Thursday, October 22, 2009

Begitulah Mentaliti Kelas Ketiga...

GST... Apa benda tu!!!

Perbentangan belanjawan 2010 sangat-sangat dinantikan oleh mereka yang mengambil berat tentang perbelanjaan negara dan pekerja kerajaan yang mengharapkan agar dikurniakan bonus. Menyentuh isu bonus, terdapat cakap-cakap bahawa antara sebab prestasi BN begitu teruk adalah kerana pekerja perkhidmatan awam begitu terkilan kerana tidak diberi bonus pada tahun 2009. Hal yang demikian menyebabkan mereka berasa tidak dihargai dan bertindak untuk meluahkan ketidakpuasan hati di atas kertas undi (Penulis secara peribadi pernah berbual dengan golongan sebegini...!)

Berbalik semula kepada Belanjawan 2010, belanjawan ini merupakan belanjawan yang cukup bermakna kepada YAB Perdana Menteri kerana inilah kali pertama, beliau sebagai PM baru akan membentangkannya. Disebabkan tradisi Menteri Kewangan tiba-tiba berubah, maka PM kini turut memegang portfolio Kewangan (perkara ini mula berlaku setelah pemecatan Anwar Ibrahim daripada Kebinet dan BN). Dan kali ini, pastilah Najib Tun Razak akan membentangkan satu belanjawan yang sedap didengar di telinga bagi memikat rakyat Malaysia dalam menjayakan slogan 1Malaysia; Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Maka, penulis tidak ketinggalan untuk mendengar perbincangan yang diadakan di kaca televisyen tentang apakah yang diharapkan di dalam belanjawan kali ini (di TV1). Pihak stesen penyiaran telah menjemput individu-individu yang berkaliber dari pakar ekonomi ke ahli akademik bagi membincangkan apakah yang mereka ramalkan dan harapkan untuk diucap oleh PM. Pelbagai andaian dan cadangan yang diusulkan kepada penonton bagi memberikan gambaran tentang belanjawan tersebut. Penulis secara peribadi pun kurang fasih dengan istilah-istilah seperti fiscal, belanjawan defisit, GST dan sebagainya.

Cuma yang menarik untuk dibincangkan ialah tentang cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang kononnya sepatutnya dilaksanakan sedari tahun 2005 lagi (namun ditangguhkan..). Terdapat salah seorang ahli penel bual bicara yang menegaskan betapa kerajaan semakin lambat untuk memperkenalkannya; maka dalam masa yang sama juga, semakin sukar untuk melaksanakannya. Hal ini disebabkan idea asas kepada GST adalah "sesiapa yang mengguna lebih, maka dia perlulah bayar lebih." Maka mahu tidak mahu, kita akan berhadapan dengan kenaikan harga barang.

Akan tetapi, kenaikan harga barang (dan perkhidmatan) merupakan tindakan terakhir yang boleh kerajaan laksanakan kerana tindakan tersebut tidak popular dan pasti mengundang rungutan daripada rakyat...! Seterusnya akan menyebabkan frasa "Rakyat Didahulukan" tidak dipatuhi/mengalami ketidakakuran (non-conform), lalu menyebabkan persepsi rakyat terhadap kerajaan menjadi buruk (atau bertambah buruk...; kenangkanlah kesan kenaikan harga petrol RM2.70...!)

Tambahan pula, ketua pembangkang negara yang kononnya lebih tahu daripada segala orang di dalam dunia ini tentang ekonomi boleh memanipulasikan persepsi ini seterusnya mengundang provokasi kepada rakyat bahawa tindakan kerajaan merupakan tindakan kezaliman dan menegaskan bahawa beliaulah yang selayaknya memegang tampuk pemerintahan kerana beliau lebih tahu untuk mengurus ekonomi untuk kepentingan dan keadilan rakyat!

Selain itu, akan timbul juga isu keadilan dalam melaksanakan GST ini.... Kalau satu keluarga yang ramai, bagaimanakah untuk tidak berbelanja lebih dari purata (above average) disebabkan mereka perlu menanggung bilangan keluarga yang besar? Takkanlah hendak salahkan ibu yang mengandung anak yang ramai? Perbelanjaan untuk menyara 5 hingga 6 orang anak pastilah lebih besar daripada hendak menyara 2 hingga 3 orang anak sahaja. Bukankah ini kelak akan mengundang ketakpuasan hati mereka yang berkeluarga besar dan terpaksa berbelanja lebih? (Hujah ini pernah diutarakan semasa pemberian baucer RM650 untuk kenderaan kurang 2000 cc kerana bukan semua yang menggunakan kenderaan 2000 cc ke atas merupakan keluarga berpendapatan tinggi – mereka terpaksa membeli kereta/MPV besar dan berkuasa besar demi menampung anak yang ramai...!)

Maka seeloknya kerajaan melakukan satu kajian menyeluruh sebelum melaksanakan dasar kurang popular tersebut. Kelengkapan dan pengetahuan yang mencukupi amat-amat perlu disediakan untuk rakyat sebelum dasar sebegini dilaksanakan. Andai tidak, maka dasar sebegini akan menjadi dasar yang backfired semula kepada kerajaan. Soal agihan pungutan cukai juga perlu diperjelaskan kerana rakyat berhak mengetahui ke manakah perginya wang yang telah mereka bayar. Diharapkan, seandainya GST ini benar-benar akan dilaksanakan pada masa akan datang (atau diumumkan pada belanjawan kali ini.... mana tahu...?), perkhidmatan awam yang disediakan oleh kerajaan akan bertambah baik selaras dengan berbuihnya mulut pak menteri untuk melaksanakan KPI demi kepentingan rakyat.


Minda nan terkebelakang: Isu agihan kepada Alam Sekitar

Satu lagi perkara menarik untuk dibincangkan adalah betapa terkebelakangnya minda masyarakat Malaysia tentang ekonomi alam sekitar. Dalam tinjauan yang dilaksanakan oleh RTM bagi salah satu rancangan bual bicara tentang pra-belanjawan 2010, hanya 4 peratus sahaja responden yang mengambil bahagian dalam tinjauan SMS yang menyatakan bahawa belanjawan negara pada kali ini harus mengutamakan pemeliharaan alam sekitar. Hal ini bermaksud, daripada 100 orang di Malaysia seandainya diambil secara rambang, hanya 4 orang yang merasakan alam sekitar itu penting untuk mereka dan harus diberi perhatian oleh pihak kerajaan...! Sedangkan kita baru sahaja menyaksikan "penangan alam" dari gempa bumi dan taufan yang membadai Asia Tenggara.

Penulis bukan seorang environmentalist. Pun begitu, isu alam sekitar adalah isu sejagat dan seharusnya diberi perhatian oleh segenap lapisan rakyat Malaysia. Negara kita ketinggalan dalam banyak hal apabila berkaitan dengan alam sekitar. Sedangkan, sebenarnya etimologi ekonomi dan ekologi itu berasal daripada akar yang sama, i.e. oikos yang bermaksud rumah. Kalau rumah kita sudah jahanam dan punah ranah, usah kita hendak berteriak tentang ekonomi lagi....!

Pada hemat penulis, seandainya ekologi yang kita ambil kira, maka ekonomi juga akan turut mendapat faedahnya. Sampai bila kita hendak bergantung kepada sumber tidak boleh diperbaharui seperti minyak dan gas? Adakah tatkala kedua-duanya telah kering-kontang barulah kita hendak mencari alternatif lain pula? Dan seandainya kita mengharapkan tenaga nuklear sebagai alternatif kepada sumber negara, sudah bersediakah kita secara fizikal dan mental untuk menghadapi kesan daripada penggunaannya ? (Kecil atau besar, nuklear tetap nuklear...!)

Seharusnya kerajaan memberikan tumpuan terhadap alam sekitar kerana tumpuan kepadanya sangat berbaloi. Seandainya kerajaan dapat membuat peruntukan untuk kitar semula, misalnya, lalu kempen itu juga berjaya, kerajaan akan dapat menjimatkan sejumlah wang yang besar bagi mengurangkan tapak pelupusan sampah. Kos pengurusan pencemaran juga akan dapat dikurangkan. Sumber bahan kitar semula mampu menjana pendapatan rakyat seterusnya memberi peluang pekerjaan kepada rakyat. Maka dengan sebab itu, persepsi rakyat terhadap kerajaan juga akan dapat ditambahbaikkan.

Namun, penulis insaf bahawa banyak kempen berkaitan alam sekitar kurang mendapat sambutan; hatta di negara maju sekalipun. Bukan mudah untuk melakukan sesuatu yang baik kepada orang lain..., lebih-lebih lagi makhluk lain. Tatkala bumi ini semakin uzur ditelan usia, kita masih lagi bertelagah tentang siapa yang lebih betul, siapa yang sebenar-benarnya pengganas, siapa yang layak menjadi presiden/perdana menteri, siapa yang patut memenangi hadiah Nobel Keamanan; sedangkan umat di dalam dunia ini masih terperangkap dalam minda kelas ketiga dibayangi biasan kemodenan/pasca-moden yang mengasyikkan...


 

1 comment:

Unknown said...

Yang pastinya bonus sudah tentu ada untuk tahun ini, kalau kita lihat sejarahnya, Najib memang suka nak bagi orang duit sebagai cara untuk mempopularkan diri dia.