Thursday, October 8, 2009

Bagan Pinang: Antara kelangsungan dua parti

Ada perkara yang menarik seandainya kita membincangka pilihan raya kecil terbaharu i.e. untuk DUN Bagan Pinang di Negeri Sembilan. Perkara tersebut adalah bagaimanakah keputusan yang bakal diterima daripada pengundi di kawasan tersebut memberikan tafsiran tertentu kepada tahap sokongan rakyat kepada sama ada BN mahupun PR secara umumnya. Mahu tidak mahu, BN perlu menerima bahawa pilihan raya kecil kali ini adalah seolah-olah penentu kepada kelangsungan politik mereka di Malaysia. Sementara bagi pihak PR pula, kemenangan di pilihan raya kali ini boleh diibaratkan sebagai petanda awal kemenangan yang mungkin boleh mereka kecapi pada PRU 13.

Dan didapati, BN menggunakan apa sahaja kaedah yang dianggap "munasabah" bagi memancing pengundi untuk mengundi mereka. Larangan bagi bendera bukan PAS daripada dikibarkan merupakan salah satu daripada taktik yang digunakan. Larangan sebegini secara tidak langsung akan memberikan impak psikologi kepada penggundi bukan Melayu yang ingin mengundi PAS.

Kewujudan bendera PKR dan DAP sebenarnya memainkan peranan penting di dalam memancing pengundi bukan Melayu di kawasan tersebut. Kewujudan bendera tersebut akan sekaligus memberikan satu tafsiran bahawa "mengundi PAS adalah sama dengan mengundi PKR dan DAP." Tambahan pula, pengundi bukan Melayu terutamanya kaum Cina kini lebih cenderung untuk mengundi parti pembangkang tak kiralah dari DAP, PKR mahupun PAS. Oleh yang demikian, ketiadaan bendera parti bersekutu secara tidak langsung akan memberikan impresi kepada pengundi bahawa PAS bergerak secara solo pada kali ini.

BN sangat-sangat perlu menang dalam pilihan raya kecil kali ini. Kemenangan itu bukan sahaja akan membuktikan rakyat masih menyokong mereka, kemenangan tersebut juga akan membuktikan bahawa paradoks "tidak semestinya orang yang bersih sahaja yang boleh menang" akan kekal berlaku. Tun Dr. Mahathir yang pada awalnya tidak menggemari "orang yang terpalit dengan kekotoran" kini tampil memberikan sokongan penuh kepada calon BN (malah meramalkan BN akan menang besar). Nyata sekali BN sangat-sangat perlu "menang besar" di dalam pilihan raya kali ini bagi membuktikan kerelevenan mereka.

Di pihak PAS pula, kemenangan akan memberikan petanda bahawa gagasan Islam yang dibawa oleh PAS kini sudah diterima oleh umum secara keseluruhannya. Harus sekali kemenangan PAS memberikan petanda kepada PR bahawa parti inilah yang paling dominan di dalam PR kerana secara teknikalnya, PAS memenangi kesemua pilihan raya kecil yang diadakan pasca 8 Mac 2008 (PKR tewas di Batang Air...). Seandainya pecahan undi Melayu lebih memihak kepada PAS (dengan anggapan bahawa pecahan undi bukan Melayu juga memihak kepada PAS), perkara ini membuktikan bahawa PAS kini lebih diterima dalam masyarakat Melayu dan sudah sedia untuk mengambil tempat UMNO yang selama ini mendominasi undi orang Melayu.

Kekalahan pihak BN hanya akan menjadikan perkara yang teruk bertambah teruk. (Bad turn worse). Kekalahan BN terutamanya UMNO sebenarnya hanya akan memperlihatkan betapa UMNO masih lagi tidak berupaya untuk berubah bagi memulihkan pengaruh mereka yang semakin hilang. Seandainya mereka kalah dan faktor calon dijadikan sandaran kekalahan, maka hal ini membuktikan bahawa UMNO sebenarnya tidak pernah berubah dan kelak akan menuju ke kebinasaan. Kekalahan akan mewujudkan persoalan tentang bagaimanakah rakyat di Bagan Pinang yang kononnnya mengkehendakkan Tan Sri Isa Samad untuk menjadi pemimpin mereka menolak pemimpin yang mereka kehendaki???

Pendek kata, pilihan raya kecil Bagan Pinang kelak lebih merupakan pilihan raya kecil penentu hala tuju UMNO. Tatkala berlaku perebutan kuasa dan ketaktentuan di dalam komponen lain BN, UMNO perlu tampil meyakinkan bahawa mereka adalah pemimpin kepada BN. Namun, seandainya mereka tumbang, bolehlah disimpulkan era baru politik negara semakin hari semakin pasti.

Selamat bertanding kepada calon...

1 comment:

malaysia.suarademokrasi said...

BN akan menang!..saksikannya 11 Oktober 2009