Thursday, October 15, 2009

Dato’ Berseri Sri

Mengapakah sesuatu bahasa itu kuat? Adakah kerana ramai penuturnya? Atau ramai pengkajinya? Atau begitu besar negara asalnya? Satu fakta menarik bagi pernyataan yang terakhir adalah, penutur Bahasa Portugis terbesar dunia bukanlah negara Portugal, sebaliknya adalah negara Brazil. Bagaimanapun, bolehlah kita katakan bahawa sesuatu bahasa itu dianggap kuat seandainya nahu bahasa itu sendiri kuat dan kukuh.

Penulis bukan pejuang Bahasa Melayu. Jauh sekali seorang linguistik Melayu. Bagaimanapun, penulis cinta akan Bahasa Melayu. Penulis lebih mudah bertutur dalam Bahasa Melayu. Penulis senang menulis artikel pun di dalam Bahasa Melayu. Penulis tidak nafikan kepentingan Bahasa Inggeris sebagai bahasa global, namun Bahasa Melayu perlu dipertahankan.

Akan tetapi, apa yang penulis tidak dapat terima adalah betapa terlalu banyak ambiguiti di dalam Bahasa Melayu. Atau sebenarnya ketiadaan pihak pemantau/pengawal dalam memartabatkan Bahasa Melayu itu sendiri. Hal inilah yang menyebabkan, dalam hal titik bingik pun, kita tidak dapat selesaikan. Bagaimana mungkin Bahasa Melayu itu hendak kita martabatkan? Kata pepatah, kalau kail panjang sejengkal, lautan luas jangan diduga!

Obsesi penulis adalah pada tatabahasa yang sering kali kita baca di dalam akhbar. Bukannya dari segi subjek prediket. Jauh sekali terhadap kata ajuk dan kata pindah. Bukannya pada ayat jamak berlapis itu dan ini. Tidak juga pada susunan kata, laras bahasa. Namun, hanya sekitar ejaan dan susunan kata, yang mana didahulukan, yang mana patut dikemudiankan.

Ejaan mertua yang lama sekarang ini sudahpun ditukar kepada mentua. Penulis sudah tahu tentang perkara tersebut walaupun akhbar, televisyen masih lagi menggunakan mertua. Ramai jamak kepada manusia dan banyak jamak kepada bukan manusia masih lagi dalam keadaan samar. Ada akhbar yang "gatal" tangan menulis rukunegara – sesuatu perkara yang pada penulis patut berlaku. Kalau rukunegara berbanding rukun negara, tak kanlah rukunislam berbanding rukun Islam?

Penulis pernah menulis panjang persoalan tentang yang mana satu hendak kita dahulukan. Prof Tan Sri atau Tan Sri Prof? Namun tiada respon daripada pembaca. Kini, yang terbaharu yang penulis kesan adalah Dato' Sri berbanding Dato' Seri. Kalau Seri/Sri yang mana pun kita tak boleh nak tentukan, pada hemat penulis, elok kita gugurkan sahaja pangkat Seri/Sri selepas Dato' Sudahlah ada Dato' dan Datuk. Belum lagi Datuk Patinggi, Dato' Wira, Dato' Seri DiRaja, Dato' Seri Utama, Dato' Amar... Banyak sangat jenis Dato'/Datuk di Malaysia!

Pada pendapat penulis, Dato' diikuti Seri dan Tan diikuti Sri. Penulis tidak mengaji habis tentang darjah dan bintang kebesaran di Malaysia, namun sepanjang pengetahuan penulis, gelaran yang diberikan oleh Sultan-sultan di negeri-negeri selain Johor dan Kelantan adalah Dato' Seri dan bukannya Dato' Sri. Kalau hal remeh seperti gelaran Dato' pun kita boleh berambiguiti, bagaimana mungkin kita hentak berteriak tentang memartabatkan bahasa?

Maka, seharusnya perkara-perkara sebeginilah yang patut menjadi perhatian pencinta/pejuang/pengawal bahasa. Janganlah kita tutup sebelah mata dalam hal-hal sebegini sedangkan nama Dato'- Dato' itu terpampang di latar pentas dan mendapat liputan media antarabangsa. Cuba kita selaraskan penggunaan pangkat. Bukankah hal ini jauh lebih mudah berbanding daripada kepelbagaian versi pangkat itu dan ini? Mungkin di peringkat DBP, Jabatan Kebudayaan, Kementerian Pelajaran harus memainkan peranan mereka membetulkan mana yang silap ATAUPUN menerangkan kepada rakyat kenapa, kalau boleh untuk digunakan Dato' Sri?

Kita sedang sibuk memperkatakan sambutan bulan bahasa, itu dan ini patut dibuat sedangkan hal-hal berkaitan pangkat Dato' pun tak boleh kita uruskan.... Martabat bahasa apanya?????

No comments: