Friday, May 29, 2009

“Industri Kesihatan”: Satu tinjauan awal

Pernahkah kita terfikir bahawa segala makanan tambahan yang kita ambil, yang kita percayai akan membawa kebaikan dari segi kesihatan kepada kita merupakan masalah kesihatan yang utama yang akan kita hadapi pada masa akan datang? Pernahkah kita terbayang bahawa ubat-ubatan yang diminta untuk kita makan (prescribe) pada hari-hari untuk sesuatu penyakit kelak akan menjadi punca kepada penyakit lain pula? Atau pernahkah terdetik dalam hati kita bahawa ubat sekian-sekian untuk penyakit sekian-sekian sebenarnya lebih murah daripada apa yang berada di pasaran?

Kesihatan merupakan satu industri yang sedang berkembang pesat; tidak kiralah apa latar belakang ekonomi dan kewangan yang melanda dunia. Mengambil satu contoh, kumpulan perubatan swasta terbesar di Malaysia, KPJ Healthcare mendapat keuntungan bersih sebanyak RM67.8 juta pada sembilan bulan pertama tahun 2008 [1]. Pada 2010, diunjurkan keuntungan bersih bagi kumpulan perubatan tersebut adalah sebanyak RM104.4 juta ringgit [2]. Contoh lain, syarikat pembekal alatan kesihatan Ogawa telah tersenarai sebagai salah sebuah jenama yang paling bernilai di Malaysia pada 2008 [3].

Sedangkan, penyediaan hospitaliti untuk kesihatan dan perubatan (i.e. hospital dan ubat-ubat di dalamnya) hanyalah sebahagian daripada apa yang dikatakan sebagai "industri kesihatan." Lain-lain yang termasuk dalam industri ini adalah seperti makanan tambahan (supplementary food), makanan kesihatan (health food), perubatan tradisional dan komplimentari (TCM), peralatan kesihatan (seperti sofa urut, alatan senaman), alatan/bahan kesihatan dan kebersihan (toiletry seperti sabun, disinfektan, syampu, ubat gigi). Satu lagi yang pada penulis adalah sangat bersesuaian memasuki senarai ini (walaupun secara konvensionalnya mungkin tidak termasuk dalam senarai ini) adalah insurans kesihatan.

Kesemua perkara-perkara tadi walaupun pada dasarnya berada dalam sektor yang berbeza, namun tidak dapat tidak, teknik pemasaran yang menggunakan tagline "kesihatan" menyebabkan penulis mengumpulkan mereka dalam satu senarai yang digelar industri kesihatan. Setiap produk yang dikeluarkan adalah menjurus kepada menjamin kesihatan, meningkatkan kesihatan, meningkatkan kecergasan, mengurangkan risiko penyakit, menjaga kebersihan, memberi jaminan perubatan seandainya diperlukan – kesemuanya menjurus kepada satu kata kunci utama – KESIHATAN. Dan pada tahap yang lebih kritikal seperti insurans kesihatan dan perubatan di hospital, bukan sahaja kesihatan yang menjadi persoalan; sebaliknya NYAWA juga akan menjadi persoalan dalam hal ini.

Pun begitu, beberapa perkara utama dalam industri kesihatan ini perlulah diambil kira oleh pengguna bagi menjamin sama ada seseorang itu benar-benar memerlukannya atau sebaliknya seseorang itu tidak perlu kepadanya. Seseorang boleh jadi sangat-sangat memerlukannya untuk setiap hari, tetapi boleh jadi juga keperluan secara harian (daily basis) itu pula yang memberi kesan sampingan kepadanya. Hal inilah yang dikatakan sebagai risiko dan kesan sampingan yang perlu dihadapi oleh pengguna semasa menggunakan produk dan perkhidmatan dalam industri kesihatan.

Persoalannya, adakah kesemua masyarakat memerlukan produk dan perkhidmatan tersebut? Setakat manakah sesuatu ubat yang perlu dimakan setiap hari itu, perlu dimakan setiap hari? Apakah tiada kesan sampingan terhadap pengambilan ubat setiap hari itu? Bagaimanakah pula peranan bahan-bahan tambahan dalam badan kita? Adakah benar kita perlu mengambil itu dan ini sebagai tambahan kepada kita bagi menjamin kesihatan kita berkekalan? Apakah kesan jangka panjang pengambilan pil-pil ortomolekular tersebut kepada diri kita? Holistik manakah sesuatu perubatan holistik itu? Isu terbaru yang menjadi perang iklan – adalah ubat gigi dengan flourida lebih baik berbanding dengan yang tiada flourida? Dan persoalan etika yang akan menyebabkan kita sendiri akan terfikir panjang – apakah seseorang yang tidak mempunyai insurans kesihatan kelak tidak mendapat hak yang sama dengan orang yang mempunyai insurans kesihatan untuk mengubati penyakitnya?

Hal-hal sebegini merupakan sesuatu yang penting untuk kita fahami kerana kesihatan adalah satu rahmat yang dikurniakan daripada Tuhan. Bukan lagi rahsia bahawa manusia sekarang ini lebih banyak mati sebab makan berbanding yang tidak makan. Namun, di kawasan tertentu di dunia (misalnya di benua Afrika) kematian disebabkan malaria dan kurang zat makanan (malnutrisi) bukanlah sesuatu yang asing. Kewujudan penyakit pelik-pelik yang baru seperti selesema babi, selesema burung dan ditambah lagi dengan penyakit pelik lama yang masih menghantui masyarakat seperti AIDS, taun kesemuanya menyebabkan manusia menghadapi kompromi dengan isu kesihatan.

Sebab itu, industri kesihatan sebenarnya industri yang pesat berkembang. Jangka hayat manusia semakin panjang – dalam masa yang sama penyakit pun semakin bertambah. Sebab itu, adalah penting untuk satu kajian dijalankan bagi memahami situasi industri kesihatan, peluang dan ruang yang ada dan persoalan etika, keagamaan dan sosial yang wujud akibat daripada industri tersebut. Lebih baik lagi, dikaji juga sama ada terdapat satu paradigma lain dalam menyentuh hal kesihatan yang dapat dijadikan sebagai alternatif kepada persoalan kesihatan. Penulis bukan bermaksud "perubatan Islam" atau "perubatan cina" semata-mata, namun satu ruang lingkup pemikiran yang baru bagi menangani masalah yang timbul dalam persoalan kesihatan.

Insya Allah, dari semasa ke semasa kita bincangkan. Wallahu waliyut taufiq.

_____________________________

Nota hujung

1
Malaysian Business, Berita Publishing, Keluaran 1-15 Mac 2009.

2 Ibid.

3
Malaysian Most Valuable Brand Report 2008, dikeluarkan pada 24 November 2008 bawah seliaan Interbrand. Nilai jenama Ogawa adalah RM104 juta meletakkannya berkedudukan ke -29 dalam senarai tahunan tersebut.

1 comment:

syamimiahmad said...

assalam..

ada sambungan tak artikel ni?