajaan perpaduan" tersebut. Mereka menyatakan bahawa usaha tersebut adalah usaha yang murni dan akan memberikan banyak kebaikan kepada orang Melayu dan Islam. Bukankah Islam menuntut kita untuk bersatu padu dalam melakukan kebaikan? Usaha sedemikian akan memberikan impak yang positif dengan kerjasama yang dapat mengetepikan sebarang perselisihan faham antara orang Melayu Islam di Malaysia.

Bagaimanapun tidak kurang juga ada yang memberi pandangan negatif terhadap usaha kerjasama tersebut. Bagi mereka usaha ini akan memecahkan satu stable yang sedia ada kuat di pihak Pakatan Rakyat. Usaha sebegini akan menyebabkan impian PR untuk menjadi kerajaan akan musnah seterusnya mengakibatkan pembaharuan yang dicanang-canang di Malaysia tidak akan berlaku. Malah, kerjasama sebegini telah memecahbelahkan Pas yang tiba-tiba ada Team A dan Team B mereka tersendiri. Ada dikalangan ahli Pas yang menyokong dan tidak kurang yang membantah. Pun begitu, suara yang membantah kedengaran lebih kuat berbanding yang menyokong.

Beginilah adat berpolitik. Kadang kala, kawan boleh makan kawan. Lawan boleh jadi kawan. Kawan pun boleh jadi lawan. Namun, hal-hal sedemikian bukanlah sesuatu yang aneh. Percaturan politik sebenarnya menunjukkan bahawa dasar sesebuah parti itu boleh berbeza dalam sekelip mata. Kalau dahulu itu maka sekarang ini. Dahulu begitu, sekarang begini. Kita tidak dapat salahkan keadaan demikian kerana politik terdiri daripada unsur kuasa. Siapa yang berkuasa maka dialah yang akan mendapat manfaatnya.

Pas yang dahulunya dengan lantang mengkritik dasar-dasar yang dijalankan oleh Umno dan BN yang dianggap sekular, tidak Islamik; kini sudah boleh berkompromi dengan sebuah parti yang sememangnya tidak akan menerima hudud sebagai hukum yang akan dilaksanakan di dalam negara kita. Kini, mereka dengan rela mengikut telunjuk ketua umum parti lain bagi membolehkan mereka turut merasakan mereka berkuasa dalam Malaysia. Tidak tahulah sama ada mereka ditekan oleh ketua umum tersebut atau sememangnya mereka sangat menyayangi kuasa mereka dalam stable PR, namun tindak tanduk mereka sebenarnya menggambarkan betapa setakat ini, mereka sudah pasrah dengan percaturan politik PKR dan DAP. Malah, mereka juga kini telah mengeluarkan "fatwa-fatwa" mereka bagi menyokong segala tindakan DAP yang kononnya pada mereka walaupun pengikut parti DAP itu bukan Islam, tindakan DAP itu Islamik.

Bagi satu pihak lagi, Umno pula dilihat sebagai semakin kehilangan taringnya. Mereka kelihatan terdesak bagi mengekalkan kuasa orang-orang Melayu kerana risau dengan kebangkitan politik orang bukan Melayu. Sering diwar-warkan bahawa orang bukan Melayu terutamanya yang Cina walaupun berbeza fahaman politik, mereka tetap bersatu dalam memperjuangkan nasib bangsa mereka. Mereka sedia berkompromi demi nasib bangsa mereka dan akan mengekalkan perjuangan mereka walau dibawah bendera mana sekalipun. Oleh sebab itu, usaha kerjasama Umno-Pas ini dilihat sebagai usaha yang boleh menyeimbangkan tekanan yang dihadapi oleh orang Melayu. Namun, faktor sejarah kerjasama telah merencatkan usaha kerjasama tersebut. Umno dilihat sebagai memanipulasikan Pas sebelum ini dan membiarkan Pas terkontang- kanting. Akhrinya, perpaduan yang terbentuk antara Umno dan Pas akhirnya terlerai jua. Pas berasa makan hati dan mungkin sudah serik untuk bekerjasama dengan Umno.

Kembali kepada realiti – kini kedua-dua parti perlu membuat kata putus. Hal ini bagi membolehkan ketidakpastian (uncertainty) dapat dirungkaikan bagi memberikan rasa tenang kepada rakyat. Pas perlu mengaku bahawa perjuangan mereka kini sudah mula menuju ke arah toleransi antara kaum dan ada kemungkinan besar bahawa seandainya PR memenangi pilihan raya, Pas masih tidak dapat melaksanakan hudud sepenuhnya dibawah kerajaan PR. Dan dengan ura-ura ancaman rakan komponen mereka yang lain untuk keluar daripada BN, mereka kini perlu merangka strategi yang ampuh bagi mengekalkan kekuatan mereka sebagai kerajaan.

Motif disebalik kerajaan perpaduan telah dibahaskan dengan panjang lebar sama ada yang menyokong atau yang menentang. Paling penting adalah kata putus daripada mereka sama ada terus melaksanakan atau tidak. Kerjasama BN-PR juga perlu kita fikirkan supaya kita boleh kurangkan budaya politiking antara kedua-dua regim. Negara kita mempunyai kepelbagaian bangsa – maka jadikan kepelbagaian tersebut sebagai aset negara dan bukannya liabiliti yang harus acap kali digembar-gemburkan sebagai polemik perkauman.

No comments: