Monday, October 13, 2008

Kenapa nak bypass-bypass ?


Assalamualaikum semua

Penulis kira pembahas-pembahas terdiri daripada pelbagai golongan umur, ada yang muda seperti penulis, ada yang dah berumur sedikit dan mungkin ada yang veteran. Ada yang mempunyai pengalaman sebelum dan semasa merdeka (kalau adalah...) dan ada juga yang mempunyai pengalaman 13 Mei dan ada yang tak ada pengalaman langsung (macam penulis...)

Tapi apabila kita semakin tua, jantung pun sudah tidak kuat, salur darah pun dah banyak tersumbat sini sana, itulah yang terkena atherosklerosis; pemendakan atheroma (seperti kolesterol atau darah beku) di salur darah (lihat gambar pertama). Sudahnya, seseorang itu boleh kena serangan jantung atau lebih pilu lagi boleh kena strok (angin ahmar).

Semua dek apa yang kita makan semasa muda; dibawa sampai ke tua. Jadi, sesiapa yang hendak melantak sakan di rumah terbuka, fikir-fikirkanlah pasal kesihatan kita; anda mampu mengubahnya!



Kalau sudah kena atherosklerosis, salah satu remedinya ialah bypass. Ideanya ialah kita buat saluran baru bagi menghubungkan saluran darah di kawasan yang tersumbat. Maknanya kalau saluran yang sudah tersumbat itu lurus, kita pencongkan aliran darah menggunakan saluran artifisial untuk peredaran darah yang lebih baik (Gambar kedua).

Tetapi, buat apa kita dok sibuk nak buat bypass kalau tak perlu? Kalau sudah tak tersumbat, buat apa nak bypass? Bukankah lebih baik jalan lurus (straight foward) sahaja ? Buat bypass ini, risikonya tinggi. Boleh mati kalau tak kena gaya. Jadi, kalau sudah memang tidak nampak sebarang masalah pada jantung, buat apa nak buat benda yang berisiko?

Begitulah anologi keahlian dalam BN... Fikir-fikirkanlah.

Wassalam

No comments: