Friday, October 16, 2009

Pindaan Perlembagaan UMNO 2009: Antara perubahan tulisan dan perubahan fikiran

Menonton YAB Presiden UMNO, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak bersyarah buat julung kalinya untuk ucapan dasar presiden merupakan sesuatu yang dinantikan oleh ramai ahli UMNO sendiri. Gaya perawakannya untuk meretorikkan keadaan cukup membuatkan penulis terhibur dengan telatah beliau.

Bagaimanapun, yang lebih menarik perhatian penulis adalah sesi wawancara yang diadakan di TV3 sempena ucapan dasar Presiden tersebut. Wawancara itu dihadiri oleh dua orang tokoh penganalisis politik tanah air yang bukan calang-calang iaitu Prof Dr Atory Hussein dan Prof Madya Dr Agus Yusof. Pengacaranya juga (seorang berpangkat Prof Madya, namun penulis tak berkesempatan menangkap nama beliau) sangat-sangat cemerlang mengutarakan persoalan yang kritis, perkaitan itu dan ini; begitu fasih berbahasa Arab dan mengeluarkan nas-nas Al-Quran, Hadis dan kata-kata para sahabat RA. Sekali sekala penulis terasa seperti berada dalam program Al-Kuliyyah lah pulak...!

Pada pendapat penulis, program bual bicara itu berjalan dengan baik sekali. Cukup ramuan dan cukup rasanya. Cuma mungkin untuk hidangan yang lengkap, barangkali tidak mencukupi tatkala masa begitu pantas berlalu apabila kedua-dua orang ahli penal saling berebut untuk menjawab. Namun, dengan moderator yang baik, maka selayaknya program tersebut dikategorikan sebagai program yang baik dan wajar diteruskan.

Penulis sangat tertarik dengan pendapat Dr Agus yang menegaskan bahawa perubahan dalam UMNO perlulah selaras dari peringkat struktural hingga ke peringkat atitudinal. Pindaan perlembagaan UMNO tidak dinafikan merupakan tindakan yang sangat berani dan mampu meraih kembali perhatian pengundi kepada UMNO, namun di peringkat ahli UMNO sendiri, mereka perlu berubah sikap daripada yang lama kepada yang baru. Modus operandi untuk mendekatkan diri mereka ke hati rakyat juga perlu berubah sama sekali.

Tatkala Dr Agus memetik pengalaman mengajarnya di UKM dengan meluahkan betapa generasi muda kini tidak lagi melihat perjuangan UMNO itu sebagaimana generasi terdahulu melihatnya (dari segi mencapai kemerdekaan, hak istimewa orang Melayu, DEB dan sebagainya) penulis teringat artikel yang telah penulis uploadkan ke blog ini bertajuk Erti Kemerdekaan. Penulis ada mengulas tentang bagaimana berbezanya orang muda zaman kini berbanding mereka yang merasai payah jerih untuk merdeka.

Sesungguhnya, perspektif orang muda kini berbeza dengan mereka yang hidup pada zaman DEB. Dan perbezaan inilah yang gagal dikesan oleh UMNO sejak awal-awal lagi. Kegagalan UMNO dalam memahami cara orang muda berfikir menyebabkan mereka kehilangan banyak undi daripada orang-orang muda. Pendekatan "UMNO telah banyak berjasa", "hanya UMNO yang tahu", "UMNO pejuang tulen hak istimewa orang Melayu" dan sebagainya telah membawa persoalan besar kepada orang muda – apakah hanya UMNO yang "boleh" berjasa, apakah pentingnya DEB itu, perlukah orang melayu menerima hak istimewa tersebut??? Maka, UMNO memerlukan pendekatan baru yang lebih segar khusus untuk orang muda bagi mengelakkan diri mereka asyik terjerat di dalam paradoks siklik yang sentiasa berputar ini!!!

Perbincangan tersebut juga menggariskan betapa sikap dan kelakuan ahli UMNO itu sendiri yang perlu turut berubah. Mendemokrasikan pemilihan pucuk pimpinan merupakan satu perkara, namun menjadi seorang ahli yang benar-benar berkhidmat merupakan satu perkara lain yang berbeza. Imej ahli UMNO terutamanya mereka yang bertaraf pemimpin merupakan sesuatu yang perlu dijaga. Pemimpin UMNO perlulah memperlihat kepada orang ramai bahawa mereka rapat dengan rakyat, senang didekati dan tidak bersikap elitis terhadap rakyat.

Persepsi buruk yang terpalit pada UMNO kini memakan masa untuk diubah. Namun, pemimpin UMNO dan ahli UMNO yang perlu berusaha untuk mengubahnya. Lebih buruk lagi, pergolakan komponen BN juga akan mengheret UMNO ke kancah persepsi yang lebih buruk. Justeru, UMNO dan BN perlu kembali menginsafi perjuangan dan matlamat masing-masing bagi menjelmakan kelangsungan politik mereka pada masa akan datang.

No comments: