Sunday, October 25, 2009

Dari hal sejadah berdiri

Seharusnya isu ini tak perlu diulas. Namun, setelah melihat kepada kesan yang mungkin yang lebih besar seandainya perkara-perkara hocus pocus ini tidak diselesaikan, maka semakin banyak lagilah sejadah duduk lah, batu nama Allah lah, air suci dari batu lah, kayu menunjuk kalimah Allah lah, pokok ayat Al-Quran dan lain-lain keajaiban yang suka digembar-gemburkan oleh media. Kesannya, ada pula makhluk menurun ekor apabila berhadapan dengan "keajaiban" sedemikian!!!

Beberapa perkara perlu dipertegas. Mukjizat adalah milik Nabi-nabi. Karamah adalah milik Wali-wali. Makbul doa adalah milik Allah. Semua yang terjadi adalah dengan izin Allah. Maka, seandainya ada sejadah yang berdiri/duduk antara dua sujud/sujud dan sudah terang lagi nyata bahawa sejadah sedemikian tersusun dalam satu kawasan /surau/masjid, maka tidak lain dan tidak bukan perkara tersebut adalah kerja-kerja budak yang nakal atau orang yang hendak mengambil kesempatan hendak mendapat keuntungan atau hendak menjadi popular sebentar. Tercapailah hasrat pihak-pihak yang berkepentingan tersebut apabila stesen televisyen termakan dengan kesensasian sejadah berdiri tersebut!!!

Pihak media juga memainkan peranan penting untuk sejadah pelbagai bentuk yang dihebah-hebahkan. Kalaulah tiada liputan media untuk sejadah duduk antara dua sujud, maka pastilah tidak pula orang memperdulikannya. Akan tetapi, dek kerana taksub dengan keuntungan, maka sejadah sujud pun menjadi berita utama di dada-dada akhbar. Penulis akui, tidak boleh menyalahkan media 100 peratus namun TIDAK PULA media tidak boleh dipersalahkan!!! Kesan sinergistik antara tayangan media dan perasaan ingin tahu pembaca dan penonton memberikan kesan besar terhadap bagaimana sesuatu isu itu digarap.

Pendek kata, masyarakat Malaysia masih lagi terpengaruh dengan cerita-cerita tahyul yang seharusnya tidak diperbesarkan. Cerita-cerita seperti ini seharusnya tidak perlu diterbitkan dalam media utama dan sebaiknya diulas panjang lebar dalam majalah berbentuk misteri dan mistik yang banyak di pasaran. Dunia ini masih penuh dengan keajaiban yang benar-benar wujud (seperti kewujudan langit dan bumi, sifat-sifat air, cahaya – gelombang atau jirim? Serta pelbagai lagi keajaiaban ciptaan Ilahi) untuk kita kaji berbanding dengan sejadah yang direnyukbentukkan!!!

No comments: