Friday, October 10, 2008

Kenapa bukan presiden?


Assalamualaikum semua pembahas,

Suasana pemilihan parti kini sedang rancak. Penulis maksudkan bukan sekadar UMNO, tetapi terdapat juga parti-parti lain yang juga mengadakan pemilihan.

Cuma dari sudut liputan, pastilah UMNO yang paling banyak mendapat perhatian dek kerana parti ini merupakan parti dominan dalam BN malah paling dominan kalau nak dibanding dengan parti-parti lain (termasuk daripada Pakatan)

Mungkin ada juga pertandingan peringkat Presiden dengan Ku Li mencadangkan bahawa kalau beliau menang, kerajaan campuran akan dibentuk. Paling nampak perlumbaan untuk dikejar ialah jawatan timbalan presiden; jadi rebutan orang-orang besar UMNO.

Tapi penulis hairan lagi pelik, kalau "betul" nak buat perubahan besar-besaran, mengapa tidak tanding terus jawatan Presiden? Lebih menghairankan, yang menawarkan tanding untuk jawatan timbalan presiden pula jauh lebih berumur berbanding Najib sendiri. Patutnya terus sahajalah bertanding presiden!

Itulah kesukaran politik. Antara legesi, maruah, ego, kemahuan, kehendak dan lain-lain atribut-atribut lain yang boleh dikaitkan menjadi pertaruhan. Tetapi, jauh di dasar hati penulis, penulis tetap yakin bahawa kalau ada pertandingan peringkat Presiden, mungkin huru hara juga pemilihan UMNO kali ini...

Atas nama perubahan, lakukanlah perubahan yang sebenar-benarnya. Penulis yakin andai perubahan yang dicanang-canang itu benar-benar dibuat, Insya Allah sesebuah parti itu mendapat sokongan semula...

Wassalam

1 comment:

azlishukri said...

salam singgah. salam adilfitri