Saturday, October 31, 2009

Bukan masalah tiada gred A+....

Ada pembaharuan dalam sistem pemarkahan SPM bermula tahun ini. Kini, diwujudkan pula satu gred yang lebih A daripada A iaitu A+. Secara definisinya, A+ ialah satu pangkat yang lebih tinggi berbanding dengan A. Sistem A+ B- ini diperkenalkan bagi menggantikan sistem gred 1A, 2A yang dilaksanakan selepas pembubaran sistem pangkat. Sistem ini dikhabarkan akan menjadikan penggredan SPM lebih telus dan akan memudahkan pihak berkenaan untuk memilih yang terbaik daripada pelajar yang cemerlang untuk sama ada mendapatkan tempat di IPT mahupun menjadikan kaedah penapisan pelajar untuk pengurniaan biasiswa lebih objektif.

Pada pendapat penulis, gred itu satu hal, syarat-syarat untuk mendapat gred itu pula satu hal lagi. Apakah prasyarat yang diperlukan untuk mendapat gred tersebut sedikit sebanyak membezakan keberkesanan penggredan. Syarat markah itu seharusnya lebih jelas dan terang berbanding dengan penggredan baru itu sendiri. Hal inilah sebenarnya yang membezakan pelajar cemerlang berbanding pelajar yang biasa.

Semasa persekolahan penulis, pelajar-pelajar dimomokkan bahawa betapa sebenarnya berlaku fluktuasi antara gred-gred yang diberikan dalam peperiksaan awam (PMR & SPM). Kononnya, sesuatu gred itu diberikan mengikut bagaimanakah calon menjawab pada tahun tersebut. Kalau prestasi pelajar tahun itu kurang baik, maka markah penggredan (cut off point) pun akan diturunkan. Begitulah yang akan berlaku sebaliknya.Contohnya, kalau 2002 markah A adalah 85, boleh jadi pada tahun 2003 markah A adalah 80, atau 75; bergantung kepada keadaan penjawab.

Pada pendapat penulis, seandainya momokan itu betul, hal inilah sebenarnya yang akan menyebabkan "yang terbaik dikalangan yang terbaik" itu sukar hendak diperoleh. Bagaimanakah pihak yang menanda dan menggred menjustifikasikan soalan tahun sekian lebih sukar daripada soalan tahun sekian sehingga menyebabkan markah A untuk tahun sekian lebih rendah/tinggi berbanding tahun lain? Lalu, apabila ada pelajar yang mengambil berbelas-belas mata pelajaran dan beliau memperloleh berbelas-belas A, maka hal ini akan menjadi masalah kepada pihak penaja biasiswa kerana beliau (yang mengambil berbelas A) biasanya akan dijadikan sebagai penanda aras kepada masyarakat umum tentang kepandaian pelajar dalam menjawab SPM....

Penulis syorkan supaya gred baru A+ ini diberikan kepada mereka yang benar-benar layak. Mereka yang ada tambah nilai yang nyata di dalam jawapan mereka. Bukannya diberi atas dasar skema pemarkahan. Bukan juga diberi atas dasar turun naik graf markah pelajar. Jangan biarkan dengan mudah pelajar mendapat gred tersebut sehingga wujud pula beratus-ratus orang yang mendapat 10 A+. Apabila sudah beratus-ratus yang sudah mendapat A+, itu tandanya taraf A+ itu sendiri telah seakan-akan direndah. Akhirnya, apakah kerajaan hendak buat gred A++ pula?

Berikan gred istimewa ini kepada mereka yang benar-benar layak sahaja...

No comments: