Wednesday, October 14, 2009

Pasca Bagan Pinang: Realiti dan Cabaran

Keputusan pilihan raya kecil Bagan Pinang mencatatkan sejarah tersendiri pasca PRU 12. Buat pertama kalinya, BN/UMNO berjaya memenangi pilihan raya kecil di Semenanjung Malaysia dan buat pertama kali juga, PAS tewas pilihan raya kecil pasca 8 Mac. Masing-masing mungkin mempunyai interpretasi sendiri tentang kemenangan dan kekalahan parti yang bertanding.

Bagi pihak BN, kemenangan menunjukkan bahawa sokongan rakyat kepada BN tidak pernah pudar dan sentiasa bertambah. Kemenangan juga ditafsirkan sebagai penerimaan rakyat berbilang kaum terhadap gagasan 1Malaysia yang digembar gemburkan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib Tun Razak.

Bagi pihak PAS pula, kekalahan menyebabkan parti tersebut perlu melakukan kajian semula terhadap strategi mereka untuk pilihan raya kecil/umum akan datang. Pok Nik ada menyebut kekalahan mungkin disebabkan kesilapan strategi kerana terlalu fokus terhadap kempen secara ceramah ala PAS. Kekalahan juga menjadi bukti kepada mereka bahawa sistem pemilihan pos di negara ini masih tidak telus. (walaupun PAS memenangi kesemua pilihan raya kecil pra Bagan Pinang !!!!)

Pada hemat penulis, tafsiran kepada keputusan Bagan Pinang perlu dibuat secara holistik. Walaupun kita hendak mewakilkan keputusan tersebut dengan persepsi rakyat seluruh negara terhadap BN dan PR, kita masih perlu mengambil kira bahawa pilihan raya kecil tetap pilihan raya kecil. Kemenangan besar BN/UMNO tidak bermaksud mereka telah kembali selesa di hati rakyat. BN mahu tidak mahu perlu menerima bahawa faktor populariti calon mereka menyumbang kepada kemenangan mereka; kalaupun bukannya SATU-SATUNYA faktor, ia tetap SALAH SATU FAKTOR!!!

Kemenangan itu juga masih belum konklusif bagi mengeneralisasikan bahawa semua kaum telah kembali menerima BN sebagai parti memerintah dengan bersenjatakan jargon 1Malaysia. Pecahan pengundi di sana condong kepada kaum India sebagai kaumkedua terbesar (20 %) dan penerimaan mereka mungkin sedikit sebanyak didorong oleh faktor isu Kampung Buah Pala, Makkal Sakti dan "Isa Samad yang telah banyak membantu kaum India di sana" – menurut Tun Dr. Mahathir.

Kemenangan itu juga sebenarnya membuktikan bahawa faktor "kubu kuat" juga boleh memainkan peranan dalam mencorak pemikiran pengundi. Sebagaimana gahnya PKR di Permatang Pauh, kita kena juga terima bahawa BN pun ada kubu kuat mereka sendiri (walaupun ironinya, parlimen Teluk Kemang pada ketika ini milik PKR!!!). Mungkin ada cara tersendiri yang perlu dilakukan oleh pihak PR untuk menyerang BN di kubu kuat mereka. Udah-udah lah asyik menyalahkan undi pos sebab kalau dibatalkan keputusan undi pos kali ini pun (dah tentulah undi pos yang memihak kepada PAS pun perlu dibatalkan...), BN masih menang lagi dengan majoriti yang agak selesa.

Oleh sebab itu, secara realitinya, keputusan di Bagan Pinang ini tidak lebih hanya sebagai penghibur hati yang lara bagi pihak BN terutamanya UMNO... kemenangan ini lebih bersifat moral booster kepada mereka berbanding kemenangan yang konklusif. Masih banyak lagi isu yang perlu mereka selesaikan seperti krisis dalaman MCA, MIC PPP dan segala krisis dalaman yang mereka hadapai. Seandainya mereka terpekik terlolong bahawa rakyat telah menerima mereka, telah menyokong mereka kembali; maka bolehlah mereka bersedia untuk gulung tikar PRU akan datang.

Bagi pihak PAS pula, realitinya mereka tidak tewas apa-apa. Mereka tewas bukan mempertahankan; oleh sebab itu sebenarnya mereka tidak rugi apa-apa. Cuma dari satu segi, kalau nak menyalahkan undi poslah, ketelusan SPR lah, senarai hantu lah, hendak tangguh pilihan raya kecil lah.... semua itu sebenarnya memperlihat ketidakmatangan mereka menerima kekalahan. Selama mereka menang, elok pulak undi pos itu? Elok pula senarai pengundi yang berdaftar? Tak kanlah bila kalah, nak menyalahkan pengundi juga????

Selain itu, kita juga memohon kepada Tuhan agar memanjangkan umur kita dan wakil-wakil rakyat kita agar kita tidak lagi perlu hendak adakan PRK. Kalau dah ajal nak buat macam mana....? Moga Tuhan panjangkan umur kita, murahkan rezeki kita dan beri kesihatan kepada kita.

No comments: