Saturday, May 30, 2009

Jangan sampai ia hilang...

Penulis pada awalnya adalah seorang yang "bebal" Al-Quran. Mengaji Muqqadam dari tadika sampai Darjah 6! Tak kenal huruf, tak kenal baris, tak tau nak baca ayat suci Al-Quran. Kalau sudah lebih tujuh tahun mengaji Muqqadam, nak cakap apa lagi?

Tatkala mula membaca Al-Quran, hampir setahun tersangkut di Juzuk 1. Ulang muka surat Alif lam mim mungkin tiga empat minggu. Ulang dan ulang. Tapi tak kenal-kenal huruf. Tak kenal baris, tak tau baca. Penulis sudah macam burung kakak tua dengar apa yang tok guru baca dan cuba ingat. Sampai Tingkatan 1, baru masuk juzuk dua (setahun satu juzuk!)

Hampir semua ustaz ustazah di sekolah rendah penulis tahu yang penulis tak geti baca Al-Quran. Markah tilawah yang penulis peroleh biasanya teruk-teruk mereka bagi. Lebih lagi di sekolah agama. Bagi markah cukup makan agar penulis lepas untuk naik darjah. Kalau tidak, tersangkut lah kat tahap 1 memanjang. (Pengajian di Sekolah Agama Johor, subjek tilawah dan hafazan kena lulus baru boleh naik darjah!).

Tiba akhir tahun Darjah 5 sekolah agama (Tingkatan 2 sekolah menengah) sekali lagi ujian tilawah menjelang. Ustaz penulis (Ustaz Saiful) mengatakan ujian tilawah meliputi juzuk 11 hingga 20. Aduh, haru ni !.... Usahkan juzuk 11, juzuk 2 pun tak habis mengaji ni macam mana? Namun, penulis hendak sangat lulus Darjah 5. Lepas itu boleh naik Darjah 6. Lepas Darjah 6, Darjah Khas! Peringkat tertinggi untuk pengajian Sekolah Agama Johor... Penulis sanggup tak masuk asrama sebab nak belajar di sekolah agama sebelah petang.

Ustaz beri masa seminggu untuk practice satu muka surat daripada juzuk-juzuk tadi sebelum masa ujian. Penulis sudah mati akal. Ustaz merupakan seorang yang tegas. Kalau tak reti baca, memang tak payah nak harap markah kasihan. Penulis rasakan perlu lakukan sesuatu....

Lalu setelah balik ke rumah, penulis mencapai Al-Quran dan lihat surah-surah yang ada antara juzuk 11 hingga 20. Yaasin dah tentu tak ada! Nak baca apa ni? Tiba-tiba, penulis terlihat satu surah yang selalu dikaitkan dengan sirah Rasulullah SAW. Surah yang antara lainnya melembutkan hati salah satu daripada dua Umar – lalu memberi kekuatan kepada Islam pada ketika itu; Surah Tha Ha.

Tha Ha. Kami tidak menurunkan Al Quran kepada mu (wahai Muhammad) untuk menyusahkan mu. Melainkan hanya sebagai peringatan kepada sesiapa yang takut untuk mengingkari perintah Allah. (Al-Quran) diturunkan (oleh-Nya) yang mencipta bumi dan langit yang tinggi. Yang Maha Pengasih yang bersemayam di atas Arasy. Dialah yang memiliki apa yang berada di langit dan apa yang berada di bumi, dan apa yang ada di antaranya dan apa yang ada di bawah tanah. Dan seandainya engkau mengeraskan ucapanmu (sedangkan tidak perlu bagimu untuk berbuat begitu) sedangkan Allah Maha Mengetahui akan segala rahsia dan yang tersembunyi. Allah, tiada Tuhan Selainnya, yang mempunyai nama-nama yang indah. (Terjemahan Surah Tha Ha, 20: ayat 1-8)

Bermula hari itu, penulis cuba lah juga membaca, dan membaca. Walau tak geti baca. Semasa waktu rehat di Sekolah Agama (waktu Asar) penulis minta bantuan sahabat penulis, Hisham untuk mengajar penulis. Membaca untuk penulis. Hari-hari begitu. Masa itu pun macam burung kakak tua juga. Dengar apa Hisham baca, cuba ingat... cuba lah juga nak baca. Yang calit kat atas tu baris atas. Yang macam kepala garpu tu sabdu. Yang macam nombor sembilan tu baris depan. Cuba lah juga untuk baca... Tapi banyak menghafal apa orang sebut daripada baca! Penulis sampai terpaksa menulis ejaan rumi lagi bagi membaca ayat-ayat tersebut. "Tha Ha. Ma anzalna a'laikal Quraanna li tasyqo." Sampai ke tahap itu!

Akhirnya, penulis berjaya fasihkan diri untuk hafal.... Nak baca tak geti lagi. Tau sikit-sikit. Mungkin otak ni dah tahap lampi kot. Tiba hari ujian, dapatlah juga penulis baca ayat-ayat daripada surah tersebut. Jadi, penulis lulus juga akhirnya ujian tilawah. Subjek lain pun lulus juga – bolehlah naik darjah!

Namun, penulis dapat rasakan perubahan ketara selepas peristiwa itu. Secara tiba-tiba, penulis seolah-olah macam kenal huruf. Kenal baris. Semacam sudah boleh baca ayat-ayat Al-Quran tersebut walaupun tidak pernah menghafalnya...Penulis tidak lagi terangkak-rangkak hendak membaca ayat-ayat Al-Quran. Semacam sudah tahu hendak dibaca aa ke ii ke uu ke,,,Lalu penulis masih teruskan mengaji Al-Quran penulis dengan tok guru penulis. Khatam ketika cuti sekolah panjang tingkatan 3!

Begitulah adanya. Al-Quran sesungguhnya adalah Kalam Allah. Lebih daripada itu, Al-Quran juga merupakan penawar kepada orang-orang yang beriman (Surah Al-Israa', 82). Dan penulis sendiri berasa bersyukur kerana dikurniakan nikmat boleh membaca Al-Quran. Sebenarnya, baca surah apa pun di dalam Al-Quran, pasti akan menenangkan jiwa seseorang. Lagilah surah Tha Ha yang memang mempunyai sejarahnya sendiri untuk menenangkan jiwa. Sehinggakan Sayidina Umar RA diberitakan mendapat hidayah Allah dengan surah ini.

Cuma kita kadang kala tak sempat, tak itu dan tak ini; sampai lupa nak bacanya. Letak di rumah jadi perhiasan. Letak di masjid buat penuh rak. Jangan sampai nikmat membacanya ditarik balik... itu sahaja ingatan penulis kepada diri sendiri (dan kepada pembaca). Penulis mengalami kesukaran yang teramat semasa awal-awal membaca Al-Quran, mengenali Al-Quran. Maka adalah sangat-sangat ditakuti juga seandainya nikmat tahu membaca itu ditarik. Hilang penawar, hilang pahala, hilang pedoman, peringatan. Hilang satu-satunya mukjizat yang kekal ke hari ini!


 

Dan manusia itu biasanya tidak akan tahu betapa bertuahnya dirinya sehingga dia kehilangan sesuatu nikmat itu. Dari itu, manfaatkanlah masa dan nikmat yang ada agar tidak tercebur ke dalam lingkungan orang-orang yang rugi.

Wallahu waliyuttaufiq.

No comments: