Thursday, October 16, 2008

Isu perkauman tak henti sudah

Assalamualaikum semua

I am proud to be black. I am black. There is nothing wrong to be black. Agaknya, itulah frasa-rasa atau ayat-ayat yang diperkatakan oleh orang-orang berkulit hitam di Amerika. Disebalik status mereka yang pada suatu ketika dahulu dipandang rendah oleh masyarakat kulit putih, pada ketika ini (16 Oktober 2008) salah seorang daripada golongan mereka yang sedang bertanding untuk menjadi Presiden Amerika. Barack Hossein Obama. Kalau beliau berjaya memenangi pilihan raya presiden, beliau mencatatkan sejarah sebagai presiden yang pertama yang berkulit hitam.

Pastilah cabaran yang bakal beliau hadapi andai menang bukannya calang-calang.
Ekonomi Amerika sedang menuju keruduman dengan krisis gadai-janji sub-prima yang menjadi pendulu (precursor) sehingga menimbulkan masalah besar terhadap syarikat-syarikat besar seperti Bear & Stearns dan AIG. Syarikat-syarikat ini terpaksa diberi suntikan kewangan daripada kerajaan Amerika (sebagaimana Malaysia memberi bantuan terhadap syarikatnya ketika krisis 1998/1999). Apa kebenda tu krisis gadai-janji subprima dan bagaimanakah krisis ini mencetuskan kegoncangan terhadap ekonomi dunia? Hal ini, lain hari boleh bincang....

Berbalik pada persoalan asal. Itulah situasi di Amerika. Hanya sekitar tahun 2000-an sahaja barulah terdengar orang kulit hitam pertama untuk jawatan itu dan ini di Amerika. Selama ini, tidak banyak mereka-mereka yang berkulit hitam yang sampai ke puncak organisasi. Tetapi dek “usaha” yang mereka lakukan, ada juga yang dapat menjadi setiausaha negara pertama yang kulit hitam, atau kalau bintang Obama cerah, mungkin beliau akan menjadi presiden pertama berkulit hitam.

Punyalah racistnya manusia. Walaupun ajaran samawi mengatakan bahawa manusia berasal daripada usul yang sama iaitu Adam dan Hawa, dan lebih penting lagi adalah betapa majoriti penduduk yang beragama di dunia menganut ajaran samawi, masyarakat dunia di sana sini masih lagi racist dengan membincangkan asal usul bangsa ini dari mana, bangsa itu dari mana.

Kalau ditinjau daripada perspektif Malaysia, apa yang lebih membimbangkan adalah apabila zaman Pak Lah menjadi PM; apabila keterbukaan yang satu ketika dahulu lebih mempunyai limitasi berbanding zaman Pak Lah menjadi PM; hal-hal perkauman ini semakin membuak buak. Dicampur pula dengan blog-blog daripada pelbagai pihak; individu, parti politik, NGO dan sebagainya. Kadangkala, komen pembahas yang terlalu berbaur perkauman tetap disiarkan.

Malaysia merupakan sebuah negara pelbagai kaum yang unik dan asas kepada keamanan sekarang adalah tolak ansur, toleransi. Penulis bukanlah orang yang merasai 13 Mei namun perkhabaran yang dahsyat sering penulis dengar mengenai 13 Mei. Mohon dijauhkan daripada peristiwa itu.Yang sudah tu sudah lah. Mengapakah ahli politik kita masih tak geti-geti bahasa. Tak faham-faham. Isu perkauman tak perlu dibincang. Lebih-lebih lagi dengan pendemokrasian bahasa. Orang Cina dah tentulah faham bahasa Melayu. Tetapi tak bermaksud semua orang Melayu tak faham bahasa Cina. Dok cerita pasal kaum ini dan kaum itu tu pasal apa?

Orang ini asal ini, orang itu asal itu. Seronok sangat kah berbicara tentang isu ini. Penulis rimas dengan situasi ini kerana keadaan ekonomi tak berapa baik, politik Malaysia pun sedang lintang-pukang. Mengapa isu perkauman pula yang hendak dibincangkan sewenang-wenangnya? Banyak isu lain yang bermanfaat untuk dibincangkan tetapi isu perkauman juga yang sedap dan menjadi rencah bumbu dalam perbincangan.

Kalau hendak bincang pasal hak ini dan itu, tidak perlu serbu rumah terbuka dengan satu kumpulan; jadikan budak-budak sebagai perisai untuk menyampaikan hasrat perjuangan kaum. Atau jadikan parlimen sebagai tempat sambutan hari jadi. Sekali lagi menggunakan kanak-kanak untuk menagih simpati. Penulis kira, sudah-sudahlah membabitkan kanak-kanak. Buruk benar perangai itu. Silap haribulan, bangsa-bangsa bersatu atau pertubuhan kanak-kanak antarabangsa buat laporan bukan-bukan pula pasal Malaysia.

Cadangan penulis, isu perkauman hendaklah digantung dahulu perbincangannya. Sekarang bukanlah masanya untuk membincangkan hal-hal sensitif. Lebih baik perhimpunan mana-mana parti politik (pencadang atau pembangkang) berbincang bagaimanakah untuk merapatkan jurang perkauman dan bagaimanakah kita boleh bersatu untuk mengatasi masalah negara. Cari satu titik temu yang boleh membantu kita merapatkan jurang. Perbanyakkan acara pelbagai kaum seperti sukan, rekreasi gotong royong, rumah terbuka dan lain-lain.

Sometimes, we are more racist then we think we are. Jangan jadikan sejarah Malaysia berulang lagi. Fikirkanlah tentang generasi akan datang. Wallahu a’lam.

Wassalam

No comments: