Friday, October 30, 2009

Hero kita di parlimen dan pak menteri

Peristiwa yang berlaku di parlimen beberapa hari yang lepas (Khamis, 29/10/2009) menarik perhatian penulis. Kelantangan Ahli Parlimen Sri Gading kembali bergema apabila beliau mempertikaikan mengapakah Presiden MCA kini yang kononnya tidak mendapat kepercayaan ahli MCA sendiri tidak melepaskan jawatan menteri.

Beliau juga turut mengaitkan Presiden Gerakan yang kalah pilihan raya Mac 2008 dengan mempertikaikan mengapakah Presiden Gerakan tersebut tidak melepaskan jawatan menteri kerana hal yang demikian menyebabkan isu kredibiliti dan bebanan yang ditanggung oleh Perdana Menteri bertambah. Menurut beliau lagi, bagaimanakah seorang yang tidak mampu untuk mendapat kepercayaan orang bawahan sehingga kalah satu negeri dapat menjadi menteri yang menjaga KPI? Lalu beliau turut berkata bahawa Presiden Gerakan tersebut suka mengampu kerana hanya hadir parlimen apabila PM hadir sahaja.

Beliau menegaskan bahawa beliau adalah orang lama di dalam politik dan boleh berkata apa sahaja. Teguran, amaran dan nasihat yang beliau berikan pada sidang itu mendapat tepukan dan sorakan ahli dewan YB bukan sahaja daripada kalangan penyokong kerajaan, malah penyokong pembangkang pun memberi tepukan yang gemuruh. Begitulah hebatnya wakil rakyat tersebut di parlimen.

Penulis kira beberapa penjelasan perlu dibuat terutamanya berkaitan dengan Presiden Gerakan yang menjadi "menteri dari jalan belakang". Dalam satu perkara, siapa sebenarnya yang melantik seseorang itu menjadi menteri? Adakah seseorang itu perlu melobi untuk mendapat jawatan tersebut? Kalau itulah halnya, maka teguran, kritikan yang telah diberikan oleh YB Sri Gading memanglah tepat dan bernas. Tetapi perkara ini turut akan mengundang persoalan lain iaitu sejauh manakah telusnya dan adilnya seseorang menteri itu – kerana dia kena melobi kepada PM untuk menjadi menteri..!

Namun, seandainya perlantikan menteri itu adalah hak mutlak perdana menteri – untuk menasihatkan Yang Di Pertuan Agong bagi melantik seseorang menteri, maka YB Sri Gading tersalah audience gamaknya dalam menegur dan mengkritik. Bukan Presiden Gerakan yang sepatutnya beliau hamburkan persoalan dan kritikan; sebaliknya wajar sekali beliau mempersoalkan tindakan Perdana Menteri itu sendiri untuk melantik orang yang kalah menjadi Menteri KPI..! Seramai 139 orang ahli Parlimen BN yang menang dan berada di Dewan Rakyat; takkan satu pun yang tidak layak untuk menjadi menteri jaga KPI? Bukan itu sahaja, mengapakah diberi pula Datuk Seri Sharizat Jalil menjadi menteri yang menjaga hal ehwal wanita sedangkan beliau pun kalah semasa pilihan raya yang lepas?

Berbuih YAB PM berteriak tentang KPI kementerian itu dan kementerian ini, mengapakah kementerian beliau sendiri tidak pernah beliau kemukakan cara pengukuran KPI? Bukankah hal yang sedemikian barulah menunjukkan kepimpinan melalui teladan? Beliau seharusnya menerangkan apakah yang beliau cadangkan untuk dijadikan sebagai KPI bagi Kementerian Kewangan dan JPM, barulah pak menteri-pak menteri lain tahu dan faham contoh yang beliau berikan. Barulah ini yang dinamakan sebagai kepimpinan melalui teladan. Namun, kini, apakah perkembangan itu berlaku di dalam kerajaan Malaysia? Adakah ada ahli YB dari BN yang mempersoalkan kejanggalan tersebut?

Kritikan, teguran yang diberikan oleh ahli YB biasanya bernas, namun kadang kala kita yang sebenarnya lebih sudu dari kuah. Tiadakah ahli YB dari pihak BN yang berani untuk mengkritik secara membina PM sendiri. Tidak berpuas hati dengan PM, kritik dari belakang (kritik menteri), walhal, siapa yang memilih menteri? Kalau yang kepalanya tidak betul, bagaimanakah orang bawahan hendak betul?

Penulis bukan penyokong Presiden Gerakan mahupun Presiden MCA (yang entah betul atau tidak kepresidenannya) namun penulis rasakan hal ini perlu diperjelas. Kita boleh mengkritik dengan baik namun kita juga mesti bertanggungjawab dengan apa yang kita kritikkan. Seandainya salah apa yang penulis utarakan maka betulkanlah. Penulis pun sebenarnya masih muda lagi, baru setahun jangung. Tak banyak makan asam garam lagi pun....

Satu perkara yang ingin penulis cadangkan adalah perlantikan menteri-menteri kabinet melalui profesional perlu diperbanyakkan. Pertamanya bagi mengurangkan masa beliau memegang jawatan tersebut (ahli bukan politik biasanya dilantik melalui jawatan senator dan had jawatan senetor di negara ini adalah sebanyak 2 penggal sahaja i.e. 6 tahun.) Keduanya adalah bagi mengurangkan politiking dalam struktur eksekutif Malaysia itu sendiri.

Apabila seseorang itu menjadi menteri bukan melalui tiket politik (i,e, menang pilihan raya kah, atau jadi ketua parti kah, atau anak PM kah, atau menantu PM kah....) hal ini sekaligus akan mengurangkan unsur politik dalam sesebuah kementerian itu. Memanglah seandainya seseorang itu dilantik atas dasar profesional belum tentu akan mengurangkan birokrasi, nepotisme dan sebagainya, tetapi, sekurang-kurangnya, gejala politik dalam turus eksekutif dapat dikurangkan. Orang yang jadi menteri tak perlu lagi hendak fikir tentang sokongan parti lah, jawatan ketua bahagian lah, hendakkan sokongan semasa pemilihan partilah... Sebaliknya beliau boleh menumpukan kerja beliau sebagai menteri dan melaksanakan (execute) apa yang seharusnya dibuat. Jadi tidak timbulah paradoks dalam parlimen yang mana ahli YB kerajaan mengkritik menteri yang merupakan ahli YB kerajaan sendiri...?!?

Sekadar pendapat untuk kita timbang-timbangkan....

 

No comments: