Monday, October 20, 2008

Siapa yang lebih layak ?

Assalamualaikum dan Selamat sejahtera

Kalau nak jadi doktor, kenalah ada ijazah kedoktoran, belajar lima enam tahun, jadi pelatih, kerja hospital kerajaan, lepas itu baru boleh buka klinik atau kerja hospital swasta (bagi yang money oriented)

Tetapi, trend sekarang ini, semua orang boleh belagak doktor... Tukang jual ubat tepi jalan atau di pasar malam atau di pasar jumaat (pasar dalam tempoh waktu jumaat dekat dengan masjid; pukul 1230 sampai pukul 3 petang)kadang-kadang cakap "lebih doktor dari doktor." Semua penyakit boleh ubat. Kecuali MATI. (Betul lah..)

Orang kalau sudah pandai bercakap, perkara tak logik pun boleh dengar macam logik. Sebab anugerah pandai bercakap ini tidak ramai yang dapat. Kalau pandai bercakap, selepas itu pandai berpolitik, lagilah satu bonos. Itulah kadang-kadang orang sebegini dipandang maksum, macam tak pernah buat salah... sebab pandai bercakap.

Biasa juga terdengar cliche bahawa "pemimpin dulu takut hendak jadi pemimpin... tetapi sekarang, berebut-rebut hendak rebut jawatan. Itu dulu. Kata S.M Salim, dulu lain, sekarang lain. Memetik kata-kata Shamsul Amri, dulu orang lelaki pakai kain pelekat, sekarang semua sudah pakai seluar...lain zaman lainlah caranya.

Kata-kata orang tua seharusnya jadi pedoman. Mesti ada hikmah pesan orang tua. Tetapi pesan bukannya hukum. Sebab yang ada autoriti keluar hukum bukan sebarang orang. Kalau yang tua sudah bagi nasihat, timbang-timbangkanlah... Biasalah perangai orang-orang tua. Memang keras kepala sedikit sebab mereka sudah dahulu "makan garam." Itu yang memanjang kena darah tinggi dan sakit jantung...

Sebaliknya yang tua, kadang kala kena tahu sebab apa sudah tua. Umur semakin lanjut. Ibadah kena tambah, almaklumlah, tidak siapa yang tahu nasib kita. Bukan bermakna yang muda ini tidak boleh mati cepat; tapi Tuhan sudah beri nikmat umur panjang, gunakanlah sepenuhnya. Yang tua kena sedar, tidak semua cakap orang tua; orang muda akan dengar. Maklumlah, sudah tua...

Siapa yang lebih layak dan siapa jadi pengarah, itu tidak jadi hal kalau bersatu. Tetapi kalau parti macam kucing jantan berebut betina, baik difikirkan dahulu siapa undi siapa. Siapa tikam siapa. Kalau nak buat perubahan betul, pilihlah jawatan yang betul. Pilih nombor dua nak belagak nombor satu... takut karang tak sampai hajat. Siapa tekan siapa?

Kata orang putih, "two heads are better then one" Tapi orang putih tak tau kalau manusia berkepala dua, tak dipanggil manusia (human being) tetapi dipanggil makhluk asing (aliens)- Kembar-kembar tak masuk, sebab kembar hakikatnya dua; bukan satu. OK ?

Sama-sama kita renungkan. Serahkan sahaja pada yang pakar/layak/sepatutnya.

Sekian, wassalam

No comments: